La un an de la intrarea voluntară în insolvenţă, compania SPARdeţinută de fraţii Ioan şi Floare Cuc din Arad a rămas cu 25-30 dincei peste 700 de angajaţi pe care îi avea la finele lui 2008, înurma renunţării la operaţiunile de retail. Acţionarii companieiau cedat în ultimele luni toate cele 10 magazine SPARcompetitorilor Billa şi Profi şi unor francizaţi care vor operaunităţile sub acelaşi brand.
Acest lucru ar putea aduce o prăbuşire a afacerilor companiei înacest an, după ce în 2009 rulajele acesteia s-au redus cu 60% faţăde valoarea din anul anterior, pe fondul declinului consumului şial restructurării operaţiunilor.
"Compania nu mai operează magazine, ci acordă franciza SPAR. Pânăacum sunt trei francizaţi, iar o parte din spaţiile în carefuncţionează supermarketurile, precum şi unele echipamente dininteriorul magazinelor sunt în proprietatea SPAR SRL din Arad şiaduc firmei venituri din chirii", au declarat reprezentanţiiadministratorului judiciar al SPAR SRL Arad.
De la intrarea în insolvenţă, compania deţinută de fraţii Cuc arenunţat astfel la toate cele 20 de magazine pe care le opera, oparte din spaţii fiind preluate de competitori mai mari precumBilla, Profi sau de către francizaţi ai acesteia.
Reţeaua Billa, deţinută de grupul german Rewe, a preluat circa 5-7foste spaţii ale SPAR, în timp ce retailerul Profi a preluat douăastfel de unităţi.
Planul de reorganizare ar putea fi gata înseptembrie
"Încă lucrăm la contestaţiile depuse de creditori la tabelulcreanţelor, astfel încât din septembrie am putea vorbi de un plande reorganizare a companiei", au menţionat reprezentanţiiadministratorului judiciar al SPAR.
Pe lista creditorilor companiei figurau anul trecut circa 400 defurnizori, bănci şi alţi parteneri de afaceri, cu o valoarecumulată a creditelor declarate de circa 30 mil. euro, potrivitdatelor comunicate anterior de administrator.
Retailerul, care a deschis primul supermarket SPAR din România în2006 prin licenţă de operare de la o companie olandeză, a avut anultrecut o cifră de afaceri de circa 85 mil. lei (20 mil. euro) şi opierdere de 28 mil. lei (6,5 mil. euro), cu un număr mediu de 183de angajaţi, potrivit datelor de la Registrul Comerţului.
La finele lui 2009, compania din Arad opera 10 supermarketuri,faţă de 21 câte avea în 2008.
Fraţii Cuc au bătut palma cu primul francizat român al SPAR anultrecut, fiind cedate astfel patru magazine unui investitor localdin Braşov.
Punând pe listă alţi doi francizaţi, compania ar putea avea înacest an venituri din acordarea de francize mai mari decât în 2009,însă acestea nu vor putea compensa scăderea afacerilor generată derenunţarea la operarea celor 10 magazine.
În 2008 - cel mai bun al pentru reţeaua SPAR în România -businessul din retail al fraţilor Cuc a realizat rulaje de 45 mil.euro, cu 21 de magazine operaţionale şi peste 700 de angajaţi.
Fraţii Cuc rămân cu distribuţia de bunuri de largconsum
Lansarea SPAR în România şi extinderea reţelei până la 21 deunităţi au fost finanţate de businessul din distribuţia FMCG(bunurilor de larg consum) deţinut de fraţii Cuc încă din 1994 -compania Astral Impex -, dar şi prin credite bancare.
Anul trecut, distribuitorul a raportat la Registrul Comerţuluiafaceri de 516,6 mil. lei (122 mil. euro) şi o pierdere de 22 mil.lei (5 mil. euro), cu circa 500 de angajaţi.
În acest an însă Astral Impex a rămas fără divizia de ţigarete, înurma încheierii colaborării cu producătorul Philip Morris.
Ce spune grupul olandez despre închiderea magazinelor dinRomânia
"Criza economică a afectat serios economia României, ceea ce s-areflectat în declinul vânzărilor SPAR la nivel local cu peste 50%în 2009 faţă de anul anterior. La finele lui 2009, reţeaua dinRomânia ajungea la vânzări de 18,4 mil. euro, numărul de magazinefiind redus la 14 (faţă de 20 de unităţi la începutul anului - n.red.), dintre care zece magazine operate de SPAR SRL şi restul decătre francizaţi ai acestuia", se arată în raportul financiar alSPAR International.
SPAR este o reţea de supermarketuri şi hipermarketuri de origineolandeză, cele mai mari pieţe ale sale fiind Austria, Italia şiAfrica de Sud. Reţeaua a realizat anul trecut vânzări de 28,5miliarde de euro în 32 de ţări, România fiind a treia ţară dincoada clasamentului celor mai mari pieţe ale sale.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels