Companii

Fraţii Pavăl, proprietarii Dedeman, vor să atace pieţele de bricolaj din Bulgaria, Grecia sau Turcia

Fraţii Pavăl, proprietarii Dedeman, vor să atace pieţele de bricolaj din Bulgaria, Grecia sau Turcia

Autor: Cristi Moga

16.04.2012, 19:39 1669

Compania băcăuană Dedeman, liderul pieţei locale de bricolaj, cu afaceri de circa 476 mil. euro anul trecut, intenţionează să atace în următorii ani şi alte pieţe din regiune în căutarea unor noi surse de creştere.

Dragoş Pavăl, directorul general şi acţionarul majoritar al companiei, spune că mai are în următoarele luni de rezolvat o serie de activităţi privind procesul de expansiune locală a Dedeman, după care îşi va îndrepta atenţia spre ţările din regiune.

Dedeman are în prezent o reţea de 27 de magazine la nivel naţional, iar până la sfârşitul acestui an compania va depăşi pragul de 30 de unităţi, următoarele deschideri fiind programate în oraşele Râmnicu Vâlcea şi Slatina.

Pornită din Băcău şi extinsă ulterior în celelalte judeţe din Moldova, Dedeman este în curs de expansiune în cele mai mari oraşe din Transilvania şi Muntenia. Pasul următor ar putea fi de asemenea realizat pe una dintre pieţele vecine României.

"Planul este să deschidem primele magazine în afara ţării în 2014. În a doua jumătate a acestui an vom merge să analizăm la faţa locului ţările din regiune, precum Bulgaria, Turcia, fosta Iugoslavie şi, de ce nu, Grecia", a declarat pentru ZF Dragoş Pavăl.

Cine sunt competitorii din regiune

Principalii concurenţi ai Dedeman pe aceste pieţe ar fi companii europene precum Praktiker, BauMax sau Leroy Merlin, prezente şi pe piaţa locală.

În Bulgaria şi Grecia, la nivelul anului 2010, liderul pieţei era grupul german Praktiker, principalul competitor al Dedeman şi în România, potrivit datelor din cel mai recent raport financiar al companiei germane.

În Turcia, în schimb, o piaţă mult mai mare, de aproape 18 miliarde de euro anual, liderul autoritar este compania locală Koctas, în care grupul britanic Kingfisher deţine o participaţie de 50%.

"Avem o serie de studii privind piaţa de bricolaj din aceste ţări, dar sunt vechi de doi ani. Trebuie să vedem ce s-a întâmplat între timp, cum au evoluat în ultimii ani. Pe baza analizelor comparative şi ţinând cont de potenţialul pieţelor vom decide care va fi prima ţară în care vom face pasul spre exterior", a mai spus Dragoş Pavăl.

Alţi antreprenori activi în regiune

Un alt antreprenor român din zona Moldovei, omul de afaceri Cezar Rapotan, proprietarul distribuitorului de materiale de construcţii Arabesque, este activ de mai mulţi ani pe câteva pieţe din regiune, precum Ucraina sau Serbia, cu brandul BudMax.

În acelaşi timp, omul de afaceri Dan Şucu, proprietarul Mobexpert, a investit în 2007 circa 10 milioane de euro pentru deschiderea unui supermagazin de mobilă, cu o suprafaţă de 11.000 de metri pătraţi, la Sofia, şi are o prezenţă şi în Serbia.

În ceea ce priveşte brandurile româneşti din zona de fashion, proprietarii retailerului de încălţăminte Leonardo sau ai producătorului de lenjerie Jolidon şi-au încercat şansa pe pieţele externe, dar după venirea crizei au renunţat la operaţiunile din afara României.

Pe plan local Dedeman a reuşit în ultimii ani să dea peste cap clasamentul reţelelor de bricolaj extinzându-se la momentul potrivit, după căderea pieţei imobiliare, şi beneficiind de avantajul de a fi o companie locală, în care procesul decizional este mult mai scurt.

Multiplicarea acestui model de business şi în alte ţări reprezintă însă o provocare la care puţini antreprenori s-ar încumeta în această perioadă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO