Companii

Gerardo Monzillo: Restaurantele si hotelurile au nevoie de peste proaspat

22.12.2005, 18:38 251

Directorul comercial al Metro Cash & Carry Romania vrea sa repete experienta vanzarilor de peste pe piata locala, dupa ce a introdus pentru prima data pestele proaspat in magazinele din Italia.

Congelat, proaspat, oceanic, de apa sarata sau dulce. Pestele a devenit din acest an un element cheie in strategia de dezvoltare a Metro Cash & Carry Romania, cea mai mare companie din comertul romanesc, cu afaceri anul trecut de peste un miliard de euro.

"Pe piata romaneasca se realizeaza tot mai multe investitii in domeniul hotelier si in restaurante", explica Gerardo Monzillo, directorul comercial al Metro Cash & Carry Romania.

In plus, spune el, tot mai multi romani merg in strainatate, iar in momentul in care se intorc in Romania au alte exigente, ceea ce determina restaurantele sa fie nevoite sa isi dezvolte gama de produse oferite.

"Pestele reprezinta in aceste conditii un segment care are mare potential in Romania, mai ales ca sunteti o tara latina si va place, la fel ca si noua, tot ce este bun si de calitate", spune Monzillo.

Italianul a venit in Romania in anul 1999, dupa ce a fost timp de mai multi ani director de operatiuni Metro in Italia.

"Cand am venit in Romania, se pregatea deschiderea magazinului Metro de la Constanta. Am insistat sa introducem un raion pentru peste proaspat, iar acesta a fost primul magazin Metro din Romania unde s-a vandut peste proaspat", explica Monzillo.

De atunci toate magazinele Metro deschise au avut in oferta si peste proaspat, reteaua ajungand sa vanda, potrivit propriilor estimari, aproximativ 30% din productia romaneasca de crap si 60% din cea de pastrav.

Insa pasul cel mare a fost facut anul acesta, cand Metro Cash & Carry a decis sa aduca din import direct, atat peste de apa dulce pentru perioadele cand acesta nu era disponibil din productia locala, dar mai ales peste de apa sarata si fructe de mare.

"Hotelurile, restaurantele si firmele de catering, adica segmentul HoReCa reprezinta principalul nostru client si cred ca este momentul sa le oferim permanent si peste proaspat de apa sarata. De aceea am luat decizia de efectua importuri directe din Grecia si Italia de doua ori pe saptamana", spune Monzillo.

Spre deosebire de pestele congelat care are un termen de valabilitate de cateva luni, pestele proaspat trebuie consumat si implicit vandut mult mai repede.

"In functie de specie, pestele proaspat trebuie consumat in cel mult trei-patru zile. Nu l-am vandut in aceasta perioada, inseamna ca trebuie sa il aruncam, ceea ce inseamna pierderi pentru noi. Mai pierdem si bani, insa am decis sa aducem o gama cat mai larga de produse proaspete de apa dulce, de la diferite tipuri de peste pana la crustacee, caracatita, scoici sau midii, deoarece credem ca daca vor vedea mai multe categorii de produse de peste, clientii vor cumpara mai mult", adauga Monzillo. El a decis sa introduca cat mai multe sortimente de produse in urma unei experiente personale.

"Eram intr-un restaurant si am comandat peste, iar chelnerul m-a intrebat daca doresc vin alb sau rosu. Nu exista vin alb sau rosu, exista o multime de sortimente de vin alb si la fel de multe de vin rosu. Astfel am incercat sa le explicam clientilor nostri ca nu exista un singur tip de produs. Am adus in magazinele Metro 5-6 feluri de rosii si peste 10 tipuri de cartofi, iar acum avem peste 40 de specii de peste", adauga Monzillo.

El spune ca desi gama de produse din peste este consistenta, aceasta s-ar putea largi, importurile urmand sa se faca si pe baza de comanda.

"Am avut cazuri in care clientii au cerut o anumita categorie de produse. Chiar daca nu o aveam momentan in stoc, in cateva zile am adus-o, deoarece pestele ajunge in magazinele noastre la putin timp dupa ce este pescuit din Grecia sau Italia", completeaza Monzillo. In aceste conditii, respectarea lantului frigului pe intreaga durata a transportului cat si pe durata expunerii la raft este cu atat mai importanta.

"Pestele de apa dulce ajunge in maxim 24 de ore de la pescuire in magazine. Pestele de apa sarata si fructele de mare provin din importuri proprii, folosindu-se platforma proprie si asigurandu-se in permanenta lantul frigului", adauga oficialul Metro Cash & Carry Romania.

Compania a finalizat anul trecut o investitie de 12 milioane de euro in doua platforme logistice pentru produse ambientale si pentru produse ce necesita controlul temperaturii, suprafata cumulata a celor doua platforme depasind 11.000 de metri patrati.

Nu doar companiile din domeniul HoReCa vor cunoaste o cerere in crestere pentru produsele din peste, crede oficialul Metro, ci si consumul casnic.

"Importam aproximativ 12 tone de peste saptamanal. Am introdus pestele proaspat in primul rand pentru clientii nostri din segmentul HoReCa, deoarece noi suntem o retea cash & carry si ne adresam acestui tip de client, insa observ ca se inregistreaza o schimbare a preferintelor si la nivelul intregii piete romanesti", crede Monzillo.

El estimeaza la aproximativ 3 kilograme consumul mediu anual per capita de peste in Romania.

"Cred ca s-ar putea ajunge la un consum mediu anual de 5 kilograme per capita in urmatorii trei ani", adauga Monzillo. Pentru comparatie, adauga el, in Portugalia se consuma anual 16 kilograme de peste per capita, iar in Italia peste 12 kilograme.

"Voi, romanii, aveti o istorie importanta in ceea ce priveste pestele. Mai mult, am remarcat in ultimii ani si o schimbare in ceea ce priveste preferinta pentru carne. Porcul scade in preferinte si in vanzarile magazinelor noastre, in schimb vita si pasarea sunt in crestere. Aceeasi este situatia si in cazul uleiului sau al untului. Daca la venirea mea in Romania uleiul de masline lipsea din portofoliu, iar vanzarile de unt erau nesemnificative comparativ cu cele de margarina, in prezent in magazinele Metro avem o gama larga de ulei de masline, iar untul incepe sa creasca in detrimentul margarinei", completeaza Monzillo.

In acest context, pestele ar putea reprezenta in urmatorii ani una dintre principalele categorii de crestere in vanzarile Metro.

"Cred ca am putea ajunge ca 5% din vanzarile retelei Metro Cash & Carry sa fie reprezentate in urmatorii ani de produsele din peste", adauga Monzillo, care estimeaza la peste 500 de tone vanzarile anuale de peste ale Metro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO