Companii

Grand Arena din Berceni, deschis fara zona de distractii si cu 80 din cele 180 de magazine anuntate

Grand Arena din Berceni, deschis fara zona de distractii si cu 80 din cele 180 de magazine anuntate
25.03.2009, 00:00 3801

Proiectul este, de altfel, centrul comercial din Bucuresti cu cel mai scazut grad de inchiriere in momentul deschiderii, dezvoltatorii avand semnate contracte pentru 80% din spatii, adica aproximativ 130 de magazine, din care 80 sunt deschise astazi.

"Este primul mall care se deschide in acest an", este explicatia lui Mikael Harfi, fiul unuia dintre actionarii companiei Euroinvest (Lucien Harfi) si responsabil de dezvoltarea proiectului in ultimele luni, care admite ca nu se astepta la gradul de ocupare actual al proiectului, dar este increzator ca in urmatoarele luni lucrurile se vor imbunatati.
Ieri, cu o zi inaintea deschiderii, o parte dintre chiriasi de-abia incepeau amenajarea magazinelor, in timp ce o parte din spatii erau acoperite cu panze inscriptionate Grand Arena.
"Acele spatii sunt inchiriate", afirma Harfi. "Am semnat contractele de inchiriere din timp, dar proiectul nu era la standardele dorite, motiv pentru care am prelungit procesul de constructie", justifica acesta intarzierea cu care circa 50 de magazine nu vor fi finalizate la timp.
In plus, si in afara proiectului inca sunt lucrari in derulare la tevile de gaze si termoficare, care vor mai dura circa doua luni, dar dezvoltatorii, alaturi de chiriasi, au dorit sa deschida proiectul acum pentru a putea profita de vanzarile crescute in perioada sarbatorilor de Pasti.
"Cred ca romanii nu vor face economii cand vine vorba de masa de Pasti. Nu am observat o scadere a numarului de clienti in magazine, dar o atentie mai mare la preturi, respectiv o crestere cu circa 12% a vanzarilor pe marci proprii", a declarat Andreea Mihai, director de marketing al Carrefour Romania, care a deschis cea de-a saptea unitate din Bucuresti in cadrul Grand Arena.
Alaturi de Carrefour, printre chiriasii importanti ai mallului se mai numara grupul Flanco, cu un magazin Flanco World, Intersport, Sephora, Kenvelo, Orsay, Otter sau Lee Cooper, nivelul chiriilor fiind cuprins intre 18 si 60 de euro/metrul patrat, potrivit reprezentantilor Grand Arena.
Zona de distractii a proiectului, desfasurat pe doua niveluri supraterane cu alei largi, acoperite cu marmura, se va intinde pe o suprafata de circa 4.000 de metri patrati, va fi inaugurata in aproximativ doua luni si va cuprinde o pista de bowling, un patinoar artificial si jocuri electronice. Grand Arena nu este insa singurul mall din Capitala care se deschide fara zona de distractii, anul trecut lansarea Baneasa Shopping City fiind realizata fara spatii de entertainment, care sunt in prezent in constructie, potrivit celor mai recente informatii disponibile. 
Lucrarile de constructii au inceput la Grand Arena in luna august a anului 2006, finalizarea fiind programata, intr-o prima faza, in toamna anului trecut. "Nu am putut lucra din cauza frigului. Nu am putut turna sapa si nici betonul cand ne-am propus", spune Harfi.
Acesta este primul mall dezvoltat de compania Euroinvest, care este controlata de catre opt investitori - oameni de afaceri si companii - potrivit lui Harfi, care spune insa ca o parte dintre actionari au mai fost implicati in dezvoltarea unui mall din China.
Majoritatea mallurilor de pe piata locala au fost dezvoltate pana de curand cu ajutorul unor credite bancare reprezentand 70-80% din valoarea investitiei, in timp ce la Grand Arena actionarii au avut o contributie proprie de 85%, adica mai mult de 150 de milioane de euro, restul fiind obtinuti din credite de la UniCredit. "Este mai avantajos ca nu avem credite foarte mari in aceasta perioada", a mai spus Harfi.
Tinand cont de declaratiile anterioare ale dezvoltatorilor, care anticipau un nivel mediu al chiriilor de 27-28 de euro/metrul patrat, investitia in cadrul proiectului ar putea fi recuperata in circa 11-12 ani, luand in calcul insa un grad de ocupare de 100% a spatiilor. Dezvoltatorii proiectului estimeaza un trafic anual de 8-10 milioane de vizitatori, adica 22.000-27.000 de oameni zilnic.
Grand Arena are o suprafata construita de 120.000 de metri patrati, din care 50.000 mp reprezinta suprafata inchiriabila, pentru realizarea proiectului fiind investita o suma mai mare decat in Polus Center din Cluj (140 mil. euro si o suprafata inchiriabila de 65.000 mp) sau Baneasa Shopping City (150 mil. euro si 55.000 mp suprafata inchiriabila).
Consultantii imobiliari afirmau in ultima perioada ca gradul de ocupare a mallurilor va fi mai scazut la momentul deschiderilor din acest an, iar unele proiecte ar putea fi amanate desi constructia va fi terminata, tocmai din cauza neatingerii unui grad de ocupare de minimum 60-70%.
Grand Arena este pozitionat in imediata apropiere a unor unitati cash & carry Selgros si Metro si a unui hipermarket Real. In plus, tot in sudul Bucurestiului se mai afla si centrul comercial City Mall, iar pana la sfarsitul anului ar putea fi deschis si mallul Sun Plaza, aflat in constructie la statia de metrou Piata Sudului.
Alaturi de zona Cotroceni-Lujerului, unde se afla mallul Plaza Romania si sunt in constructie proiectele Cotroceni Park si Dambovita Center, sudul Capitalei prezinta una dintre cele mai mari aglomerari de spatii comerciale din Capitala.
 
Grand Arena in cifre
  • Suprafata inchiriabila a proiectului este de 50.000 de metri patrati, iar cea construita de 120.000 mp
  • Are o capacitate ce permite deschiderea a 180 de magazine, 130 de spatii fiind inchiriate, dintre care 80 ar urma sa fie deschise astazi
  • Cuprinde un hipermarket Carrefour, al saptelea din Bucuresti, cu o suprafata inchiriabila de 8.000 de metri patrati
  • Va avea, potrivit estimarilor dezvoltatorilor, un trafic anual de 8-10 milioane de vizitatori
  • A implicat o investitie de 187 de milioane de euro, 85% din fonduri reprezentand contributia firmei Euroinvest.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO