Companii

Gruia Stoica a câştigat cu GFR un contract de închiriere de căi ferate de la CFR

Autor: Ioan Dornescu

13.11.2011, 18:21 647

CFR a atribuit vineri trei contracte de închiriere de cale ferată aparţinând infrastructuriiferoviare neinteroperabile aferent sucursalelor Timişoara, Cluj şi Galaţi, cel din urmă fiind adjudecat de GrupFeroviar Român (GFR), parte a grupului Grampet controlat de omul de afaceri Gruia Stoica.

Contractele de închiriere au fost atribuite în urma unei licitaţii publice, derulate la Bursa Română de Mărfuri, a anunţat vineri CFR.

Operatorul de transport feroviar de marfă Grup Feroviar Român şi-a adjudecat secţiile neinteroperabile ale sucursalei Galaţi, respectiv Făurei - Tecuci, Mărăşeşti - Panciu, Buzău - Berca, Comăneşti - Moineşti.

Grampet include 14 companii, cea mai importantă fiind GFR, cel mai mare operator privat de transport feroviar de marfă din România. Grupul are activităţi în şase state din Europa de Sud-Est şi asigură servicii de transport, logistică, reparaţii şi IT specializat pe segmentul feroviar.

Secţiile neinteroperabile aferente sucursalei Timişoara, respectiv Simeria - Pestiş, Simeria - Hunedoara, Jebel - Liebling, Timişoara Est - Radna, Cărpinis - Ionel, Lupeni - Lupeni Tehnic - Livezeni, au fost preluate de firma RC-CF Trans, din Braşov. Firma este controlată de două persoane fizice, Costel Comana şi Iorgu Ganea, fiecare cu participaţii egale.

Grupa aferentă sucursalei Cluj, care cuprinde secţiile Oradea Vest - Cheresig, Câmpia Turzii - Turda, Baia Mare - Baia Mare Nord, a fost adjudecată de Via Terra Spedition din Cluj-Napoca, deţinută integral de Iulian Gaga.

"Durata de valabilitate a contractului de închiriere este de 4 ani, iar criteriul de selecţie, a celei mai bune oferte, a fost chiria cea mai mare şi preluarea în cel mai scurt timp de la adjudecare. Operatorii economici (gestionarii de infrastructură) desemnaţi câştigători sunt obligaţi să preia şi personalul CFR existent sau care îşi desfăşoară activitatea pe secţia sau grupul de secţii aferent necesar pentru asigurarea pachetului minim social existent la momentul închirierii, în conformitate cu prevederile legislative", se arată într-un comunicat al CFR.

CFR are posibilitatea să ofere în regim de închiriere, prin licitaţii publice la Bursa Română de Mărfuri, secţiile de circulaţie aparţinând infrastructurii feroviare neinteroperabile către operatori economici, conform prevederilor HG 643/2011.

Compania anunţase recent că va organiza o licitaţie publică cu strigare pentru închirierea a circa 1.600 de km de cale ferată din infrastructura feroviară neinteroperabilă, pentru şapte grupe de secţii, aferente sucursalelor Bucureşti, Craiova, Timişoara, Cluj, Braşov, Iaşi şi Galaţi.

Închirierea unor părţi din infrastructura feroviară neinteroperabilă reprezintă unul din angajamentele incluse în programul de eficientizare a sistemului feroviar, care vizează reducerea cheltuielilor şi a activităţilor neprofitabile.

Prin programul de eficientizare a activităţii CFR urmăreşte respectarea angajamentelor Guvernului cuprinse în scrisoarea de intenţie, semnată cu Fondul Monetar Internaţional şi memorandumul de înţelegere cu Uniunea Europeană.

Guvernul a decis în iunie închirierea a circa 1.000 kilometri de linii de cale ferată şi închiderea altor aproximativ 1.000 de kilometri tronsoane feroviare, estimând că operaţiunea va genera economii de 109 milioane lei la bugetele companiilor CFR, măsură convenită anterior cu Fondul Monetar Internaţional.

Executivul s-a angajat în urma negocierilor cu Fondul Monetar Internaţional să închidă 20% din liniile de cale ferată aflate în administrarea CFR SA, reprezentând aproximativ 4.000 de kilometri, dacă nu găseşte un investitor care să realizeze întreţinerea acestora şi care va fi selecţionat în urma unor licitaţii.

Potrivit datelor CFR, la nivelul anului 2009, lungimea totală a liniilor de cale ferată ale infrastructurii feroviare era de 20.210 km, din care 17.691 km infrastructură feroviară publică şi 2.519 km infrastructură feroviară privată.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO