Companii

Hotelurile din Bucuresti, mai scumpe decat in Berlin si Varsovia

Hotelurile din Bucuresti, mai scumpe decat in Berlin si Varsovia

Rata de crestere a venitului mediu pe camera in Bucuresti s-a majorat cu 18% in acest an

30.06.2008, 14:03 10

Hotelurile din Bucuresti sunt cu circa 40% mai scumpe fata de Berlin si cu 50% fata de capitala Turciei, preturile fiind insa inferioare unitatilor hoteliere din Moscova, Z?rich sau Londra, arata un studiu al Deloitte realizat in perioada aprilie 2007-aprilie 2008.
Pretul mediu al unei camere intr-o unitate hoteliera din Capitala este de circa 128 de euro, cu aproape 30 de euro in plus fata de acum un an. Cu toate acestea, gradul mediu de ocupare a scazut in ianuarie-aprilie 2008 cu circa 7%, comparativ cu perioada similara a anului trecut, fapt ce poate fi pus pe seama deschiderii de noi unitati hoteliere, arata datele aceluiasi studiu.
Astfel, la sfarsitul anului trecut s-a deschis hotelul de patru stele Rin Grand Hotel, care are o capacitate de 1.500 de camere, in acest an devenind operational si hotelul Ramada Plaza din zona de nord a Capitalei.
Desi in scadere, gradul de ocupare a hotelurilor din Capitala se situeaza peste media europeana. In principal, hotelurile de patru si cinci stele din Bucuresti beneficiaza de pe urma traficului de business, in timp ce la capitolul leisure sunt deficitare. Astfel, in week-end rata medie de ocupare este in jur de 20%, fata de peste 50% in timpul saptamanii. Dintre orasele analizate in studiul Deloitte, printre cele mai ridicate grade de ocupare le au hotelurile din Paris, 75% si Londra, cu 78%.
Venitul mediu pe camera in Bucuresti s-a majorat cu circa 18%, peste nivelul de crestere in Paris (de 16,6%). Daca Parisul a beneficiat in primele patru luni ale lui 2008 de o serie de evenimente sportive, inclusiv Campionatul celor Sase Natiuni la Rugby, in capitala Romaniei s-a desfasurat summit-ul NATO, care a intins la maxim capacitatea hotelurilor de 4 si 5 stele.
Preturile ridicate ale cazarii in unitatile hoteliere din Capitala pot fi explicate si prin concurenta inca scazuta. O mare parte dintre lanturile hoteliere de prestigiu nu si-au facut inca simtita prezenta pe piata, ponderea pe care o au hotelurile afiliate la lanturile internationale fiind extrem de redusa.
Dintre lanturile hoteliere care au o prezenta importanta in Europa Centrala si de Est, doar Hilton, Marriott, Rezidor (care a intrat cu Radisson SAS pe Calea Victoriei), Accor (care opereaza marca Ibis), InterContinental, Wyndham, Best Western si Golden Tulip au intrat in Romania. La acestea se adauga si lantul romanesc Continental, care opereaza brandurile Ibis, de trei stele, Continental, de patru stele, precum si un brand de doua stele - Hello. Pe de alta parte, Four Season, Hyatt, Kempinski Le Meridian sau Movenpick sunt interesate de piata locala, insa nu gasesc proprietati care sa indeplineasca standardele cerute, sustin reprezentantii din industria hoteliera. Compania americana Starwood Hotels and Resorts, care detine unul dintre cele mai luxoase branduri de hoteluri din lume, Sheraton, spune ca vrea pe termen mediu 2-3 hoteluri in Bucuresti, fiind in prezent in discutii avansate si pentru semnarea unui contract de management cu o unitate hoteliera din Cluj.
O parte dintre hotelurile de patru si cinci stele operate de lanturile internationale se vor orienta catre zonele din centrele comerciale, avand in vedere ca aproximativ 1.500 de camere hoteliere vor fi date in folosinta in urmatorii ani in proiectele imobiliare care vizeaza atat Capitala, cat si orase precum Cluj, Constanta sau Iasi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO