Companii

IKEA a câştigat războiul cu Mobexpert şi kika la vânzările pe metru pătrat

IKEA a câştigat războiul cu Mobexpert şi kika la vânzările pe metru pătrat

Autor: Ioana David

26.09.2011, 18:59 1450

Cu vânzări de 300 euro/mp lunar, IKEA bate media lunară a retailerilor de bricolaj (125 de euro), dar rămâne sub încasările lunare ale Metro, de exemplu, cel mai important jucător din comerţul local. Potrivit calculelor ZF, vânzările lunare pe metru pătrat ale Metro Cash&Carry sunt de peste 400 de euro (lunar).

Acelaşi indicator este în cazul Mobexpert Pipera, cel mai mare magazin din grupul Mobexpert, de 76 de euro, în timp ce vânzările kika sunt de aproximativ 51 de euro.

Lupta celor trei retaileri în Capitală

Vânzările lunare ale IKEA au fost calculate pe baza datelor existente pe site-ul Ministerului de Finanţe pentru compania IKEA România.

Reprezentanţii retailerului spun că firma a fost înfiinţată în noiembrie 2010, iar până la această dată magazinul din Băneasa fusese operat de Moaro Trading.

În martie anul trecut magazinul a fost cumpă­rat de gigantul suedez de la omul de afaceri Puiu Popoviciu, care deţinea franciza IKEA. Nu există informaţii publice legate de cifra de afaceri a Moaro Trading de anul trecut.

Ultimele informaţii anunţate de IKEA se referă la perioada septembrie 2009 - august 2010 (anul de catalog al companiei) care sunt de 327,4 milioane de lei (inclusiv TVA).

Magazinul a fost deschis în 2007 şi încă din primul an a livrat acţionarilor profit. În cele două luni din 2010 profitul a fost de 0,16 mil. euro.

Pe piaţa din Capitală, IKEA se întâlneşte cu un retailer mai vechi, Mobexpert, care a deschis magazinul din Pipera, cel mai mare anul trecut după cifra de afaceri, în 2001 printr-o investiţie de 20 mil. euro.

Cronologic, acesta este primul magazin de mari dimensiuni al grupului Mobexpert, întinzându-se pe o suprafaţă de 15.000 mp.

Omul de afaceri Dan Şucu, care controlează Mobexpert, spune însă că se aşteaptă ca o altă unitate, cea din Băneasa, deschisă în 2006, să devină cel mai mai mare ca vânzări. La nivelul anului trecut, diferenţa de venituri dintre cele două unităţi ale lui Şucu a fost de numai 0,2 milioane de euro.

Unitatea Mobexpert din Băneasa este situată vizavi de IKEA, iar zona se conturează ca un pol de mobilă, astfel că a atras şi interesul kika, retailer austriac intrat pe piaţa din România în 2008.

Zona Băneasa, cel mai bun magnet

Kika se gândeşte să deschidă o unitate în Băneasa, unde este în discuţii pentru achiziţia terenului, iar Lars Lund, country manger al companiei, spunea că vrea să "capitalizeze" această locaţie tocmai din aceste motive.

Dacă va bate palma pentru achiziţia terenului, magazinul se va deschide în 2012 după investiţii de 32-35 milioane de euro. Potrivit calculelor ZF, în zona Băneasa clienţii lasă pentru achiziţii de mobilă în jurul a 80 mil. euro.

Pe lângă zona Băneasa, şeful kika a ochit şi bulevardul Theodor Pallady, unde compania este de asemenea interesată de achiziţia unui teren.

"În acest moment avem o creştere de 4-5% a vânzărilor", a spus Lars Lund. Kika a avut anul trecut o cifră de afaceri de 11,6 milioane de euro şi pierderi de 2,7 milioane de euro.

Cu toate că există mai multe planuri pentru magazine kika în Bucureşti, urmă­toa­rea unitate a retailerului austriac va fi deschisă la Constanţa, construcţia efectivă urmând să fie începută în perioada următoare. Investiţiile de aici sunt de aproximativ 30 mil. euro.

Piaţa internă scade

IKEA, Mobexpert şi kika, cei mai mari retaileri (după dimensiunea magazinelor), se luptă cu firme precum Elvila, Neoset, Lemet, Jysk pe banii pe care românii îi dau pe mobilă şi care se ridică la circa 900 mil. euro.

Industria încă nu şi-a revenit din scădere, în condiţiile în care în primele cinci luni ale acestui an piaţa s-a redus cu 12%, până la 350 mil. euro, potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor de Mobilă din România (APMR).

Firmele care pe lângă retail au capacităţi de producţie şi-au găsit vesta de salvare la export, care s-a majorat cu 18% în primele cinci luni.

AFACERI DE LA ZERO