Companii

În 2018 românii au dat 700 mil. lei pe medicamente pentru răceală

În 2018 românii au dat 700 mil. lei pe medicamente...

Autor: Georgiana Mihalache

04.02.2019, 00:06 46873

Prima lună din 2019 a adus creşteri de circa 20% la vânzările medicamentelor pentru răceală şi gripă în farmacii faţă de aceeaşi lună a anului anterior, pe fondul creşterii cazurilor de gripă şi după ce săptămâna trecută Ministerul Sănătăţii a anunţat epidemie de gripă.

Vânzările la medicamentele pentru răceală şi gripă eliberate fără reţetă, un segment pentru care sezonul rece aduce creşteri semnificative pe piaţa românească, au ajuns la 712 milioane de lei în 2018, potrivit datelor oferite de compania de cercetare de piaţă Euromonitor, în creştere cu 7% faţă de aceeaşi perioadă din anul trecut.

„A fost o creştere de 20% comparativ cu luna ianuarie a anului precedent pentru aceste medi­camente de gripă şi răceală, chiar şi com­parativ cu luna decembrie, care este o lună tradiţională pentru aceste vânzări. În urma anunţurilor televizate, când a fost anunţată epidemia de gripă, în momentul acela oamenii au invadat farmaciile, n-am mai putut să facem faţă”, a spus pentru ZF Cristiana Ungureanu, farmacistă, care deţine farmaciile Forte Vita Farm, o reţea regională de 13 farmacii în judeţul Argeş.

Ea a menţionat că anul acesta medicii au recomandat Tamiflu, un medicament eliberat fără reţetă, iar în momentul în care numele medi­camentului a fost publicat, pacienţii au solicitat acest produs, care nu s-a mai găsit ulterior.

„Au fost în stare să cumpere orice re­co­man­dare că un medicament este bun la ră­ceală şi gripă, nu i-a mai interesat. A fost un curent scăpat de sub control”, a mai adăugat Cristiana Ungureanu.

Referitor la vânzările de medicamente fără reţetă pentru răceală şi gripă, Nurofen, brandul britanicilor de la Rekitt Benckiser, domină în continuare topul celor mai vândute medicamente. În clasament îşi face însă loc şi un produs „made in România” - Bioflu, pe locul al patrulea după cota de piaţă, produsul care iese pe porţile fabricii româneşti Biofarm.

„În medie, pacienţii români se confruntă cu răceala de două, până la patru ori pe an, mai ales în perioada septembrie – mai. Vânzările la medicamentele pentru răceală pot fi influentaţe şi de condiţiile vremii, în special de iernile reci, dar şi de îmbătrânirea populaţiei, persoanele în vârstă fiind mai predispuse la răceli”, potrivit analizei specialiştilor de la Euromonitor.

Britanicii de la Reckitt Benckiser au două medicamente pentru răceală în topul celor mai cumpărate -  Nurofen, pentru simptomele de răceală, şi Strepsils, pentru durerile în gât.

În topul celor mai cumpărate produse îşi fac loc două branduri de medicamente fabricate în Ro­mânia -  Bioflu, cu mai multe tipuri de produse (com­primate sau sirop), şi Faringosept, me­dicamentul pentru durerile în gât produs de Sun Phar­ma, care deţine producătorul de me­di­camente Terapia Cluj. „Ritmul vieţii moderne continuă să influenţeze sănătatea consumatorilor români, mai ales că există un risc mai mare ca răcelile să se răspândească în mediul de lucru, la job, în contextul în care persoanele continuă să vină la muncă, deşi au răcit. Persoanele ocupate tind să caute remedii care au un efect rapid şi sunt uşor de administrat”, mai arată specialiştii de la Euromonitor.

Mai mult, aceştia arată că în ultimii ani şi comportamentul de consum al românilor s-a schimbat, aceştia preferând să aibă chiar „stocuri” de medicamente pentru răceală, ceea ce face ca vânzările la aceste produse să se menţină la un ritm crescut chiar şi în sezoanele în care nu apar răcelile.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO