Companii

În aproape o treime din judeţele ţării cel mai mare exportator vine din industria auto

În aproape o treime din judeţele ţării cel mai mare...

Autor: Cristina Roşca

16.10.2015, 00:07 5186

Cei mai mari exporta­tori din fiecare judeţ al ţării, în total 42 de companii, au terminat anul trecut cu afaceri de 77,6 mld. lei, cifră „rotunjită“ de businessurile unor giganţi precum Dacia (auto), Rom­petrol (produse petroliere) sau Petrotel Lukoil (pro­duse petroliere).

În cazul celor mai multe companii, 80-90% din totalul businessului se realizează la export, un exemplu în acest sens fiind chiar constructorul auto Dacia. Există de asemenea şi businessuri care trimit peste graniţă tot ce realizează în România, acesta fiind cazul textilierilor şi al producătorilor din industria auto.

De altfel, cele două industrii sunt cele care contribuie cel mai mult la totalul exporturilor locale de anul trecut de circa 52,4 mld. euro, un nivel istoric pentru România.

România este împărţită între câteva industrii exportatoare, astfel că în 12 din totalul celor 41 de judeţe şi Bucureşti liderul exportatorilor activează în industria auto. Astfel, aproape 30% din judeţele ţării stau în „mâinile“ unei industrii. Pe poziţiile următoare se găsesc companii din industria textilă (4 judeţe), lemnului (3) şi din agricultură (3). În cazul celorlalte judeţe, cei mai mulţi lideri în ceea ce priveşte exporturile din 2014 sunt companii din industria grea.

Ziarul Financiar a conturat pe baza datelor INS harta celor mai mari exportatori din România, luând în cazul fiecărui judeţ compania aflată pe prima poziţie în topul celor care sunt responsabili pentru a pune produsele şi serviciile „made in România“ pe alte pieţe.

WikiZF: Profilul companiei Dacia

WikiZF: Profilul companiei Rom­petrol

 Producătorii de textile s-au concentrat în zona Moldovei, în timp ce Transilvania şi Banatul au ajuns „fieful“ jucătorilor din auto care au cucerit judeţe precum Arad, Timiş sau Sibiu.

Astfel, industria auto, principalul „motor“ al exporturilor locale, şi-a stabilit sediul în Transilvania şi Banat de unde trimite peste graniţe componente auto de 11,2 mld. euro, o cincime din totalul exporturilor locale. Infrastructura mai bine dezvoltată şi calitatea forţei de muncă dată de universităţile din vest şi-au spus cuvântul atunci când a venit vorba de atragerea investiţiilor din industria auto. Mai mult, cultural, aceste judeţe sunt mai apropiate de Occident astfel că a fost mai uşor ca investiţiile de aici să fie racordate la procedurile şi organizarea vest-europene.

La polul opus, în est, respectiv în regiunea Moldovei, încă dinainte de ’89 competenţele erau dez­voltate în principal în industriile chimică, me­talurgică şi uşoară, res­pectiv textilă. Acestea sunt de altfel şi astăzi cele care dau liderul judeţean al exporturilor.

WikiZF: Profilul companiei Petrotel Lukoil

În continuare pro­ducătorii de textile sunt concentraţi în această regiune şi în judeţele sărace ale ţării, unde salariul mediu este cu până la o treime mai mic decât media pe ţără. România a fost şi continuă să fie unul dintre cei mai importanţi jucători din producţia mondială de textile, avantajată de forţa de muncă ieftină (salariul mediu este de 250 de euro, cu o treime sub media naţională), de poziţia geografică şi de forţa de muncă bine pregătită. Textilele, îmbrăcămintea şi încălţămintea sunt la rândul lor printre principalele motoare de export ale României după auto, cu un aport de 5,2 mld. euro la exporturile totale ale României, de 52 mld. euro anul trecut. Astfel, hainele ce poartă etichetele Dolce&Gabbana, Burberry, Zara sau H&M şi pantofii Ara sau Rieker duc în spate 10% din exporturile României.

O altă industrie care se conturează a fi un motr pentru exporturile româneşti este cea IT, însă aceasta este abia la început de drum, astfel că nu a reuşit să dea încă nicio companie lider judeţean în ceea ce priveşte valoarea exporturilor în 2014.

Companiile din industria auto care sunt lider ca exporturi în 2014 în judeţul de care aparţin au de regulă afaceri de peste jumătate de miliard de lei, ajungând, cum este cazul Dacia la 18,8 mld. lei. Judeţele în care şi-au construit producătorii auto casă sunt de altfel cele care au cele mai mari cifre de afaceri şi exporturi totale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO