Companii

În ce se măsoară competitivitatea? Analiştii economici: Competitivitatea unei companii se măsoară în valoarea adăugată, în cotă de piaţă, în exporturi şi în profitabilitate

În ce se măsoară competitivitatea? Analiştii...

Autor: Răzvan Botea

26.02.2020, 00:05 688

Competitivitatea unei economii se măsoară în primul rând în cantitatea şi calitatea exporturilor, dinamica investiţiilor, calitatea infrastructurii şi a resursei umane.

Gradul de competitivitate al unei companii se poate măsura în funcţie de mai mulţi factori, iar cei mai importanţi sunt va­loa­rea adăugată a produselor sau serviciilor companiei, cota de piaţă pe care o are firma, dar şi nivelul exporturilor raportat la cifra de afaceri şi gradul de profitabilitate al companiei, au declarat analiştii economici consultaţi de ZF.

„Valoarea adăugată în primul rând, care arată surplusul de valoare pe care o com­panie îl adaugă peste cheltuielile externe. Apoi mai avem marja operaţională, care arată profitul pe care o companie îl obţine din activitatea de bază. (...) Un alt indicator ar fi ce randament obţine compania raportat la investiţii (Return on investment) şi ROE (return on equity), care arată în ce măsură compania generează randament pentru acţio­nari“, a declarat analistul economic Iancu Guda pentru ZF.

Dragoş Cabat spune că nivelul de competitivitate al companiilor ţine cont de poziţia pe piaţă a firmei, de nivelul exportu­rilor raportat la cifra de afaceri şi de pon­derea cifrei de afaceri a companiei în PIB-ul naţional.

„Gradul de competitivitate al firmelor ţine cont de mai mulţi factori: poziţia pe piaţă, cota de piaţă, procentul de exporturi în cifra de afaceri şi ar mai fi câţiva indicatori. Şi profitabilitatea netă şi ar mai putea fi ponderea ciferi de afaceri a companiei în PIB-ul naţional“, a declarat el.

În ceea ce priveşte economiile naţionale, gradul de compeitivitate se măsoară în primul rând în calitatea şi cantitatea exporturilor, au spus analiştii economici. Aurelian Dochia este de părere că mai departe de cantitatea de exporturi valoarea adăugată a produselor şi serviciilor exportate generează un avantaj competitiv unei economii.

„Valoarea adăugată probabil că este un indicator mai bun decât exporturile în general pentru că reflectă capacitatea economiei de a prelucra materie primă şi de a reţine în ţară o parte din valoarea care este creată. Sunt foarte importante exporturile pentru economii care s-au construit pe baza acestora, cum ar fi Germania, de exemplu, însă acest lucru reprezintă şi o vulnera­bilitate, cum se vede chiar în perioada actuală“, a declarat Aurelian Dochia.

Alţi indicatori importanţi pentru com­petitivitatea unei ţări sunt nivelul inves­tiţiilor, numărul de companii la mia de locuitori, calitatea infrastructurii şi a resursei umane, dar şi gradul de stabilitate politică, fiscală şi macroeconomică.

„Un alt indicator aici ar fi câte companii are o ţară la mia de locuitori pentru că arată cât de dezvoltat este antreprenoriatul şi cât de polarizat e. Apoi nivelul investiţiilor, fie publice, private, domestice sau străine, arată cât de mult o ţară este capabilă să atragă investiţii. Apoi mai vorbim de oameni şi de infrastructură – câţi kilometri de autostradă avem la mia de locuitori, câţi km de cale ferată etc.“, a mai spus Iancu Guda.

Ziarul Financiar împreună cu Apa Nova or­gani­zează astăzi conferinţa „Cum putem creşte competitivitatea companiilor româ­neşti?“. În cadrul evenimentului liderii unora dintre cele mai mari companii din România vor dezbate modalităţile prin care poate fi crescută competitivitatea companiilor din România şi implicit a economiei naţionale, cum se reorganizează şi digitalizează o afacere şi care sunt provocările din piaţă.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO