Companii

În industria farma, distribuitorii încep să cadă. Ce soluţii au producătorii pentru a se pune la adăpost?

În industria farma, distribuitorii încep să cadă. Ce soluţii au producătorii pentru a se pune la adăpost?

Cristina Rusuleanu, general manager al Euler Hermes Servicii Financiare

Autor: Ioana David

16.01.2011, 23:55 142

Unii mai prevăzători lucrează de mai mulţi ani cu firme deasigurare a creditului comercial, precum Euler Hermes sau Coface,în timp ce alţii abia acum demarează negocierile.

"Lucrăm de mai mulţi ani cu Coface. Este un reasigurător. Dacăun client dă faliment, Coface rambursează un procent cu care amcăzut de acord şi care se modifică lunar", spune Dan Ivan, countryhead al Sanofi-Aventis, liderul pieţei româneşti de medicamente.Sanofi a avut în intervalul octombrie 2009 - septembrie 2010vânzări de 891,4 mil. lei (212 mil. euro) şi o cotă de piaţă de9,4% potrivit datelor companiei de analiză şi studii de piaţăCegedim România.

Sanofi îşi "asigură" vânzările de cel puţin cinci ani, iar Ivanafirmă tranşant că "nu este ieftin".

Cum se poate asigura cifra de afaceri

Concret sistemul presupune ca o firmă care urmăreşte să-şiacopere riscul de a nu-şi încasa banii de la partenerii de afacerisă cumpere o poliţă emisă de o companie de asigurare a credituluicomercial. În România numărul firmelor care practică acest sistemeste extrem de redus, de numai 2-3% din total, deşi se pot asiguraatât pierderile cauzate de insolvenţă, cât şi întârzierile la platăcare depăşesc o anumită perioadă

"Procentul asigurat este în jur de 80%. De menţionat că nuasigurăm vânzările către cumpărători publici, ca de exempluspitalele. În sectorul farmaceutic în general, producătorii suntcei care încearcă să îşi asigure riscul de neplată în relaţia cudistribuitorii, date fiind expunerile extrem de mari generate, încondiţiile în care discutăm de termene de plată de peste 200 dezile", spune Eugen Anicescu, credit insurance manager al CofaceRomânia Credit Management Services SRL.

Pe piaţa locală, livrările către spitale reprezintă 10,7% dintotalul pieţei, adică în jur de 250 mil. euro. Fără acestea,companiile din industria de medicamente şi-ar putea asigura vânzăride aproape 2 mld. euro.

De la 4.000 de euro la sute de mii de euro

În ultimii ani, costurile unei astfel de poliţe au crescutsemnificativ, după ce, pe fondul crizei, s-a înmulţit numărulfirmelor care nu plătesc. Anicescu de la Coface spune că preţulunei asigurări de credit comercial este între 0,2 şi 0,9% din cifrade afaceri, în funcţie de criterii precum volumul vânzărilorasigurate, termenele de plată, pierderile anterioare existente, darşi altele.

Cristina Rusuleanu, general manager al Euler Hermes ServiciiFinanciare, afirmă că o poliţă porneşte de la 4.000 de euro, darpoate ajunge la câteva sute de mii de euro în cazul asigurăriicompaniilor foarte mari. Dacă în domenii precum construcţiile s-auplătit cele mai multe daune, în industria de medicamente Cogace şiEuler Hermes nu au despăgubit nimic în 2010.

"Lucrăm de peste cinci ani cu Coface în relaţiileinternaţionale. Orice ieşire importantă pe pieţele din China,Rusia, Africa de Nord sau SUA face obiectul unui contract cuCoface. Coface se obligă să verifice bonitatea (capacitatea deplată - n.red.) partenerilor cu care intrăm în contact, le dă olimită de creditare şi apoi dacă este benefic pentru amândoi, neasigură 80% din suma livrărilor în piaţa respectivă", spune IoanNani, directorul general al Antibiotice Iaşi, unul dintre cei maimari producători locali de medicamente. Antibiotice este controlatde Ministerul Sănătăţii.

Potrivit unor estimări, Antibiotice a avut anul trecut afaceride 240 de milioane de lei (57,1 milioane de euro) şi un profit brutde 20 de milioane de lei (4,8 milioane de euro). În 2009exporturile au generat 18,5% din veniturile Antibiotice, darcompania are ca obiectiv ca în următorii trei ani să ajungă la 25%pentru a reduce gradul de dependenţă de piaţa internă.

Antibiotice este interesat să extindă colaborarea şi pe piaţainternă.

"Din cauza plăţii întârziate în România, nici Coface, niciHermes nu îndrăznesc să încheie uşor contracte în piaţafarmaceutică. Sper ca măcar pentru trei distribuitori să avemîncheiate contracte cu Coface la un nivel de 50% din livrările pecare le facem cu aceştia", a mai spus Nani.

Atât producătorii de medicamente, cât şi firmele de asiguraresunt interesate să dezvolte acest produs în perioada următoare.Trebuie să se înţeleagă numai la preţ.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO