Companii

În plină criză spaţiile comerciale din Centrul Vechi se dau după licitaţie. Preţul ajunge la 100 de euro/mp

  În plină criză spaţiile comerciale din Centrul Vechi se dau după licitaţie. Preţul ajunge la 100 de euro/mp

Autor: Cristina Stoian

05.09.2010, 23:58 315

Transformarea acestora în clienţi îi costă însă pe antreprenoriicare închiriază spaţii comerciale până la 100 de euro pe metrupătrat. "Orice bar sau restaurant vrea un spaţiu în Centrul Vechial Bucureştiului, aşa că toată lumea stă cu ochii pe puţineleclădiri care au rămas neocupate. Trebuie să te mişti repede dacăvrei să prinzi 100 de metri pătraţi pentru o cafenea, de exemplu.Am reuşit să discut cu proprietarul unui spaţiu de pe Şelari, i-amoferit 5.000 de euro, a rămas să discutăm a doua zi pentru aîncheia contractul, dar în câteva ore
m-a sunat şi m-a anunţat că l-a dat cu 8.000 de euro", spune unuldintre antreprenorii care "vânează" un spaţiu comercial gol pestrăzile Centrului Vechi pentru a-şi dezvolta afacerea.
Companiile dispuse să investească în această zonă sunt numeroase,acesta fiind şi motivul pentru care proprietarii, fie că suntpersoane fizice cărora le-au fost retrocedate clădirile după '90,fie antreprenori care le-au cumpărat imediat după sau chiarPrimăria Capitalei, plusează când vine vorba de nivelul chiriilor."Cererea depăşeşte oferta în acest moment. Preţul mediu cerut deproprietar se menţine la circa 60 de euro, iar clienţii suntdispuşi să plătească acest preţ, pentru că Centrul Istoric estesingurul loc prielnic de dezvoltare a afacerii respective, cu omarjă considerabilă de profit", declară Viorel Giugal, director devânzări al companiei imobiliare Galaxy Imob, care se ocupă cuînchirierea mai multor spaţii din zona Lipscani.

Chiriile încep de la 30 de euro

Cel mai mic nivel al chiriei pe metru pătrat este de 30 de euro,potrivit site-urilor de specialitate, unde sunt postate zeci deanunţuri de închirieri a spaţiilor comerciale din Centrul Istoric,dar pe străzile renovate de primărie şi proprietari, unde s-audeschis cele mai multe restaurante şi cafenele, nivelul este de50-100 de euro pe metru pătrat, iar trendul de creştere nu se vaopri aici.
Dragoş Petrescu, unul dintre cei mai importanţi chiriaşi dinaceastă zonă, cu patru unităţi deschise aici- Caru' cu Bere, CityGrill, Cantina Sport Bar şi shaormeria Bundetot- este de părere cănivelul chiriei îl va depăşi anul acesta pe cel înregistrat pebulevardul Magheru, pe Calea Victoriei sau în Dorobanţi, zonelecele mai scumpe până acum.
Potrivit unui studiu al companiei de consultanţă imobiliară MOREReal Estate Services, anul acesta nivelul chiriei pentru un spaţiucomercial a scăzut cu circa 60% pe bdul. Magheru sau Piaţa Romanăfaţă de 2008, ajungând la 60 de euro/mp (Magheru ) şi 40 de euro/mp(Piaţa Romană), iar pentru spaţiile de pe Calea Victoriei plafonula scăzut de la 130 de euro/mp la circa 55 de euro/mp, iar tendinţava continua. Spre deosebire de acestea, zona Lipscani este într-ocontinuă dezvol­tare, mai ales că unele străzi nu sunt completrefăcute.
"Din 2008 până în prezent, contrar aşteptărilor şi decăderii pieţeiimobiliare, chiriile în Centrul Istoric au crescut cu 30%. Unfactor important pentru creşterea chiriilor a fost reabilitareastrăzilor şi «detronarea» cafenelelor din Decebal şi Dorobanţi,Centrul Istoric reuşind să adune clienţii din ambele locuri", estede părere Silvia Stochiceanu, directorul de marketing al GalaxyImob.

Mii de oameni cheltuiesc zilnic peste 100.000 deeuro

Unul dintre zecile de anunţuri pentru închirierea unui spaţiucomercial din centrul vechi, prezintă o cafenea de 60 mp ca pe unloc "cu potenţial extraordinar, da­torat situării într-o zonăfoarte circulată pietonal, cu vad comercial de exceptie, învecinătatea multor terase, ca­fenele, baruri, beneficiind deasemeni de o terasă stra­dală amenajată, de 30mp, cu posibilitatede extindere cu încă 30mp, ce va fi, cu siguranţă, mereu plină declienti".
Cafeneaua, de 60 mp, cu posibilitatea de extindere la etaj pe 84mp, suprafaţă fără îmbunătăţiri însă, costă 6.500 de euro pe lună,pentru început urmând să se plătească trei luni avans şi garanţie.Potrivit agenţiilor imobiliare, există interes nu numai pentrurestaurante şi cafenele, ci şi pentru hoteluri, ceea ce înseamnă că"probabil în scurt timp anumite străzi de aici vor fi cu «circuitînchis», devenind un punct de reper pentru Bucureşti". Proprietariirestaurantelor sunt însă de părere că în viitor şi retailerii defashion vor fi tentaţi să se extindă pe străzile Centrului Istoric,unde zilnic vin mii de oameni şi cheltuiesc peste 100.000 deeuro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO