Companii

Încă un an cu promisiuni nerespectate: din 117 km de autostradă asumaţi la începutul lui 2011 de Anca Boagiu, au fost finalizaţi mai puţin de jumătate

Încă un an cu promisiuni nerespectate: din 117 km de autostradă asumaţi la începutul lui 2011 de Anca Boagiu, au fost finalizaţi mai puţin de jumătate

Autor: Andreea Mioara Neferu

12.12.2011, 16:09 1687

Compania de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România anunţa la începutul anului că va finaliza anul acesta 117 kilometri de autostrăzi, dintre care 34 de kilometri de centuri la standard de autostradă. Cu toate acestea, la final de an, când se trage linie, rezultatul arată că sub jumătate din promisiuni au fost îndeplinite: în 2011 apar pe hartă sub 50 de kilometri de autostrăzi, dintre care 32 ce ar urma să fie inauguraţi peste trei zile.

Până în prezent, cea mai importantă lucrare deschisă circulaţiei anul acesta a fost inaugurată de două ori. La finalul lunii iulie premierul Emil Boc şi ministrul transporturilor Anca Boagiu au inaugurat un tronson de 21 de kilometri din Autostrada Soarelui, începând de la intersecţia cu DN 3, în zona localităţii Basarabi şi continuând cu varianta de ocolire a municipiului Constanţa până la intersecţia cu DN 30 spre Mangalia, însă doar pe o bandă pe sens.

Ulterior, în septembrie, s-a tăiat cea de-a doua panglică, pe ambele benzi de pe cele două sensuri de mers, dar de data aceasta doar pe o porţiune de 14 kilometri din aceeaşi autostradă.

Deşi autostrada Cernavodă-Constanţa trebuia să fie gata încă de la începutul anului, finalizarea sa a fost amânată pentru prima parte a lui 2013, în contextul în care Ministerul Transporturilor a reziliat contractul de construcţie a tronsonului Cernavodă-Medgidia, realizat de francezii de la Colas. Ulterior, italienii de la Astaldi şi nemţii de la Max Boegl, care construiesc autostrada Medgidia-Constanţa, au câştigat şi tronsonul Cernavodă-Medgidia, pentru 120 mil. euro.

Singura autostradă pentru care încă mai există speranţe că va fi inaugurată în luna decembrie a acestui an este Arad-Timişoara, cu o lungi­me de 32 de kilometri. Autostrada Arad-Timişoara este construită de spaniolii de la FCC Construccion şi de italienii de la Astaldi pentru 482,9 milioane de lei, iar la 30 noiembrie era finalizată în proporţie de 93,5%.

Cea mai mare dezamăgire de anul acesta a fost însă cea legată de autostrada Bucureşti-Ploieşti.

Dacă în primăvară Ministerul Transporturilor a părut că pune piciorul în prag, ameninţându-i pe constructorii tronsonului Moara Vlăsiei-Ploieşti, cel mai lung de pe autostrada Bucureşti-Ploieşti, că va rezilia contractul pentru că au solicitat bani în plus, ulterior şoseaua le-a fost dată înapoi.

Astfel, după ce au renunţat la suplimentarea contractului cu 100 de milioane de euro şi au promis că vor finaliza în decembrie autostrada Moara Vlăsiei-Ploieşti, companiile Spedition UMB (controlată de Dorinel Umbrărescu), Euroconstruct Trading 98 (Dan Beşciu şi Sorin Vulpescu) şi PA&CO International (Costel Căşuneanu) au "făcut pace" cu ministerul şi au continuat lucrările.

Cu toate acestea, autostrada Bucureşti-Ploieşti va fi gata cel mai probabil în aprilie, aşa cum a declarat premierul Emil Boc.

AFACERI DE LA ZERO