Companii

Indexul alimentar ZF: Cu cât s-au scumpit alimentele între iulie 2010 şi februarie 2011

 Indexul alimentar ZF: Făina, zahărul, uleiul şi cartofii s-au scumpit cu peste 30% în februarie faţă de iulie

Autor: Cristina Roşca

24.02.2011, 23:52 657

Făina, zahărul, uleiul şi cartofii s-au scumpit cu peste 30% înperioada iulie 2010 - februarie 2011 arată indicele alimentar alZF, calculat pe baza preţurilor din hipermarketurile dinCapitală.

Calculele ZF arată că per ansamblu preţurile celor 15 produseanalizate au crescut în perioada iulie 2010 - februarie 2011 cu16,8%. Pe de altă parte, pe zece dintre cele 15 categorii careintră in indexul ZF, Institutul Naţional de Statistică a afişat înperioada iulie 2010-ianuarie 2011 creşteri de preţ cuprinse între0,3% la carne de porc şi 47,2% la cartofi, însă în medie preţurilenu au crescut cu mai mult de 10%.

ZF precizează că indexul alimentar pe care îl calculeazăîncepând din decembrie 2008 este realizat primar, jurnalistic, fărăpretenţia de a fi un indicator statistic.

Ce spun producătorii?

Producătorii din industria alimentară recunosc că au majoratpreţurile în ultimele opt luni, în condiţiile în care un micjucător din industria laptelui spune că materia primă s-a scumpitcu 25%, dar preţurile la poarta fabricii nu au crescut cu mai multde 5-6% în medie. "Impactul pe preţ a fost dat de comercianţi, decostul materiei prime care a sărit, şi abia apoi de procesatori",spune producătorul care a dorit să nu-i fie precizat numele. El amai adăugat că în retail a existat în ultimul an presiunea foartemare a promoţiilor, pentru care retailerii cer discounturi, astfelcă marjele de profit în producţie sunt erodate.

Similar, reprezentanţii producătorului de zahăr Lemarco recunoscmajorarea de preţ, ba mai mult, vorbesc despre noi posibilecreşteri în viitorul apropiat.

"Da, preţul zahărului a crescut cu 30% şi va mai creşte. Maiexistă vreun produs care să se fi ieftinit?", a fost răspunsul luiDan Popovici, director în cadrul producătorului de zahăr Lemarco,unul dintre cei mai mari jucători pe piaţa zahărului, cu afaceri de370 mil. lei în 2009.

Popovici a explicat tranşant că "aşa arată cotaţiile la bursă,există deficit de zahăr pe piaţa comună, iar stocuri nu maiexistă", astfel că se aşteaptă la noi majorări de preţ. UniuneaEuropeană a devenit principala sursă de aprovizionare a pieţeiromâneşti.

Pe de altă parte, în cazul cărnii de pasăre sau al ouălorcreşterile de preţ au fost "mult mai modeste" în perioadaanalizată. Urmările ? "Producătorii sunt în apă până la gât, iarmarjele de profit sunt negative", explică Grigore Horoi, directorulgeneral al Agricola Bacău, un jucător de top din industrie, cuafaceri de 66 mil. euro în 2010, nivel similar cu cel din anulprecedent.

"O să ne hrănim din ce în ce mai scump", mai spune şefulproducătorului băcăuan, care admite că în calitate de consumatorsimte că în industria alimentară au existat în ultimele opt luni şicreşteri mult mai mari de preţ. "În analiza pe care o faceţidumneavoastră cred că e relevantă categoria cărnii refrigerate şimai puţin cea îngheţată, pentru că producătorii tind să fabrice maimulte produse din prima categorie." Horoi a mai spus că preţulcărnii de pasăre era de 6,5 lei pe kilogram în trimestrul trei alanului trecut şi de 6,79 de lei în prezent. "E o creştere de doar4,4%, dar costurile mele au crescut mult mai mult. În iuliecumpăram cereale cu 550 lei/tonă şi acum preţul ajunge la 800-1100de lei/tonă. În plus a dispărut şi subvenţia."

Producătoriispun însă că preţul de la raft este în unele cazuri cu 40-60% maimare decât la poarta fabricii. Michel Boon, fost director generalal Kandia, este de părere că nu producătorul este cel care face maimulţi bani, dar între el şi consumatorul final fiind un lanţ dedistribuţie costisitor, cu marje ridicate.

De exemplu, diferenţa dintre preţul cu care ciocolata părăseştepoarta fabricii şi cel pe care consumatorul îl plăteşte este de15-20% în majoritatea ţărilor europene, un exemplu fiind Belgia. ÎnRomânia, diferenţa ajunge la 40-60%, adaugă Boon.

În opinia lui Erwin Vondenhoff, şeful Heidi, marjele mari pecare şi le pun retailerii - cu 10-15% mai mari decât cele dinGermania - au la bază următorul mecanism în România: s-au deschisfoarte multe magazine, mult prea multe pentru puterea de cumpărarea românilor şi toate aceste investiţii trebuie recuperate.

Preţul cerealelor creşte puternic

Majorările de preţurile de la raft vin într-o perioadă în carepreţurile materiilor prime au crescut considerabil. În ultimeleşase luni preţul grâului a crescut cu 18%, până la 320 de $/tonă,cotaţia porumbului a ajuns la 290 dolari/tonă, în creştere cu 41%faţă de luna septembrie a anului trecut, iar uleiul defloare-soarelui a depăşit 1.500 de dolari/tonă, o creştere de 25%în ultimele şase luni. În aceste condiţii, la raft înhipermarketuri preţul unui kilogram de făină Băneasa a ajuns la 2,8lei per kilogram faţă de 1,98 lei în iulie 2010. Şi în cazulpastelor făinoase se poate observa o majorare, de la 2,07 lei la2,875 în aceeaşi perioadă pentru spaghetele Băneasa.

Reprezentanţii Carrefour şi Realde unde au fost culese preţurilepentru indicele ZF nu au răspuns solicitării ZF.

Singurele produse ale căror preţuri au scăzut - dintre celeanalizate de ZF - au fost berea, apa minerală şi merele, iardeclinul a fost în fiecare caz de 6,1%, 1,2% şi 12,4%.

Ce spun consumatorii?

Promoţiile contează

Aceste majorări de preţ sunt resimţite şi de cumpărători, careobservă că acum trebuie să plătească mai mult la casă. "Cam o datăpe lună cumpăr produse de igienă şi alimentare într-un magazin detip cash&carry. Merg în acelaşi magazin, am anumite mărcipreferate, în general cumpăr cam aceleaşi produse şi mă obişnuisemsă plătesc în mare cam aceeaşi sumă. Ei bine, factura totală adevenit în ultimele luni cu până la 25% mai mare decât acum un an,e chiar frapant", spune Andrei M., precizând că plăteşte factura capersoană fizică, nu pe firmă. Părerea lui este împărtăşită şi de oaltă cumpărătoare, care spune că "nu mai poţi să iei o pâine, unlapte şi două grapefruit cu mai puţin de zece lei. Şi se pare cătot cresc, atât timp cât încă se face vânzare".

La rafturile din hipermarketuri la început de 2011 se poateobserva că promoţiile rămân un instrument foarte utilizat deretailerii care încearcă să atragă cumpărătorii în magazine.

Totuşi preţurile actuale sunt mai mari decât cele din iulie2010. Astfel, bananele, un produs aflat la promoţie în 23 februarie(când au fost culese datele) în ambele reţele, au un preţ mediu de5,73 lei/kilogram, faţă de 5,03 lei în urmă cu circa şapteluni.

Cum se realizează indexul ZF

ZF precizează că Indexul Alimentar pe care îl calculează lunareste realizat primar, jurnalistic, cu preţurile afişate la raft înmagazinele Real şi Carrefour, iar preţul final este calculat ca omedie între cele două reţele de magazine, nefiind publicat pefiecare reţea în parte. Mai mult indexul nu ia în considerarepromoţiile sau fluctuaţiile de preţ pentru anumite categorii dealimente, provenienţă sau calitate. De asemenea, când calculeazăacest index, ZF ia în calcul numai un număr limitat de produse debază (15) faţă de 60.000 câte ar fi într-un magazin. ZF nu arepretenţia de a fi un institut de statistică sau o companie decercetare, care culege date mult mai amănunţite. În acestecondiţii, indexul ZF este doar orientativ, iar procentul decreştere sau scădere a preţului nu poate fi aplicat la întregportofoliul de produse dintr-un magazin. În 23 februarie, când aufost culese cele mai recente date, mai multe produse se aflau lapromoţie, printre acestea numărându-se Coca-cola, ouăle, bananele,merele, cartofii, zahărul şi spaghetele. Indexul din iulie a fostrealizat imediat după majorarea TVA.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO