Companii

Indexul „ciorbei“. Piaţa restaurantelor „se răzbună“ după anii de pandemie. O ciorbă de perişoare a ajuns să coste 30 de lei la restaurantele din Bucureşti, dublu faţă de acum doi ani

Indexul „ciorbei“. Piaţa restaurantelor „se...

Piaţa ospitalităţii a fost printre cele mai afectate de pandemia de COVID-19, în 2020 încasările restaurantelor scăzând cu circa 40% versus anul anterior Între timp însă industria nu doar că şi-a revenit, dar încasările au atins un nivel istoric.

O ciorbă de perişoare a ajuns să coste chiar şi 30 de lei în restaurantele din Bucureşti, dublu faţă de acum doi ani, arată o analiză a ZF. Spre comparaţie, atunci, la acelaşi preţ, un consumator putea comanda un preparat de la felul doi, care acum costă 50-60 de lei sau chiar mai mult.

Deşi datele de la INS arată că în 2023 inflaţia din restaurante, cafenele şi cantine a fost de 14% versus anul anterior, un nivel similar cu cel din 2022, realitatea din teren e chiar mai dură.

Preţul preparatelor din restaurante şi baruri a ajuns chiar să se dubleze în doi ani. Iar ciorba este un exemplu concludent în acest sens. În urmă cu circa doi ani, înainte ca inflaţia să îşi arate colţii, în Bucureşti puteai mânca o ciorbă cu 7-8 lei la o cantină şi cu 13-15 lei la un restaurant a la carte. Astăzi, situaţia e cu totul alta.

Ziarul Financiar a analizat preţurile din mai multe restaurante cunoscute şi totodată frecventate din Capitală, e vorba de localuri cu poziţionări total diferite - de la cantine pentru corporatişti la restaurante a la carte şi, mai departe, la localuri emblematice pentru oraş şi pentru România. Cum a ajuns o ciorbă de perişoare să fie 30 de lei?

Antreprenorii din HoReCa au afirmat însă în mod repetat că preţurile au crescut pentru că scumpirile au venit pe lanţ, de la furnizorii de utilităţi la cei de materii prime. Ba mai mult, ei invocă majorările salariale pentru o parte din scumpiri.

Totodată însă, aceştia spun că oamenii continuă să iasă în pofida scumpirilor, românii alegând să taie din alte cheltuieli.

Afirmaţiile lor sunt confirmate de rezultatele financiare, toţi marii operatori HoReCa anunţând creşteri anuale de 20-30 sau chiar 40%.

Piaţa de ospitalitate a fost printre cele mai afectate de pandemia de COVID-19, în 2020 încasările restaurantelor scăzând cu circa 40% versus anul anterior Între timp însă, industria nu doar că şi-a revenit, dar încasările au atins un nivel istoric, susţinute de apetitul românilor pentru ieşit în oraş, dar şi de scumpirile record. În 2022, ultimul an pentru care există date, românii au cheltuit 18,9 m ld. lei în restaurantele din România, cu 25% mai mult decât în anul anterior şi aproape dublu faţă de 2020, conform calculelor ZF pe baza datelor de la Registrul Comerţului. Dacă avansul se menţine, piaţa de restaurante (fără cafenele şi baruri) se va apropia de 24 mld. lei. Spre comparaţie, în 2014, acum un deceniu, era de cinci ori mai mică.

Întrebarea care pune însă e: de la ce cheltuieli taie românii pentru a ieşi în oraş unde dau 30 de lei pe o ciorbă?

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro