Companii

Initiative media: Piata de publicitate scade in 2009 cu aproape 40%. Cele mai afectate medii - printul si outdoor-ul

Initiative media: Piata de publicitate scade in 2009 cu aproape 40%. Cele mai afectate medii - printul si outdoor-ul

1: Octav Popescu, managing director al Initiative: 2008 inseamna inceputul ajustarii pentru piata de media din Romania, lucru evident mai cu seama incepand cu trimestrul trei. 2009 inseamna criza si ‘grosul’ ajustarii. 2010 va reprezenta finalul ajustarii, dar putin probabil si al crizei. ‘Revenire’ implica parcurgerea in sens invers a distantei cu care ne-am abatut de la o stare de normalitate anterioara. 2: TV-ul, la putere - Cum s-au impartit bugetele media in 2008 (%)

20.10.2009, 00:00 125

Televiziunea a ramas in acest an preferata advertiserilor, cutoate ca a inregistrat scaderi semnificative. Conform Media FactBook, in 2009 posturile de televiziune vor atrage bugete cu ovaloare de 225 mil. euro, fata de 337 mil. euro cat a inregistratanul trecut. "TV-ul este de departe canalul de informare preferatsi va ramane asa cel putin zece ani de acum incolo pana in momentulin care consumul online se va fi apropiat suficient de mult de celde TV, care va scadea, in timp, la randul sau", spune OctavPopescu, managing director al Initiative, agentie care asiguraservicii specializate de planificare, cumparare, strategie siconsultanta de media. Initiative este membra a Interpublic Group ofCompanies, un holding american de marketing si comunicare.

Cu toate ca dintre toate mediile de comunicare TV-ul a atrascele mai mari bugete in acest an, in cifre nete, acesta va incasacu 30% mai putin decat in 2008. "Ca pondere, in 2008 s-a investitcel mai mult in TV (circa 62%). Fenomenul se amplifica in 2009,cand estimam ca TV-ul va atrage minimum 65% din totalul volumuluinet al pietei de media. In cifre nete, TV-ul va incasa totusi cucirca 30% mai putin decat in 2008", precizeaza Ileana Tomescu,managing director al agentiei de media Brand Connection, carealaturi de Initiative face parte din grupul de comunicare Lowe.

Bugetele atrase de print scad cu 55-60% in2009

Tomescu spune ca cel mai afectat canal media in acest an esteprintul, care va atrage bugete cu o valoare de 40 mil. euro, fatade 82 mil. euro in 2008. "In special ziarele, care inregistreazascaderi de 55-60% comparativ cu 2008. Revistele sunt si ele "incriza", cu scaderi de circa 45% fata de anul trecut. Avand invedere ca interesul cititorilor pentru editiile tiparite alepublicatiilor este imposibil de recastigat in conditiile actuale,ma tem ca printul nu va mai prinde ajustari pozitive semnificativein viitorul apropiat. Ne asteptam la o reorganizare fundamentala aofertei de print in sensul scaderii numarului de titluri, alconsolidarii celor existente si al maximizarii sinergiilor cuvariantele online ale respectivelor publicatii", explica IleanaTomescu.

"Eu cred ca ziarul, asa cum a fost el conceput, este sortit sapiarda batalia cu timpul. Astazi se succed doua sau chiar mai multerasturnari de situatie in mediul politic in aceeasi zi, ceea cedepaseste ca putere de redare editiile tiparite ale ziarelor.Viitorul va apartine ziarelor care vor avea editoriale puternice.Stirile exista peste tot, dar intelegerea stirilor apartinearticolelor de ziar care pot explica si analiza implicatiile uneianumite informatii. In prezent, acest potential este de multe oriratat din cauza unei hipermediatizari a unor personalitatijurnalistice in mediul TV, ceea ce canibalizeaza practic un atu alprintului", afirma Octavian Popescu.

TV-ul bate online-ul

In ceea ce priveste internetul, investitiile in publicitateatrase sunt estimate de reprezentantii Initiative la 13 milioane deeuro in acest an, fata de 16 milioane de euro in 2008, cu o scaderede 15-20%.

"Estimarile noastre la inceputul acestui an au fost ca online-ulva creste, ceea ce nu s-a intamplat. TV-ul a castigat mai multdecat online-ul pentru ca este un mediu mai ieftin. Audientele peTV au crescut anul acesta in vara, comparativ cu anul trecut. Desibugetele au scazut, advertiserii s-au orientat catre canalele careajung la consumatori. Momentan, in topul clasamentului se aflateleviziunea, atat gratie gradului ridicat de siguranta pe care ilreprezinta, cat si datorita scaderii costurilor. Acest trend se vamentine si pe termen lung, chiar si dupa ce criza va incepe sa seindeparteze", spun reprezentantii Initiative. La randul lor,bugetele atrase de radio vor inregistra o scadere de la 35 milioaneeuro la 25 de milioane euro anul acesta, apreciaza reprezentantiiInitiative Media, in timp ce outdoorul va atrage bugete de 44 mil.euro in 2009, in scadere cu 35-40% fata de 2008. Outdoorulinregistreaza, dupa presa scrisa, cea mai mare scadere. "Este oevolutie normala, este de asteptat ca scaderile intr-o perioada decriza sa vina din zona unde rezultatele nu sunt masurabile, pentruca acum, mai mult ca oricand, advertiserii se orienteaza dupanivelul de return-of-investment", spun reprezentantiiInitiative.

2010, anul ajustarii pietei de media

Anul trecut, piata de media s-a situat in jurul valorii de 540mil. euro, iar reprezentantii Initiative nu vad o revenire laaceasta valoare mai devreme de doi-trei ani. "2008 inseamnainceputul ajustarii pentru piata de media din Romania, lucruevident mai cu seama incepand cu trimestrul trei. 2009 inseamnacriza si "grosul" ajustarii. 2010 va reprezenta finalul ajustariidar putin probabil si al crizei. "Revenire" implica parcurgerea insens invers a distantei cu care ne-am abatut de la o stare denormalitate anterioara", spune Popescu.

El adauga faptul ca in 2008 piata de media dadea semne desuprasaturare si supraevaluare. "Momentul aparitiei crizei a fostdoar o coincidenta insa consecintele au fost cu atat mai severe,fenomenul de corectie intervenind mult mai repede si mult maidrastic decat in alte tari. Asadar, nu putem vorbi acum si inperspectiva decat despre ajustare, momentan cu minus. (...) Maastept ca scaderile abrupte care au caracterizat consumulcantitativ si valoric de media in 2009 sa se amelioreze in 2010 sipoate chiar sa se plafoneze in anumite segmente (online, deexemplu), insa momentan nu putem vorbi cu certitudine despreevolutii pozitive", precizeaza Octav Popescu.

Initiative Romania este una dintre primele cinci agentii demedia din Romania, cu o cifra de afaceri de peste 45 mil. euro anultrecut, parte din grupul de comunicare ce include: Lowe &Partners, Brand Connection, Lowe PR, Medic One, eLowe si Scholz& Friends Romania.