Companii

Interbrands a platit o jumatate de milion de euro unui consultant care i-a redus costurile

Interbrands a platit o jumatate de milion de euro unui consultant care i-a redus costurile

Rand Sherif, CEO al Interbrands: De obicei nu-mi place sa apelez la consultanti externi pentru ca nu-ti ofera garantia unor rezultate palpabile, dar de data aceasta am gasit o cale de a rezolva problema: am stabilit comisionul consultantului ca procent din economiile generate in primul an de remodelare a businessului

24.03.2010, 23:13 689

Sherif afirma ca primele 2-3 luni din acest an au fost ocontinuare a lui 2009, din prisma conditiilor din piata. "Anulacesta inca vedem dificultati pe piata, atat pentru consumatori,distribuitori si comercianti, cat si pentru Guvern. Nu este incatimpul sa proclamam victoria in lupta cu criza, ar trebui maidegraba sa fim precauti. Vor fi suisuri si coborasuri in redresareapietei".

Un studiu publicat recent de compania de cercetare de piataMEMRB arata scaderi pe linie in consumul de bauturi si tigarete inianuarie, comparativ cu prima luna din 2009. Acestea sunt douadintre cele mai mari categorii din sectorul FMCG (bunuri de largconsum), cu vanzari anuale de peste doua miliarde de eurofiecare.

"Vorbind strict de pietele pe care activam noi, ar putea fiscadere sau stabilizare in consum in primele 2-3 luni din an; nuputem sti exact dinamica consumului pentru ca nu putem aprecia ince masura cresterea comertului ilicit (in special cu tigarete) agenerat declinul volumelor distribuite de Interbrands in acestan".

Ceimai mari furnizori ai Interbrands sunt British American Tobacco,producatorul tigaretelor Kent si cel mai mare jucator pe piata deprofil, si Procter & Gamble -producatorul Ariel sau Head &Shoulders si liderul segmentului de bunuri de larg consumnealimentare. Sherif subliniaza ca redresarea pietei depinde foartemult si de situatia agriculturii in acest an. "2009 a fost un anagricol bun, dar va fi la fel si in 2010?"

Criza i-a prins in plin proces de reorganizare abusinessului

Cel mai mare distribuitor din FMCG a trecut de primul hop de pepiata cu o reducere de 39% a cifrei de afaceri, dar cu cresteri deprofitabilitate: rata EBITDA a ajuns la 4%, fata de 1,5% in 2008,pe fondul reducerii cheltuielilor operationale cu 12% in acestinterval, potrivit datelor furnizate de CEO-ul Interbrands.

Compania a intermediat anul trecut vanzari de 1,13 miliarde deeuro, similare ca valoare vanzarilor raportate pe 2009 de Carrefour- cel mai mare operator de hipermarketuri de pe piata. Tigarile auavut o pondere de circa 90% in valoarea vanzarilor intermediateanul trecut de Interbrands.

"2009 a fost cel mai greu an pentru Interbrands din cauzaconditiilor dificile din piata. Cu toate acestea, ne-am imbunatatitindicatorii de profit in cursul anului trecut, ca rezultat alconcentrarii pe businessurile cu marje mari de castig si pecontinuarea proiectului Sigma (de remodelare a businessului - n.red.) demarat in 2007", explica Rand Sherif.

La finalul a doi ani de reorganizare a businessului,distribuitorul avea cu 500 de angajati mai putin si circa o treimedin centrele de distributie operate in 2006.

Sherif a luat decizia de a demara un astfel de proiect in 2007,intr-un moment in care volumele cresteau fara mari eforturi, doardin avansul consumului pe piata.

In 2007, primul an al Romaniei in UE, piata bunurilor de largconsum a crescut cu aproximativ 15% fata de 2006, iar cei mai marizece distribuitori de profil au inregistrat un avans mediu alafacerilor in euro de circa 20% in acest interval, potrivit datelorcentralizate de ZF.

"Bineinteles ca in 2007 nu aveam nicio idee despre turnura pecare piata avea sa o ia in 2008-2009. In acel moment am simtit doarca nu este o strategie buna sa ne concentram doar pe crestereabusinessului, fiind important si sa analizam modul in care crestem.Totul a pornit de la faptul ca ratele de crestere de doua cifre (depeste 10% - n. red.) erau, evident, nesustenabile pe termen lung:presiunea pe costuri devenea tot mai mare odata cu crestereachiriilor si a salariilor, in acelasi timp cu scaderea rateisomajului in marile orase", subliniaza directorul Interbrands.

Sherif spune ca remodelarea businessului a urmaritsimplificarea proceselor, in conditiile in care regula de aur indistributie este: "Cu cat atingi mai putin produsul, cu atat maibine!" "Proiectul Sigma a pornit de la o intrebare: Cum ajungem dela punctul A la punctul B intr-un mod cat mai eficient si cum neasiguram ca masuram corect rezultatele remodelariibusinessului?"

A trebuit sa regandim modul in care operam

Cea de-a doua intrebare si-a gasit raspunsul in conditiilecontractuale negociate cu consultantul extern care a coordonatreorganizarea. Sherif a apelat la o firma de consultanta inmanagement, Advanced Thinking, iar echipa dedicata proiectului,formata din patru angajati ai Interbrands, a fost condusa deCristian Matei, unul dintre partenerii firmei de consultanta.

"De obicei nu-mi place sa apelez la consultanti externi pentruca nu-ti ofera garantia unor rezultate palpabile, dar de dataaceasta am gasit o cale de a rezolva problema: am stabilitcomisionul consultantului ca procent din economiile generate inprimul an de remodelare a businessului", mai spune Sherif. Lafinele anului, comisionul consultantului a fost de aproape jumatatede milion de euro, a mai precizat CEO-ul Interbrands. "A trebuit saregandim modul in care operam. Oamenii dedicati proiectului au merspe teren pentru a intelege mai bine procesele din lantul dedistributie; de exemplu, au muncit alaturi de lucratorii dindepozit o perioada de timp", mai spune Sherif.

Interbrands a intrat pe piata in 1993, odata cu producatorulamerican Procter & Gamble, primul sau furnizor. Ulterior, pelista de parteneriate au intrat alte nume mari, printre care siNestlé, Henkel, Cadbury sau Vodafone. Distribuitorul are in prezentcirca 40.000 de clienti saptamanali si este una dintre cele maimari firme din grupul Sarkis Group International cu sediul centralin Beirut (Liban). Infiintat in anul 1989 de catre familia Sarkis,grupul este activ in prezent in domeniul comertului si alturismului pe piete din Europa si Orientul Mijlociu.

AFACERI DE LA ZERO