Companii

Interbrands vizeaza listarea companiei la BVB si London Stock Exchange

Interbrands vizeaza listarea companiei la BVB si London Stock Exchange

Rand Sherif, CEO al Interbrands Marketing & Distribution Romania: Sunt 4-5 factori care vor avea un impact semnificativ asupra dinamicii pietei in 2008: cresterile costurilor cu salariile, cu combustibilul, cu chiriile, cu capitalul.

13.05.2008, 19:40 332

"Cand am venit in companie, in anul 1999, unul dintre lucrurile pe care le-am discutat a fost strategia de crestere a afacerii pana la un punct in care ar fi fost posibila intrarea pe piata de capital", spune Rand Sherif, CEO al Interbrands Marketing & Distribution Romania.
Pentru companie, acesta pare a fi momentul oportun, insa criza de pe piata financiara, care a atins inclusiv pietele de capital cele mai dezvoltate din lume, va amana listarea Interbrands pe termen nedefinit.
"La finele anului 2007 am decis ca, pentru moment, sa nu mergem inain-te cu acest proiect dintr-un motiv evident - situatia actuala de pe pietele de capital", adauga Sherif. Compania a luat in considerare listarea unui pachet minoritar de actiuni.
Printre etapele parcurse deja de Interbrands pentru listarea la bursa se numara schimbarea statutului companiei in societate pe actiuni, crearea unei noi organigrame si realizarea unui due-diligence.
"Am facut si o estimare a valorii companiei, dar nu as putea spune cat valoreaza Interbrands in acest moment. Valorile s-au schimbat intre timp, asa cum si riscul de tara al Romaniei s-a schimbat", mentioneaza Sherif.
Compania a angajat cea mai mare banca din Europa, HSBC, pentru consiliere de-a lungul intregului proces de listare, in timp ce casa de avocatura Linklaters a fost consultantul pe probleme de ordin juridic.
Anul trecut, compania a realizat un EBITDA (profitul inainte de plata dobanzilor, taxelor, deprecierii si amortizarii) de 27,4 mil. lei (8,2 mil. euro), la o cifra de afaceri de 1,05 miliarde de euro. Interbrands a raportat o pierdere financiara de 2,7 mil. lei (0,8 mil. euro) pe 2007.
"Am imbunatatit managementul companiei prin crearea unui board de directori in majoritate non-executivi, precum si a unei echipe de control si audit, coordonata de catre Abdo Tohme, care raporteaza direct board-ului de conducere", mai spune Sherif.
Anul trecut, in board-ul de directori executivi ai companiei a intrat Florian Kubinschi, fost vicepresedinte si CFO al HVB Tiriac Bank. In prezent, el este CFO al Interbrands Marketing & Distribution Romania.
"Compania intentioneaza si sa-si deschida capitalul pentru membrii echipei de management", adauga Sherif, care anul trecut a intrat in actionariatul companiei, avand un pachet nesemnificativ de actiuni.
Managerul estimeaza pentru acest an o evolutie mai modesta a vanzarilor Interbrands, comparativ cu ritmul de crestere inregistrat in 2007 fata de 2006 (37%), pusa pe seama conjuncturii de pe piata de profil.
"Vanzarile vor fi si in acest an pe un trend ascendent, insa nu sunt sigur ca ritmul de crestere va fi double-digit (peste 10% - n. red.)", apreciaza Sherif.
"Sunt 4-5 factori care vor avea un impact semnificativ asupra dinamicii pietei in 2008: cresterile costurilor cu salariile, cu combustibilul, cu chiriile, cu capitalul. Acestea se vor resimti pe piata prin cresterea costului materiilor prime si al alimentelor. De aceea, cred ca va fi foarte dificil, atat pentru noi, cat si pentru multe alte companii active in Romania, sa tinem rata de majorare a costurilor sub 10% in acest an", explica managerul.
Cresterile preturilor la alimentele de baza si la utilitati, care s-au resimtit pe piata inca din toamna anului trecut, ar putea avea efecte negative asupra cererii de pe piata FMCG (bunuri de larg consum) in ansamblul sau.
"Nu putem vorbi in acest an de un declin al pietei FMCG, ci de o crestere mai moderata - nu mai sunt cresterile robuste la care am asistat in ultimii doi ani", apreciaza Rand Sherif.
In acest an, Interbrands ar putea incheia contracte cu noi furnizori, insa Sherif nu a dorit sa dea mai multe detalii despre producatorii cu care se afla in discutii.
De la inceputul anului, produsele Orkla Foods si bauturile energizante Rock Star nu se mai afla in portofoliul Interbrands. Cei doi furnizori detineau ponderi reduse in afacerile companiei de distributie, potrivit datelor Interbrands.
Orkla Foods a anuntat inceputul colaborarii cu un alt distribuitor, Whiteland, specializat pe distributia la temperatura controlata, in timp ce produsele Rock Star vor iesi de pe piata locala, dupa mai putin de doi ani de la lansarea acestora in Romania.
Sherif spune ca Rock Star, un produs cu o pozitie foarte buna pe piata din Statele Unite, insa care s-a dovedit ca nu se pliaza consumatorilor romani, a fost o lectie pentru Interbrands.
"Din vanzarile produselor din portofoliul Interbrands, pot observa o orientare tot mai accentuata a consumatorului catre calitate, fiind dispus sa plateasca pentru aceasta", afirma managerul.
Cei mai mari furnizori ai Interbrands sunt in prezent producatorul de bunuri de larg consum Procter&Gamble si British American Tobacco.
Compania a intrat pe piata odata cu producatorul american Procter & Gamble, care a fost primul sau partener, in anul 1993. Ulterior, alti jucatori mari pe pe piata FMCG au intrat pe lista furnizorilor Interbrands, printre care se mai numara si Nestle sau Cadbury.
Interbrands este parte a grupului Sarkis cu activitati de comert, controlat de fratii Raymond Elias Sarkis si Sarkis Elias Sarkis, de origine libaneza, cei care au pus bazele acestei afaceri in anul 1989.
Pe piata locala, Interbrands se detaseaza puternic de restul marilor distribuitori de bunuri de larg consum prin marimea vanzarilor.
Printre cele mai mari companii de profil se mai numara Top Brands Distribution, Astral Impex, Aquila Group sau Macromex.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO