♦ Povestea Harry Ramsden’s a început să se scrie în 1928 ♦ În afară de cele aproape 100 de restaurante din Marea Britanie, grupul are prezenţă şi în Malaysia, însă e vorba despre un pariu recent ♦ România este astfel una dintre primele pieţe străine către care brandul se uită.
Lanţul de restaurante Harry Ramsden’s, specializat în vânzarea de fish & chips şi fondat în 1928 în Marea Britanie, intenţionează să intre în România, piaţă pe care vrea să o dezvolte în sistem de franciză.
„Clasa de mijloc din România se dezvoltă, iar puterea de cumpărare creşte. Aşadar, şi cererea pentru restaurante de tip casual dining creşte. Acest fapt reprezintă o oportunitate pentru noi. Totodată, vedem şi că turismul prinde contur, în special în oraşe precum Bucureşti şi Braşov. Mai mult, ţara se urbanizează, iar piaţa de restaurante se dezvoltă în zonele metropolitane. Toţi aceşti factori ne indică faptul că România are potenţial când vine vorba de expansiunea brandului nostru“, spune David Ellison, chief operating officer (COO) la Harry Ramsden’s.
Pe plan local, brandul vrea să se dezvolte în sistem de franciză, iar executivul va fi prezent la Bucureşti ca speaker cu ocazia Franchwise Summit, ce are loc pe 15 şi 16 octombrie.
„În trei-cinci ani ne dorim să avem un master-francizat sau un area developer cu experienţă, care să ne fi ajutat să deschidem deja o serie de restaurante strategice în România. După ce vom fi analizat rezultatele acestor localuri iniţiale, partenerul se va ocupa de scalarea businessului, după modelul din Marea Britanie şi Malaysia.“
În afară de cele aproape 100 de restaurante din Marea Britanie, grupul are prezenţă şi în Malaysia, însă e vorba de un pariu recent. România este astfel una dintre primele pieţe străine către care brandul se uită.
„Astăzi, Harry Ramsden’s are şapte restaurante fanion în spaţii-cheie din Marea Britanie. Lor li se adaugă alte 65 amplasate în cadrul unor cazinouri ale The Rank Group din ţară şi 21 de restaurante găzduite de galeriile comerciale ale magazinelor Sainsbury’s şi Tesco, doi dintre cei mai importaţi retaileri din Marea Britanie. Avem, de asemenea, trei unităţi în resorturile Resorts World Genting din Malaysia. Rezultatele foarte bune pe care le-am avut în Malaysia ne-au dovedit că e loc de expansiune internaţională.“
Şi pe piaţa-mamă lanţul s-a dezvoltat în franciză, la fel ca în Malaysia, unde prima unitate a fost deschisă în 2020.
„În România, căutăm un partener cu experienţă în ospitalitate sau în zona de alimente şi băuturi, preferabil în cadrul unui lanţ cu mai multe unităţi. Ar trebui să fie cineva care înţelege foarte bine piaţa locală şi preferinţele consumatorilor, cineva care cunoaşte competiţia şi cele mai bune spaţii pentru expansiune.“
„Ar trebui să aibă şi resursele financiare necesare pentru a dezvolta o reţea (...)“, spune David Ellison. El nu înaintează însă cifre privind investiţiile în această dezvoltare.
Executivul afirmă însă că există trei modele de franciză. Primul este pentru restaurantele full-service, formatul tradiţional, care presupune spaţii mai generoase pentru clienţii care vor să vină şi să stea la mese. Acestea sunt, de regulă, localuri amplasate în zonele foarte turistice.
Există şi varianta restaurantelor cu servire rapidă (QSR) sau fast-food, unde focusul e pe mâncare servică rapid. Aceste localuri sunt de regulă amplasate în zone cu trafic, cum ar fi în centrul oraşelor sau în hub-uri de transport. Ţinta aici sunt consumatorii grăbiţi, care iau mâncare la pachet.
Al treilea model de franciză - Harry’s Hut, inspirat de restaurantul deschis iniţial sub acest brand, în 1928, vizează spaţii şi mai mici. E vorba de o franciză „low cost“, ce poate fi potrivită în malluri, food-court-uri sau în alte zone similare.
„Oferim, de asemenea, licenţe pentru retail. În Marea Britanie, brandul nostru a oferit licenţa pentru produse congelate către un retailer important. Totodată, produsele noastre sunt servite săptămânal în 18.000 de şcoli din ţară. Putem oferi şi unor parteneri produsele noastre, pe care ei să le introducă în propriile meniuri.“
Executivul, ce are 25 de ani de expeirenţă în domeniu, spune că aceste variante oferă companiei flexibilitatea de a se adapta la condiţiile din fiecare piaţă.
Cât de mult mănâncă însă românii fish&chips? Pe piaţa de profil, în România, mai activează Nordsee, care e prezent tot în sistem de franciză.
„Cercetările noastre arată că românilor le place peştele prăjit. Acest preparat se găseşte în bucătăria tradiţională românească şi noi credem că varianta britanică de fish&chips va fi pe gustul consumatorilor autohtoni. Această nişă nu este bine dezvoltată în România, aşa că avem oportunitatea să o dezvoltăm“, conchide executivul.