Companii

Interviu ZF. Sorin Preda, BAT România: Avem o cotă de piaţă de peste 50% prin brandurile de ţigarete, consumabile pentru glo şi dispozitive de vapat

Sorin Preda, director comercial, BAT România: Retailul este canalul principal de comercializare a produselor pentru BAT, având deci un rol fundamental în businessul nostru. Investiţiile şi direcţiile noastre de dezvoltare în retail şi la nivelul întregului business au la bază direcţia strategică de transformare.

Sorin Preda, director comercial, BAT România: Retailul este canalul principal de comercializare a produselor pentru BAT, având deci un rol fundamental în businessul nostru. Investiţiile şi direcţiile noastre de dezvoltare în retail şi la nivelul întregului business au la bază direcţia strategică de transformare.

Autor: Mădălina Dediu Panaete

30.05.2023, 10:44 268

Sorin Preda, director comercial al BAT România, cel mai mare jucător de pe piaţa de tutun, spune că inovaţia şi tehnologia au influenţat foarte multe industrii în ultimii ani, pro­duse şi com­por­tamente de consumatori, iar industria tutunului nu face excepţie.

„Ne mutăm fluxurile de venituri, devenind o afacere care se defineşte nu prin produsul pe care îl vinde, ci prin aşteptările consumatorilor cărora le răspunde“, a spus Sorin Preda, un manager care lucrează de peste 25 de ani în cadrul companiei. De altfel, el este unul dintre oamenii cu cea mai mare experienţă în cadrul companiei, care şi-a început activitatea în România acum mai bine de 25 de ani. Astăzi, businessul BAT, un grup cu o istorie de peste 120 de ani şi activ în 175 de ţări, este reprezentat în România prin patru companii. Cea mai mare companie din grup - British American Tobacco Trading - a avut în 2022 o cifră de afaceri de 12,7 miliarde de lei (peste 2,5 mld. euro). Sorin Preda spune că în aceşti peste 25 de ani BAT a contribuit direct la bugetul statului cu 24 miliarde de euro sub formă de taxe şi accize.

„BAT România este cel mai mare jucător de pe piaţa locală a produselor din tutun şi nicotină, cu o cotă de piaţă de peste 50% prin brandurile companiei de ţigarete, consumabile pentru glo, dispozitiv al BAT care încălzeşte tutunul, şi dispozitive de vapat, având astfel o amprentă semni­ficativă  în retailul local“, a precizat Sorin Preda. El adaugă că retailul tradiţional rămâne relevant pentru BAT, iar forţa de vânzări a companiei acoperă peste 75% din volumele pieţei de către forţa de vânzări a BAT.

„Retailul este canalul principal de comercializare a produselor pentru BAT, având deci un rol fundamental în business-ul nostru. Investiţiile şi direcţiile noastre de dezvoltare în retail şi la nivelul întregului business au la bază direcţia strategică de transformare, iar subsumat acesteia proiectele digitale fac parte din agenda strategică a companiei. Menţinerea şi chiar creşterea avantajului competitiv în prezent se bazează în mare parte pe capacitatea companiilor de a implementa soluţii inovatoare din sfera digitală“.

 Managerul spune că digitalizarea joacă un rol important în procesul dezvoltării continue a segmentului de consumatori şi mai ales a comunicării noilor categorii de produse cu risc redus, bazate pe cercetare ştiinţifică şi inovaţie.

În 2019, BAT România a devenit primul jucător în domeniul comercializării produselor din tutun în România care a dezvoltat o platformă de comenzi online pentru retaileri, facilitând astfel fluxul de date dintre BAT şi partenerii comerciali. Investiţia iniţială s-a ridicat la peste 200.000 de lire sterline, iar în prezent peste 25.000 de clienţi (retaileri) accesează săptămânal platformele BAT de Digital Ordering în vederea plasării comenzilor şi peste 95% din volume sunt comercializate prin intermediul acestui instrument.

„Soluţia este proiectată şi construită cu accent pe securitate şi dimensionare şi poate fi utilizată pe orice tip de dispozitiv – PC, smartphone, tabletă. Chiar dacă platforma are deja rezultate dovedite, procesul de dezvoltare este continuu, astfel încât să putem oferi cea mai bună experienţă de utilizare partenerilor noştri“. Sorin Preda mai spune că toate activităţile echipelor de vânzări şi ale echipelor de distribuţie sunt digitalizate prin aplicaţii care răspund nevoilor de business.

Investiţia în inovaţie şi transfomare reprezintă o prioritate constantă şi firească, precizează directorul comercial BAT, iar în cazul dezvoltării relaţiei cu partenerii comerciali, inovaţia se traduce prin digitalizare şi dezvoltarea de noi platforme comerciale. Din 2019, compania a implementat sistemul Pick&Pack, un sistem automatizat de pregătire a comenzilor, dezvoltat şi implementat împreună cu o companie românească. Prin acest sistem, BAT a dezvoltat în România un lanţ de supply chain integrat (aprovizionare şi distribuţie), de la preluarea comenzilor până la livrarea către partenerul comercial. Investiţia totală în devoltarea acestui sistem se ridică la peste 5 milioane de lire sterline.

Pe de altă parte, obiectivul BAT este de a dezvolta un portofoliu cu mai multe categorii de produse care nu implică arderea tutunului. „Deoarece o abordare sustenabilă vizează întregul ciclu de viaţă al produselor, dispozitivele electronice precum versiuni anterioare ale glo, dispozitivul nostru de încălzire a tutunului, sau ţigarete electronice din portofoliul companiei sunt colectate în puncte speciale stabilite la nivel naţional şi incluse într-un program de reciclare lansat în anul 2021. În prezent, la nivel naţional sunt active 600 de puncte de colectare a dispozitivelor noastre electronice“.

O altă direcţie importantă de acţiune vizează sprijinirea eforturilor autorităţilor în combaterea contrabandei cu tutun.

„Deşi stabilită în ultimii trei ani la un nivel de sub 10% din piaţa legală de produse cu tutun, contrabanda impactează semnificativ atât bugetul de stat, cu pierderi de circa 2 miliarde de lei anual (conform estimărilor industriei), siguranţa şi dezvoltarea comunităţilor, dar şi activitatea economică a actorilor legitimi“. Astfel, BAT a dezvoltat în 2017 platforma StopContrabanda.ro dezvoltată de BAT, singurul integrator în timp real al capturilor de ţigarete de contrabandă derulate în România, dar şi una dintre principalele surse de informare privind evoluţiile în domeniu atât pentru publicul larg, cât şi pentru presă, autorităţi şi retail.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO