Companii

Intrarea directa pe piata locala a brandurilor de fashion le aduce profit din al doilea an

Intrarea directa pe piata locala a brandurilor de fashion le aduce profit din al doilea an
29.11.2009, 23:26 617

In ultimii doi ani, marile companii au atacat piata romaneascacu "propriile arme", fara a apela, cum se intampla pana acum, laoperatori locali. Avantaje ca obtinerea unui profit ridicat "catmai repede", controlul mai bun asupra dezvoltarii si o vizibilitatemai buna a brandului fac sa paleasca orice risc, mai ales ca ele nuapar decat in cazul in care compania decide sa se retraga de pepiata - pierderile sunt mai mari decat daca s-ar renunta lafranciza.

"In retail din ce in ce mai mult companiile mari prefera sa aibao abordare directa, in acest fel avand controlul total asupraafacerii. Spre deosebire de situatia in care operatiile sunt subumbrela unei francize si o mare parte dintre decizii nu pot fiinfluentate in totalitate, abordarea directa permite implementareaextensiva si consecventa a modului de operare, proceselor sisistemelor operationale si de control adecvate tipului de businesssi particularitatilor brandului", explica Sorin Buga, principal incadrul companiei de consultanta Ensight Management Consulting.

Zara, marja de profit de 20% in al doileaan

Retailerul spaniol Inditex, care detine Zara, are ca strategieprincipala de dezvoltare deschiderea de magazine gestionate inregim propriu. Chiar daca a intrat in 2004 cu doua dintre cele optbranduri ale sale, Zara si Pull & Bear, prin intermediulcompaniei Azali Trading, in urma cu doi ani si jumatate a hotaratsa rupa contractul de franciza si sa opereze direct. Intr-un timpscurt a ajuns la 37 de magazine in Bucuresti, Cluj-Napoca,Constanta, Iasi si Timisoara cu noua unitati Zara, sapte Pull &Bear, cate sase magazine Bershka si Stradivarius, patru Oysho, douaMassimo Dutti si trei Zara Home. "Pe pietele mici sau cu diferenteculturale grupul isi extinde reteaua de magazine prin acorduri defranciza cu companii locale lider in sectorul de retail. In 2007insa, avand in vedere cererea mare pentru produsele noastre sipotentialul de crestere pe aceasta piata, am hotarat sa operamdirect in Romania", povestesc reprezentantii retailului spaniol,ale carui vanzari in 2008 au fost reprezentate in proportie de 87%de magazinele proprii.

Brandul Zara, cel mai important din portofoliul Inditex la nivellocal, a adus companiei in 2008 venituri de 32,7 mil. euro, cu doarcinci magazine, intrand astfel in topul celor mai mari cincijucatori din industrie, in conditiile in care cu un an in urma nu aatins pragul de un milion de euro.

Mai mult, dupa un 2007 in care a inregistrat pierderi, anultrecut Zara a atins un profit de 6,7 mil. euro, devansand astfelcompanii locale importante.

Mango pastreaza francizele, dar intra sidirect

Si retailerul de imbracaminte Mango, concurentul direct al Zaraa facut anul acesta primul pas deschizand un magazin propriu inCotroceni Park, chiar daca colaboreaza cu doua companiiinregistrate local - Solmar Trading si Peeraj Group.

"Modelul francizei ne-a aratat ca un magazin devine rentabilinca din primul sau al doilea an. Am intrat direct mai mult pentruimagine, pentru ca centrul comercial Cotroceni Park este un proiectimportant, cu toate acestea vom continua sa ne extindem infranciza", explica Gonzalo Llaras, directorul de expansiune sifrancize internationale al Mango.

Decizia de a aborda direct o piata depinde in principal demarimea si de stadiul ei de maturitate, dar si de politicacompaniei de abordare a pietelor noi sau de gasirea unor spatiicorespunzatoare standardelor sale. Investitiile sunt mult mai marisi includ infiintarea unei filiale locale si trasarea unui plan dedeschidere a mai multor magazine, dar si beneficiile sunt pemasura.

Puma face profit de 2,1 mil. euro cu 26 deangajati

"In momentul in care ai decis sa intri direct, faci unbusiness-plan, care include bineinteles si elementul deprofitabilitate. De obicei stabilirea pe piata implica costuri maimari in primii ani, mai ales ca nu ai vanzarile formate, dardezvoltarea rapida si implicarea activa, stabilirea unui sistem dedistributie unitar acopera cheltuielile rapid", crede Dan Crisan,directorul general al Puma Romania, companie care a rulat 10,9 mil.euro in 2008, dupa primul an in care a intrat direct pe piatalocala. Compania, care are in prezent doua magazine proprii, atrecut pe profit inca de la inceput, anuntand castiguri de 2,1 mil.euro cu 26 de angajati.

Pana anul acesta decizia de a intra direct in Romania a fostpentru cei mai multi "o decizie inspirata", mai ales ca sectorul deretail a cunoscut un boom fara precedent in 2007 si 2008. Retailulde fashion romanesc a adus contributii importante si profit imediatmultinationalelor, spre deosebire de sectorul bunurilor de largconsum, unde investitiile, fiind mult mai mari, se recupereazaintr-un timp mai lung. De exemplu, retelele Auchan si Real, ambeleintrate in Romania in 2006, anunta in continuare pierderi demilioane sau chiar zeci de milioane de euro. "In retailul defashion, firmele au mers pe principiul "cremuirii" pietei, atacandin prima faza Bucurestiul si orasele foarte mari, ceea ce a facutca investitiile sa se amortizeze intr- un timp foarte scurt, de 1 -2 ani. Pe masura ce se dezvolta in zone cu potential mai scazutinsa perioada de amortizare creste, putandu-se ajunge si la 4 - 5ani", este de parere Sorin Spiridon, senior consultant in cadrulEnsight Management Consulting.

Spiridon mai spune ca pe termen scurt, din cauza lipsei delichiditati, francizarea va cunoaste o stagnare, dar ca pe termenmediu si lung multi dintre antreprenorii romani isi vor vindeafacerile pe care le detin in prezent din cauza presiunilor venitede la competitorii externi si vor prefera sa achizitionezefrancize, care au un profit mai mic, dar mult mai sigur.

Jucatorii care au apelat la o astfel de strategie sunt RTC a luiOctavian Radu, care are peste 10 francize, si AAV Group a luiVicentiu Zorzolan, care a adus branduri ca Esprit, Springfield siCortefiel. "Mai mult, pe masura ce piata se va maturiza, va fi dince in ce mai greu sa dezvolti modele de business competitive siatunci este preferabil sa achizitionezi unul care a dat dejarezultate", afirma Spiridon.

Alti retaileri care au decis sa atace direct piata de fashionautohtona sunt Hervis, C&A, Decathlon, Waikiki, dar si LouisVuitton.

Pariul retailerilor pe Romania

  • Zara a obtinut profit 6,7 milioane de euro dupa doar un an dela intrarea directa a retailului spaniol Inditex in Romania.
  • Puma a castigat 2,1 mil. euro in primul an de la infiintareapropriei companii la nivel local.
  • Retailerul german New Yorker a raportat in 2008 un castig dejumatate de milion de euro.
  • Alti retaileri care au decis sa atace direct piata de fashionautohtona sunt Hervis, C&A, Decathlon, Waikiki, dar si LouisVuitton.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO