Companii

Investiţi în România!, proiect ZF şi CEC Bank. Iulian Stanciu, eMAG: Ambasadele României trebuie să susţină şi să ajute companiile româneşti să iasă în afară. IT-ul poate fi un brand de ţară

Autor: Bogdan Alecu

06.07.2020, 00:07 2709

♦ România are nevoie de un brand de ţară, iar industria IT poate juca acest rol foarte bine, este de părere Iulian Stanciu, iar ambasadele României trebuie să ofere mai mult suport şi să ajute la promovarea businessurilor româneşti peste hotare.

Ambasadele României trebuie să acţioneze ca ambasadele busine­ssu­lui românesc şi să ofere asistenţă şi suport acolo unde ţara este reprezentată, este de pă­rere Iulian Stanciu, CEO şi acţionar mi­no­ritar al eMag, cel mai mare business de retail online de pe piaţa locală.

„În România trebuie să existe un focus de a susţine companiile româneşti care ies în afară şi produc bani în afară şi îi aduc în ţară, focus care acum nu există. Avem nevoie urgent de două lucruri - tot ce se întâmplă în extern, în ambasadele României să primească un fel de KPI (Key Performance Indicator sau indicatorul cheie de performanţă) cu privire la investiţiile atrase din ţara respectivă în România, dar şi de nivelul businessului companiilor româneşti în ţara respectivă“, a declarat Iulian Stanciu în cadrul emisiunii Investiţi în România realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank. El explică faptul că astfel de strategii sunt deja puse la punct în multe state la nivel internaţional, iar România nu trebuie decât să urmeze exemplul.

„Am discutat la o recepţie cu ambasadorul unei ţări mai mici din Europa în România şi cunoştea cele şapte mari companii din ţara sa prezente la noi şi ştia tot despre acele companii, de la creşterea vânzărilor la alte detalii. Şi era un promotor al businessurilor din ţara sa, în România. La fel trebuie şi noi să procedăm, de sus în jos, de la ambasador la ataşat economic în cadrul ambasadei. Aceasta ar fi o măsură deoarece pe o piaţă externă nu eşti acasă, nu înţelegi limba, nu ştii ce se întâmplă tot timpul. Spre exemplu, noi am fost ţinta unor atacuri destul de puternice în Bulgaria, am rezistat, ne-am bătut, dar nu a fost uşor“, a subliniat Iulian Stanciu.

Businessul eMag este printre puţinele lanţuri de retail românesc care au ieşit din România şi s-au extins pe pieţe precum Bulgaria, Ungaria sau Polonia. Spre comparaţie, Dedeman, cel mai mare business antreprenorial românesc, cu acţionariat 100% românesc, deşi prin prisma cifrei de afaceri este unul dintre cei mai mari jucători din regiune, nu a deschis niciun magazin în afara ţării. A existat o singură tentativă, în Rep. Moldova, însă nu s-a concretizat.

De partea cealaltă, acţionarul principal al eMag este grupul Naspers din Africa de Sud din 2012, când a cumpărat 70% din acţiunile companiei, achiziţionând pachete de la Iulian Stanciu, Radu Apostolescu şi Sebastian Ghiţă.

Iulian Stanciu a subliniat faptul că România nici nu beneficiază de un brand de ţară, iar în Vest imaginea ţării nu este una care să susţină rapid o companie românească.

„Atunci când vine în România cineva din Germania, Statele Unite sau Elveţia, deja ai câteva percepţii, deja spui că este o companie bună. România în Ungaria sau Polonia este la «altele» şi trebuie să munceşti mult mai mult. De aceea, dacă ştii că ai pe cineva la care să te duci să plângi când ai o problemă, ar fi de ajutor pentru o companie într-un mediu străin", a spus Iulian Stanciu.

De partea cealaltă, businessul românesc are nevoie de susţinere nu doar în afara ţării, ci şi pe piaţa locală.

"Ar trebui să avem şi "acasă" o ambasadă a compăniilor româneşti în România, să fie ascultate. Deoarece valoarea adăugată în economie poate fi produsă cu inovaţie românească şi cu bani investiţi de companiile româneşti în România şi de aceea trebuie protejate. Nu există o conştiinţă a statului în a apăra aceste companii, ci fiecare instituţie are propria agendă, care uneori s-ar putea să ia la ochi mai degrabă una românească decât una străină", explică Iulian Stanciu.

În opinia sa, IT-ul, care are deja 6% din Produsul Intern Brut, poate juca rolul de "industrie-ambasador" pentru România, în contextul în care ţara deja are cel mai rapod internet din Europa, reţeaua de fibră optică este una extinsă, în timp ce infrastructura de autostrăzi şi căi ferate este una costisitoare şi care se modernizează mult prea lent în raport cu nevoile economice ale ţării.

"IT-ul poate fi un bun ambasador pentru România. Şi poate fi un exerciţiu de strategie de ţară. Din cele 30-50 de domenii pe care le susţinem şi dezvoltăm, să alegem câteva şi să spunem că acestea sunt priorităţile, acestea ne definesc şi ne ajută să construim acest brand de ţară cu care vom fi recunoscuţi la nivel internaţional. Noi nu avem un brand bine definit de ţară şi IT-ul poate fi o idee foarte bună. Avem oameni inovatori, suntem creativi, suntem muncitori, avem un sistem educaţional bun, o populaţie educată şi atragem investiţii mari şi ar ajuta acest focus. Creşterea României, a infrastructurii şi economiei digitale nu este atât de costisitoare şi nu ar dura atât de mult cât ar costa şi dura să construim cei 3.000 km de autostradă de care avem nevoie", a spus Iulian Stanciu.

El a subliniat că o astfel de strategie ar ajuta şi companiile locale să se extindă la nivel internaţional, iar salariile din România ar putea creşte mult mai mult.

"Nu ar dura şi nu ar costa să construim infrastructura care să ne ajute în a atrage investiţii străine şi să ne ajute la creşterea companiilor româneşti cu valoare adaugată şi proprietate intelectuală în România şi să o exporte în afară. Avem Bitdefender, UiPath, companiile fondate de Radu Georgescu şi altele mai mici, FintechOS sau alte companii care desfăşoară activităţi la nivel local sau regional din zona de tehnologie, cu sediul central aici şi care produc valoare adaugată aici. Aşa ne vom putea vinde munca şi inteligenţa nu cu 3.000 - 4.000 de lei pe lună şi cu 10.000 - 20.000 de lei pe lună şi să avem şi un efect pe orizontală din construcţia de proprietate intelectuală şi tehnologie românească", a subliniat Iulian Stanciu.

 
AFACERI DE LA ZERO