Companii

Investiţia în Zara: o bluză făcea cât o acţiune în 2008. Azi, o acţiune a spaniolilor valorează cât trei bluze

Deşi este văzut ca un imperiu închis, Inditex a reuşit să urce încet dar sigur în lumea modei de masă, grupul având azi aproape 6.000 de magazine în 85 de ţări cu vânzări anul trecut de aproape 14 mld. euro

Autor: Cristina Roşca

18.11.2012, 13:00 1005

Acum patru ani preţul unei bluze obişnuite la Zara era 30 de euro, similar cu cel al unei acţiuni a grupului spaniol Inditex care deţine brandul de modă. În patru ani bluza avea toate şansele să se demodeze sau să îşi piardă farmecul. Acţiunea însă şi-a crescut valoarea de peste trei ori în aceeaşi perioadă, astfel încât astăzi oferă suficienţi bani pentru trei bluze.

O acţiune a gigantului spaniol Inditex, proprietarul brandului de modă Zara, se vindea marţi cu 99,9 euro, un preţ de 3,6 ori mai mare decât în momentul în care s-a declanşat criza financiară, odată cu căderea Lehman Brothers. Astfel, într-o perioadă în care datoria Spaniei a urcat de la 40% la 70% din PIB, în care şomajul merge cu paşi repezi spre 25%, iar economia este mă­cinată de criză, o companie din nordul Spaniei, dintr-un oraş de care mulţi nici nu au auzit, reuşeşte să obţină venituri de 13 mld. euro anul trecut şi să crească pe bursă ca Făt-Frumos.

Despre Zara a auzit toată lumea. Mulţi ştiu şi despre Bershka, Pull&Bear sau Massimo Dutti. Despre Inditex, grupul umbrelă care include toate aceste branduri, au auzit mai puţini.

Spaniolii se luptă la nivel mondial pentru supremaţie pe piaţa modei de masă unde duc o luptă strânsă cu alţi giganţi precum H&M sau GAP. Pe piaţa locală însă grupul ocupă prima poziţie cu afaceri de 122 de milioane de euro anul trecut, în creştere cu 22% comparativ cu anul anterior. Mai mult, cele şapte branduri au obţinut pe piaţa locală profit de 19 milioane de euro. Inditex a intrat pe piaţa locală iniţial în 2004 în franciză cu brandurile Zara şi Pull&Bear. Trei ani mai târziu, spaniolii au intrat direct şi treptat au venit şi cu Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home şi Massimo Dutti.

Creşteri constante

Încă de la intrarea pe piaţa locală grupul spaniol a reuşit să îşi majoreze afacerile in­di­ferent de starea economiei sau de evoluţia con­sumului. Astfel, în 2008, ultimul an de boom, Inditex obţinea afaceri pe piaţa locală de 50 de milioane de euro, de 2,5 ori mai mici decât anul trecut. O evoluţie ascendentă au avut spaniolii şi la nivel mondial, vânzările urcând de la 10,4 mld. euro la 13,8 mld. euro în aceeaşi perioadă.

Galicia, regiune aflată pe coasta de nord a Spaniei, nu este cunoscută pentru oraşele sale deosebit de turistice, nici pentru istoria sa bogată (generalul Francisco Franco este cea mai importantă "personalitate" din zonă). De fapt singurul lucru care ar putea caracteriza zona ar fi lupta localnicilor pentru a-şi asigura traiul de zi cu zi.

Pe tot parcursul secolului al 20-lea galicieni au emigrat în ţări din America de Sud, la mii de kilometri distanţă, pentru a-şi asigura un trai mai bun, scrie The New York Times.

Astăzi, într-o perioadă în care economia este măcinată de criză şi rata şomajului depăşeşte 20%, Galicia iese din anonimat datorită oraşului La Coruna, considerat casa lui Amancio Ortega, al treilea cel mai bogat om al lumii şi fondatorul imperiului de modă Inditex, care cuprinde în portofoliu branduri precum Zara, Bershka, Pull&Bear sau Massimo Dutti.

Miliardar departe de ochii lumii

Ortega, care l-a depăşit în acest an în topul miliardarilor realizat de Bloomberg pe Warren Buffett, este însă unul dintre cei mai discreţi miliardari ai lumii, ferindu-se de luminile reflectoarelor sau de apariţiile pe covorul roşu. Omul de afaceri spaniol s-a retras în 2011 de la conducerea imperiului său, însă continuă să viziteze fabricile şi clădirile din La Coruna. Potrivit istoriilor care au apărut despre el, în timpul vizitelor merge la cantină să mănânce alături de angajaţi. El nu a ieşit însă niciodată în presă cu un interviu, iar ieşirile sale în public datează de acum mai bine de un deceniu, înainte de listarea companiei sale pe bursă.

Ortega a renunţat la conducerea Inditex la 75 de ani şi în locul său l-a lăsat pe Pablo Isla, care urmează acelaşi model de conducere ca şi predecesorul său. Astfel singura comunicare a grupului se face prin departamentul de comunicare specializat.

"Amancio Ortega nu oferă interviuri presei şi nu apare în public. Aceasta este o decizie personală pe care el a respectat-o de-a lungul carierei sale şi care are la bază dorinţa sa de a-şi proteja familia. Pentru orice informaţii referitoare la companie vă putem răspunde noi", au spus reprezentanţii departamentului de comunicare al grupului la o solicitare a ZF.

Acţiuni contra curentului

Deşi este văzut ca un imperiu închis, Inditex a reuşit să urce încet, dar sigur în lumea modei de masă, grupul având azi aproape 6.000 de magazine în 85 de ţări cu vânzări anul trecut de aproape 14 mld. euro. Afacerile gigantului spaniol au crescut an de an indiferent de condiţiile economice şi de cât de pline au fost buzunarele europenilor, asiaticilor sau ame­rica­nilor. Evoluţia bună a vânzărilor îndeamnă retailerul să meargă mai departe cu planul de expansiune care a vizat anual câteva sute de magazine noi. Doar pe piaţa locală Inditex - prezent cu şapte dintre branduri - a deschis anual 15-25 de magazine noi, ajungând în prezent la 84.

Această expansiune rapidă precum şi evoluţia favorabilă a vânzărilor au ajutat acţiunile să atingă şi chiar să depăşească în ultimele zile pragul de 100 de euro per acţiune. Începând cu 15 septembrie 2008 - ziua în care s-a prăbuşit Lehman Brothers - bursele au simţit presiuni din partea economiei mondiale şi a mediului de afaceri şi au evoluat în consecinţă. Mai mult, bursa de la Madrid pe care este listat Inditex se află la minimul ultimului deceniu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO