Companii

Ioana Cazacu, Avocat Popovici Niţu Stoica şi Asociaţii: Nimic nu e imposibil şi cu creativitate poţi respecta cerinţele legale. Am trecut prin diverse situaţii cu angajatorii pe care i-am avizat şi am putut creiona lucruri, am organizat discuţii online, am găsit modalităţi

Videoconferinţa HR TRENDS 2021: Noua lume a muncii- angajatul hybrid

Ioana Cazacu, Avocat Popovici Niţu Stoica şi...

Autor: Alexandra Cepăreanu

31.03.2021, 13:22 76

Ioana Cazacu, avocat în cadrul casei de avocatură Popovici Niţu Stoica şi Asociaţii, a spus că anul trecut a însemnat creativitate şi soluţii care să se plieze pe cadrul legal şi să răspundă la noile nevoi ale pieţei.

„Nimic nu e imposibil şi cu creativitate poţi respecta cerinţele legale. Am trecut prin diverse situaţii cu angajatorii pe care i-am avizat şi am putut creiona lucruri, am organizat discuţii online, am găsit modalităţi de a documenta companii. Câtă vreme există dorinţa de a face lucruri pare că totul e posibil”, a spus Ioana Cazacu în cadrul videoconferinţei HR TRENDS 2021: Noua lume a muncii- angajatul hybrid.

 

Alte declaraţii:

Multe companii implementaseră deja într-un mod formal acest mod de lucru de la distanţă. Acolo unde specificul o permitea, dar totul a căpătat amploare odată cu această criză.

Pe partea de telemuncă, am avut aspectul suportării costurilor de către angajator. Aici am intâlnit abordări variate. Am văzut că există companii care ofereau angajaţilor posibilitatea de a prelua din companie dispozitive şi echipamente şi a suporta o sumă lunară stabilită pentru a acoperi costurile telemuncii, până la abordări în care s-a considerat că este suficient să i se pună la dispoziţie ehipamentele IT şi să suporte singuri costurile cu munca de acasă. La nivelul legii, este prevăzut cu caracter obligatoriu faptul că în contractul de muncă trebuie specificate condiţiile în care angajatorul suportă costurile activităţile în regim de telemuncă. Arta constă în a determina care sunt costurile, că pot fi modice sa nu.

Ar trebui să se facă o radiografie precisă aferenetă a ce înseamnă pentru angajat cheltuieli cu munca de acasă şi să se ia măsuri ca angajatul să fie ajutat financiar pe această parte, dar şi angajatorul să fie protejat în acelaşi timp.

Avem şi în Codul Fiscal o prevedere care a venit probabil în sprijinul companiilor care suportau astfel de cheltuieli.

Am văzut o nevoie de a te plia pe cadrul legal şi situaţia în care ne aflăm, în care aproape toată lumea a trebuit să stea acasă. Aceste tensiuni au apărut în situaţii în care compania trecea prin dificultăţi economice din cauza restricţiilor şi trebuia să facă concedieri colective. Legea spune că în astfel de cazuri trebuie să ai proceduri de consultări cu salariaţii şi reprezentanţii lor. Dar ce faci când nu ai aceşti reprezentanţi şi nu poţi ţine astfel de discuţii?

Multe companii care au sediile aproape goale au salriaţii acasă şi ajung în situaţia în care dacă nu au reuşit să negocieze cu proprietarii de sediu şi plătesc în cotninuare acolo o chirie.

Semnătura digitală – exerienţa a arătat că foloisrea unor versiuni de semnătură electronică are o incidenţă scăută în ce înseamnă relaţia zilnică între salariat şi anagajtor. Sunt foloiste semntăruile de administratori sau alte persoane car eau atribuţii în numele companiei, dar nu în sfera relaţiilor de muncă.

Procesul legislativ poate dura până se parcurg toate etapele în Parlament şi să se ajungă la un vot final. Un alt element propus în acest proiect de lege este folosirea semnăturii electronice pentru tot ce înseamnă document de sănătate în muncă, ceea ce aduce multe durere de cap.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO