Din biroul sau din nordul Capitalei, Ion Alexandru Tiriac, 33 deani, urmareste zilnic afacerile Tiriac Holdings, imperiul construitde tatal sau incepand cu anul 1990. Fiul este primul care dezvaluiedetalii mai ample legate de afacerea inceputa de fostul maretenismen roman, care intotdeauna este extrem de laconic cand vinevorba sa vorbeasca despre cifre.
Spre deosebire de biroul lui Ion Tiriac, care este situat laultimul etaj scrutand lacul Herastrau, biroul lui Ion AlexandruTiriac este amplasat la parterul cladirii unde se afla sediulTiriac Holdings, subliniind intr-un fel drumul care mai este defacut pentru a dezvolta in continuare compania.
Cu afaceri in segmentul auto, imobiliar, bancar, asigurari siaviatic, afacerile lui Tiriac s-au derulat anul trecut pe pietelecele mai lovite de criza, in unele situatii declinul de 30-40%neputand fi evitat, in conditiile in care piete precum cea auto auscazut cu pana la 60%.
In martie consumul a revenit, dupa ce primele doua luni aleacestui an au fost chiar mai slabe decat aceeasi perioada a anuluitrecut, ajungandu-se ca piata auto sa scada la mai putin de otreime fata de inceputul lui 2008.
"Chiar si asa, fata de bugetele pe care ni le-am facut noi,martie a fost mai slab decat preconizam. A fost dublu sau triplufata de ianuarie si februarie, dar a fost cu aproximativ 10% maislab decat ne asteptam", spune Ion Alexandru Tiriac. El estereprezentant al actionarului in consiliile de conducere siadministratie, atat in cadrul Tiriac Holdings, cat si in cadrulboard-urilor UniCredit Tiriac Bank, Allianz-Tiriac Asigurari siMetro Cash & Carry, afaceri care valoreaza de la sute demilioane la peste un miliard de euro fiecare.
In prezent nu se mai pune discutia despre "luminita" de lacapatul tunelului, pentru ca nu mai suntem in tunel, in opiniafiului, criza economica din Romania luand deja sfarsit. "Acestaeste mediul in care traim acum. Ce era diferit intre 2009 si 2010este ca anul trecut eram in intuneric fara busola, nu stiai ce seva intampla maine. Nu stiai daca hotararile pe care le luai suntbune sau rele. Acum stim exact unde suntem. Si stim in proportie de80-90% ce se va intampla in anii urmatori, daca nu va veni vreocatastrofa. Ca nu mai este o «lumina» de 1.000 de wati, ci una de80, macar exista."
In ceea ce priveste economia in 2010 el vede o stabilizare asituatiei actuale. Un declin ar fi insa mai posibil decat ocrestere, businessurile fiind acum si mai sensibile la solutiileeconomice adoptate de Guvern sau politica monetara a BNR-ului.
Afacerile Tiriac Holdings vor reveni "pe plus", cu cresteri de5-6%, dupa 2011, Tiriac Jr spunand oarecum resemnat: "Niciodata nuvom mai vedea cresteri de 30-40% pe an, cum erau in trecut". "Inplus, nici nu este sanatos sa ai cresteri atat de mari. Cum esteposibil ca din 2002 pana in 2007 sa ai o medie de 40% pe an? Ce s-aintamplat atat de extraordinar la noi in tara ca sa ne permita asaceva? Cumva am devenit primii exportatori din Europa? Sau cumva aminregistrat o crestere de doua cifre a PIB-ului in fiecare an? Sausalariul mediu a ajuns la 3.000 de euro si nu am aflat noi?", seintreaba retoric el, cu toate ca in aceste circumstante economicepiata auto a ajuns in 2007 la un maxim istoric de aproape 370.000de unitati, iar businessul Tiriac la aproape 2 mld. euro in2008.
Nu au existat exporturi de masini
Dupa un 2009 in care majoritatea dealerilor si importatorilor auscazut pretul masinilor cu pana la 50% pentru a convinge putiniiclienti ramasi, Tiriac se poate lauda cu faptul ca "la masini o saavem EBITDA (profit operational) pozitiv in ultimele saseluni".
La nivelul anului trecut, pe fondul prabusirii pietei auto,multi dealeri si importatori au luat decizia de a vinde flote demasini catre clienti care le cumparau pentru a le vinde in Europade Vest, pentru prima data in istorie acestea fiind mai ieftine inRomania decat in Germania. Astfel, la marci precum Hyundai sau Kia,vanzarile nu se regaseau decat sub 50% in inmatricularile de masininoi.
"In ceea ce priveste Hyundai, noi nu am vandut nicio masina unuiclient din strainatate. Toate masinile mele au fost vandute inRomania", a subliniat Tiriac, in conditiile in care mai multiimportatori acuzau Hyundai ca exporta masini in Vest.
"De stoc am scapat pe metoda traditionala - micsorand pretul sidiscutand cu producatorul sa ia inapoi cateva masini, asa cum s-aintamplat la Mitsubishi si la Hyundai. Ei au gasit in Europa pealtcineva care dorea aceste masini", a spus Ion Alexandru Tiriac.Aceeasi strategie a adoptat-o spre exemplu si Trust Motors,importatorul Peugeot
Exit-urile se opresc la Ford
Dupa exit-ul de anul trecut din afacerea Mercedes-Benz Romania,cand Ion Tiriac a vandut pachetul de 49% din actiuni catre DaimlerAG, anul acesta omul de afaceri avea pe masa o oferta pentrupachetul de 15% detinut la Metro Cash & Carry din parteagrupului german.
"Nu avem in plan iesirea din afacerea Metro. La fel ca si laMercedes-Benz, noi am facut un joint-venture. Avem o intelegereintre noi care spune ca noi ramanem parteneri si la o eventualavanzare trebuie sa vindem intre noi, dar nu este niciun plan caacest lucru sa se intample in 2011, 2012, 2013, si la cum mergetreaba, nici nu vrem sa iesim", a spus Tiriac. Si spre deosebire dealte intrebari legate de alte businessuri, in acest caz cuvantul"nu" legat de exit-ul din Metro Cash &Carry a fost repetat decel putin cinci ori.
Acelasi raspuns a fost dat si la intrebarile legate de unposibil exit sau de o diminuare a participatiei la Allianz-TiriacAsigurari sau UniCredit Tiriac Bank, unde Ion Tiriac detine 45% dinactiuni.
In conditiile in care Ford va demara operatiunile CompanieiNationale de Vanzari, noul importator al marcii americane pe piatalocala, de la 1 august, Tiriac va ramane in acest caz doar cudealerii marcii.
"Mercedes-Benz si Ford au o matrita - cand depasim un nivel estetimpul sa venim noi si sa aplicam standardele noastre. Ei nuconsidera partenerul decat matrita lor. Si stii ca acest moment vaveni la un moment dat. Insa diferenta este ca la Mercedes si laFord noi aveam o licenta care apartinea altcuiva, in timp ce laAllianz si la banca noi suntem parteneri aproape egali cuactionarul majoritar", a spus Tiriac.
Dezvoltarea merge pe imobiliare
In prezent Tiriac Holdings detine o suprafata de 200 de hectarede teren intravilan la nivel national in marile orase precumBucuresti, Cluj, Timisoara, Oradea, Iasi sau Ploiesti, unde vor fidemarate noi proiecte imobiliare.
"Toate orasele mari au potential de crestere. Eu cred cainclusiv orasele mici au potential de crestere. Noi suntem atat dedeparte de unde trebuie sa ajungem incat nu exista niciun orasdespre care sa se spuna ca este complet dezvoltat. Romania mai arenevoie inca de cel putin 1-1,5 milioane de apartamente. Ca inprezent nu isi permit oamenii este o problema, dar acolo trebuie sase ajunga in timp", a spus Tiriac Jr.
Chiar si asa, dezvoltarea noilor proiecte nu are cum sa inceapamai devreme de 2011, datorita situatiei economice actuale.
In plus din proiectele deja aflate in derulare, Rezidenz siStejarii, mai sunt la vanzare aproape jumatate din apartamenteleconstruite.
Deci este de munca pentru mostenitor.
Ce spunedespre
Cursul de schimb: Anul acesta vad cursul intre 3,98 si 4,25 delei. Este mare marja, dar, spre exemplu, 2010 se va incheia cu uncurs similar cu cel de la finele lui 2009 si avand fluctuatii intrecele doua limite. Va atinge si 4,0 si 4,25 de lei pentru un euro.Anul trecut tatal vedea un curs de 4,5 lei.
Clientul roman: Este foarte atent la ce cumpara. Inainte,cumpara foarte mult. Spre exemplu - cumpara apartamente cu 1.700 deeuro metrul patrat fara sa vada planul sau cum este facutaconstructia pentru ca a doua zi putea sa vanda cu 2.000 de euro.Aceste "operatiuni" s-au dus si nu vor mai reveni.
Vanzarea actiunilor la Mercedes-Benz Romania: VanzareaMercedes-Benz a fost buna pentru ambele parti, in sensul ca eiaveau o politica total diferita fata de a noastra legata de cumtrebuie sa mearga in viitor si atunci noi i-am lasat sa-si facatreaba.
Dezvoltarea economica a Romaniei: Problema noastra cea mai marein prezent este infrastructura. Pe masa avem in fiecare lunacinci-sase businessuri foarte bune, de export, regionale, dar nupot sa le fac pentru ca nu am infrastructura. De la Constanta laViena fac 80% din drum in Romania. Cand va exista infrastructura,vom avea un alt boom economic.
Piata de leasing: Viitorul pietei de leasing este leasinguloperational. A inceput si in 2007 si 2008 sa creasca, dar s-aoprit. Noi avem Premium Leasing care face leasing operational, silucram doar cu firme foarte mari precum Romtelecom, Orange, saumultinationale mari. Este ideal pentru o firma sa faca leasingoperational, pentru ca, spre exemplu, nu are probleme cu stocul demasini.
Reexporturile din auto: Noi nu am vandut nicio masina unuiclient din strainatate. Toate masinile mele au fost vandute inRomania. Am lista cu toti importatorii din Romania. Nu este unul sanu aiba o diferenta intre vanzari si inmatriculari. Hyundai nu estecaz aparte. Noi in Romania am dat atat de mult in pret, incat cinevrea sa faca un business rapid cumpara 10-15 masini, gasesteclientul in Germania, le duce si le vinde acolo.
Imperiul lui Tiriac
700 mil. euro din auto
- Cei patru importatori din cadrul Tiriac Holdings, Romcar(Ford), Hyundai Auto Romania, Premium Auto (Land Rover si Jaguar)si M Car Trading au avut cumulat un business de aproape 400 mil.euro in 2009, potrivit estimarilor ZF.
- Businessul total din auto, alcatuit din cei patru importatoriplus reteaua de dealeri TiriacAuto a derulat in 2009 afaceri depeste 700 mil. euro.
- Reteaua TiriacAuto comercializeaza pe piata locala noua marciauto, prin intermediul a 65 de locatii la nivel national.
200 de hectare intravilan, in imobiliare
- Tiriac Imobiliare a construit, alaturi de compania germanaLBBW, 350 de apartamente in cadrul proiectului Residenz dinChitila, unde mai putin de 170 mai sunt inca disponibile inprezent.
- Cel mai ambitios proiect imobiliar inceput de Tiriac estecomplexul Stejarii din zona Baneasa, in care s-au finalizat primele280 de apartamente si va urma clubul;
- Tiriac Holdings detine 200 de hectare de teren intravilan lanivel national, suprafata pe care va demara noi proiecte imobiliaredupa 2011
A sasea mare banca locala
- Detine 45,05% din actiunile UniCredit Tiriac Bank, prinintermediul Redrum International Investments si Vesanio Trading.Banca este controlata de grupul italian UniCredit.
- Banca are retea de 241 de unitati la nivel national si aproape3.000 de angajati.
- In 2009 UniCredit Tiriac a inregistrat un profit net de 329mil. lei (78 mil. euro), in scadere cu 8% in lei fata de castiguldin 2008.
- Soldul creditelor acordate de banca a coborat in 2009 cu 2% pefondul cererii reduse pana la 12,1 mld. lei (2,8 mld. euro).
Cea mai mare companie din asigurari
- Prime brute subscrise de peste 1,29 mld. lei (307 mil. euro) in2009, in scadere cu 7% in lei.
- Profit operational de 46 mil. lei (11 mil. euro) in 2009, increstere cu 10%.
- Cota de piata de 14,6%; practica atat asigurari generale, catsi de viata.
- Tiriac controleaza 45% din companie, prin off-shore-ul VesanioTrading, inregistrat in Cipru. Grupul german Allianz detine 52%,iar restul actiunilor sunt controlate de persoane fizice, inclusivdin managementul asiguratorului.
Nu iese din afacerea Metro Cash & Carry
- Ion Tiriac detine 15% din afacerea Metro Cash & CarryRomania, cel mai mare jucator din comertul modern, cu afaceri depeste 1,22 mld. euro in 2009.
- Dintre retaileri, Metro Cash & Carry a urcat in top pelocul 4 in 2009.
- Dupa intrarea cu divizia cash & carry, grupul german aintrat si cu divizia de hipermarketuri, real, afacere pe carenemtii o controleaza in totalitate.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels