Companii

Jihad Jabra, Supreme Chocolat: vom avea o prezenta pe piata din regiune in urmatorii ani

Jihad Jabra, Supreme Chocolat: vom avea o prezenta pe piata din regiune in urmatorii ani

Jihad Jabra, proprietarul Supreme Chocolat: Vom vedea mai multe tranzactii pe piata dulciurilor in urmatorii ani si mai multe categorii de produse. Ca sa fii competitiv, iti trebuie un anumit volum al productiei si al vanzarilor. In plus, inca sunt jucatori mari de profil care lipsesc de pe piata romaneasca.

26.04.2007, 19:32 425

Jihad Jabra, directorul general si proprietarul Supreme Chocolat, producatorul ciocolatei Primola, spune ca intrarea Romaniei in UE aduce oportunitati mai mari decat cresterea consumului local de dulciuri.
Supreme Chocolat va incepe exporturile pe piata din Bulgaria in toamna acestui an, dupa ce va semna in vara contracte cu distribuitori bulgari si dupa ce a testat mai multe piete din regiune prin livrari in volume mici.
"In urmatorii cinci ani vrem sa ajungem la o prezenta regionala. Piata romaneasca a ajuns la un nivel de maturitate care nu ne ofera aceleasi oportunitati ca si extinderea pe pietele din regiune", afirma Jihad Jabra.
Supreme Chocolat a asteptat intrarea Romaniei in UE, pentru a pune in aplicare planurile de dezvoltare a companiei prin intrari pe noi piete.
"Piata romaneasca a dulciurilor are multe provocari: consumul este mic, jucatorii sunt numerosi, si nu vad o crestere spectaculoasa a consumului in urmatorii ani. Costurile producatorilor nu mai sunt mici, salariile cresc, la fel si pretul materiei prime", adauga oficialul Supreme.
El estimeaza o stragnare a volumului segmentului tabletelor de ciocolata pe piata locala, in ultimul an. "Cu toate ca studiile de piata arata o crestere a volumului in 2006 fata de 2005, eu cred ca dinamica pietei reale este diferita de cea a pietei cercetate", mai spune Jabra.
Producatorul de dulciuri Supreme Chocolat detine brandurile de ciocolata Primola, Anidor, Novatini, pozitionate pe segmente diferite de pret, si biscuitii dulci Ulpio.
Supreme Chocolat a inregistrat o cifra de afaceri de 19 mil. euro anul trecut, in scadere cu aproximativ 9% fata de valoarea din 2005, potrivit datelor furnizate de companie.
"Vremea calda nu ne-a ajutat foarte mult anul trecut, fiind cunoscut faptul ca dulciurile sunt consumate in cantitati mai mici in sezonul cald. In plus, oamenii merg mai mult in outdoors, unde consuma alte categorii de produse. In primul trimestru al acestui an am inregistrat insa o crestere fata de perioada similara din 2006", explica Jabra.
Compania a realizat un profit net de 0,45 mil. euro (1,61 mil. lei) in 2006, in scadere fata de valoarea de 0,74 mil. euro (2,69 mil. lei) din anul 2005, evolutie pusa pe seama investitiilor mari in promovarea biscuitilor Ulpio.
Supreme a investit anul trecut aproximativ 3 mil. euro in fabrica de ciocolata a companiei, situata in Bucuresti, vizand automatizarea liniilor de productie. Fabrica de ciocolata Supreme are in prezent o capacitate de 7.000-7.500 de tone pe an.
Produsul de baza al companiei este ciocolata Primola, situata pe locul doi in topul celor mai vandute tablete de ciocolata (dupa volum), potrivit datelor recente ale Nielsen citate de Supreme.
"Primola a fost inca de la inceput driver-ul nostru, avand in vedere structura pietei de ciocolata". Cel mai dezvoltat segment al pietei tabletelor de ciocolata este cel mediu, insa cresterea consumului pe cap de locuitor, inca redus comparativ cu media din Uniunea Europeana, ar putea antrena dezvoltarea brandurilor premium, pe termen mediu si lung.
"Primul semnal al cresterii consumului de ciocolata in Romania este orientarea consumatorilor catre o marca superioara ca pret", afirma Jabra.
Producatorul Supreme si-ar putea dezvolta portofoliul de produse prin intrarea pe categorii noi de dulciuri in urmatorii ani.
"Planurile concrete de dezvoltare a portofoliului se refera la lansarea pe piata a unor noi produse Ulpio (biscuiti - nr. red.), in aproximativ o luna, cand vom face si un rebranding", adauga Jabra.
Diversificarea portofoliului companiei pe categoria de biscuiti dulci vizeaza introducerea unor produse cu valoare adaugata, deoarece aproximativ 50% din piata biscuitilor este reprezentata inca de biscuiti simpli, fara crema, potrivit informatiilor Supreme.
"Eu nu cred ca dezvoltarea lanturilor de retail a dus la cresterea consumului de dulciuri pe piata romaneasca, ci mai degraba la translatarea vanzarilor din comertul traditional catre cel modern si la diversificarea consumului datorita ofertei largi de produse. Cresterea consumului se datoreaza in primul rand cresterii veniturilor", mai afirma Jabra.
Pe piata locala a dulciurilor, cei mai mari jucatori sunt, alaturi de Supreme, companiile Kraft Foods, Kandia-Excelent, Heidi Chocolats Suisse, Nestle sau Alka.
"Vom vedea mai multe tranzactii pe piata dulciurilor in urmatorii ani si mai multe categorii de produse. Ca sa fii competitiv, iti trebuie un anumit volum al productiei si al vanzarilor. In plus, inca sunt jucatori mari de profil care lipsesc de pe piata romaneasca", apreciaza Jabra.
Supreme Chocolat ar putea fi un target pentru companii multinationale in cautare de noi oportunitati in Romania, in special datorita pozitiei pe piata ciocolatei.
Jabra spune insa ca nu a primit pana acum oferte de achizitie din partea altor companii, ci doar propuneri de colaborare strategica, de la jucatori activi pe alte piete externe.
Directorul si fondatorul Supreme afirma ca se va concentra in continuare pe dezvoltarea businessului, neavand intentia de a-l vinde.
"Oricine spune ca nu va lua in considerare o oferta de achizitie a business-ului sau, nu are dreptate", afirma Jabra.
Grupul Supreme, care mai cuprinde si o unitate de procesare a cafelei pentru Kraft Foods Romania (localizata in Bucuresti), este o afacere de familie.
Fratii Jabra investesc in prezent si pe piata imobiliara.
Primul proiect este o cladire de birouri cu mai multe etaje, in zona de nord a Bucurestiului (Barbu Vacarescu), finalizarea constructiei fiind planificata pentru urmatoarea perioada.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO