Companii

Jucătorii din piaţa de gresie şi faianţă: Minimul a fost atins, dar pentru creşteri consistente aşteptăm revenirea construcţiilor

Piaţa de plăci ceramice este puternic polarizată în acest moment, existând o zonă rezidenţială medie inferioară, precum şi o zonă rezidenţială superioară şi a proiectelor majore.

Piaţa de plăci ceramice este puternic polarizată în acest moment, existând o zonă rezidenţială medie inferioară, precum şi o zonă rezidenţială superioară şi a proiectelor majore.. Foto Silviu Matei

Autor: Andreea Neferu

17.06.2013, 00:05 2710

Ăiaţa locală de plăci ceramice a înregistrat anul trecut o scădere de circa 5-10% comparativ cu 2011, ajungând la o valoare de 110-115 milioane de euro şi un volum de 23-25 de milioane de metri pătraţi, potrivit estimă­rilor KAI Group, producător bulgar de plăci ceramice controlat de fondul de investiţii american Advent Interna­tional.

„Considerăm că piaţa a atins nivelul minim, situându-se de câţiva ani buni la nivelul de 25 de milioane de metri pătraţi, cu variaţii de plus/minus 10%. Ne aş­teptăm la o uşoară creştere a pieţei (anul acesta - n. red.), undeva între 5 şi 10% faţă de 2012“, spune Cătălin Rotaru, country manager pentru KAI Ceramics, divizia locală a grupului bulgar.  El adaugă că semnalele pozitive în ceea ce priveşte vânzările de plăci ceramice au venit încă din primul trimestru, având în vedere condiţiile meteo favorabile şi lipsa zăpezilor abundente, care anul trecut au provocat blocaje logistice.

„Sperăm ca anul acesta să fie marcat de o stabilitate mai puternică în plan economic şi politic, care să influenţeze pozitiv relansarea unor noi proiecte de con­strucţii“, afirmă Rotaru.
 

Creştere, dar nu mai mare de 3-5%

La rândul său, Lucian Azoiţei, directorul general al Pazo, grup specializat în distribuţia de plăci ceramice şi obiecte sanitare, spune că sectorul local de profil este de aproximativ doi ani relativ stabil, cu o tendinţă de uşoară scădere.

Totuşi, pentru anul 2013 Azoiţei estimează că piaţa ar putea trece pe creş­tere, care nu va depăşi însă 3-5 procente. „Practic în acest moment suntem la minimul pieţei bazate pe consumul intern şi fără o dezvoltare şi o diversificare a pieţei imo­biliare, mai ales reziden­ţiale, nu văd o creştere importantă a pieţei de plăci ceramice“, spune Azoiţei.

Grupul Pazo a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de circa 6,1 milioane de euro, în creştere cu 60% faţă de anul anterior.

Reprezentantul grupului spune că avansul se datorează reaşezării pieţei, care a constat în dispariţia unor competitori şi insolvenţele şi falimentele unor jucători importanţi, ceea ce a dus la câştigarea unor noi contracte de către Pazo.

Pentru 2013, grupul estimează o creştere a cifrei de afaceri de 20%. Din grupul Pazo fac parte companiile Pazo (care se ocupă cu distribuţia de plăci ceramice), Terraform (specializată în servicii de montaj pardoseli) şi Devon Classic Design (care comercializează obiecte sanitare marca Devon & Devon).

Circa 60% din rulajul Pazo Grup este generat de vânzarea de plăci ceramice, 30% din servicii de montaj, iar restul afacerilor sunt acoperite din vânzarea de produse pentru amenajarea casei.

Pazo Grup, una dintre primele companii care au importat plăci ceramice pe piaţa locală, a fost înfiinţată în anul 2002 de către Lucian Azoiţei şi Cosmin Păun. Grupul distribuie plăci ceramice marca italiană Marazzi.
 

Ce se caută?

Azoiţei spune că piaţa de plăci ceramice este puternic polarizată în acest moment, existând o zonă rezidenţială medie inferioară, unde alegerile de achiziţie se bazează în primul rând pe criteriul financiar, precum şi o zonă rezidenţială superioară şi a proiectelor majore, unde achiziţiile se realizează pe baza criteriilor tehnice şi estetice.

„Comportamentul variază în func­ţie de aceşti factori şi nu s-a schimbat în ultimii patru ani. Pentru zona inferioară, alegerile sunt de plăci de dimensiuni mici, colorate, iar pe zona superioară sun­tem conectaţi exact pe tendinţele internaţionale, adică di­men­siuni mari, culori stinse, imitaţie de lemn, ceramică porţelanată“, spune Azoiţei.

Tocmai pentru a satisface cererea în creştere de plăci ceramice din această ultimă categorie, grupul austriac Las­sels­­berger, care deţine brandul Cesa­rom, a început în luna mai producţia de gresie porţelanată în fabrica pe care o deţine la Cluj-Napoca.

„Ca urmare a creşterii constante a cererii de gresie porţelanată am luat decizia de a produce acest sortiment pe plan local. (...) Chiar dacă gresia por­ţelanată are un preţ uşor mai ridicat comparativ cu majoritatea gresiilor de interior, românii sunt tot mai interesaţi de acest tip de produse“, a declarat Toni Teau, directorul general al Lassels­berger România.

Potrivit estimărilor sale, gresia porţelanată generează în acest moment circa 28% din vânzările de plăci ceramice de pe piaţa locală, iar în următorii trei ani procentul va creşte.

Lasselsberger SA a avut în 2011 o cifră de afaceri de circa 83,2 milioane de lei (19,6 milioane de euro), în timp ce Sanex, celălalt business controlat de austriecii de la Lasselsberger pe plan local, a înregistrat un rulaj de 94,9 milioane de lei (22,4 mil. euro), potrivit datelor de la Ministerul Finanţelor. Grupul austriac controlează 67,93% din acţiunile Sanex.

Lasselsberger mai deţine în prezent o singură fabrică de plăci ceramice la Cluj, după ce a închis unităţile Cesarom Bucureşti şi Mondial Lugoj, potrivit informa­ţiilor ZF. Lasselsberger are o capacitate de producţie anuală de 6,7 milioane de metri pătraţi şi îşi comercializează produsele prin intermediul a 100 de parteneri.
 

În aşteptarea construcţiilor

Rotaru de la Kai Ceramics arată că în acest moment principala provocare pe piaţa de plăci ceramice este legată de lipsa finanţării, care pune presiune pe achiziţia sau construcţia de noi locuinţe.

„Singurul mod în care acest lucru ar putea fi deblocat îl constituie fie micşo­ra­rea dobânzilor la creditele bancare acordate populaţiei, împreună cu relaxarea con­diţiilor de acordare din punct de vedere al garanţiilor cerute, fie de­mararea unor proiecte de tipul «Pri­ma casă» de către stat“, spune Rotaru.

KAI deţine două fabrici în Bulgaria, cu o capacitate instalată de producţie de peste 20 de milioane de metri pătraţi anual. Fabricile sunt situate la circa 140 km distanţă de Bucureşti. Bulgarii au pornit în luna mai o nouă linie de producţie de plăci în Bulgaria, cu o capacitate de producţie de 2,5 milioane de metri pătraţi, în urma unei investiţii de peste 2,5 milioane de euro.

Compania a înregistrat anul trecut vânzări pe plan local de circa 20 de milioane de euro, sumă care include atât veniturile realizate de către subsidiara românească, cât şi vânzările directe din Bulgaria către România.

„Pentru 2013 aşteptăm o valoare a cifrei de afaceri de peste 25 de milioane de euro, în creştere cu 20-25% faţă de anul 2012“, spune Rotaru.

Pe piaţa locală de plăci ceramice mai activează jucători precum Ceramica Lazăr, precum şi mai mulţi importatori care aduc gresie şi faianţă din state precum Spania, Italia sau China.

Citiţi mai multe pe www.zfcorporate.ro/business-construct/

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO