Companii

KPMG România: Departamentele de audit intern din România se confruntă cu provocări legate de competenţele angajaţilor, incertitudinea reglementărilor şi nevoia de consolidare a guvernanţei corporative şi a proceselor strategice. „Aşteptările de la funcţia de audit intern nu au fost niciodată mai ridicate”

KPMG România: Departamentele de audit intern din...

Autor: Ziarul Financiar

01.04.2019, 19:59 538

Principalele provocări cu care se confruntă departamentele de audit intern din România sunt legate de competenţele angajaţilor (55%), utilizarea datelor pentru a stimula o abordare inovatoare in audit (55%), complexitatea şi incertitudinea reglementărilor (55%) şi nevoia de consolidare a guvernanţei corporative şi a proceselor strategice (53%), arată un studiu al companiei de consultanţă şi audit KPMG România.

KPMG România a realizat Sondajul de opinie a auditorilor interni din România: Auditul intern în era transformării continue, prin care prezintă priorităţile şi provocările departamentelor de audit intern din România în 2019, în condiţiile în care auditul intern devine unul dintre pilonii strategici în cadrul companiilor. În cadrul studiului s-au obţinut răspunsuri de la un număr de 38 de respondenţi, reprezentaţi de coordonatori ai funcţiei de audit intern din România din sectorul bancar (42%), al asigurărilor (21%), precum şi din producţie şi servicii non-financiare (37%). 

Astfel, 42% dintre respondenţi reprezintă companii cu o cifră de afaceri anuală de peste 500 milioane lei, 50% dintre acestea au active de cel puţin 3 miliarde de lei, iar 4 din 10 companii respondente au 1.000 de angajaţi sau mai mult. Sondajul de opinie a fost realizat online în trimestrul patru al anului 2018.

„Aşteptările de la funcţia de audit intern nu au fost niciodată mai ridicate, întrucât rolul auditului intern este acum plasat într-o perspectivă strategică în multe dintre marile corporaţii. Este adevărat faptul că guvernanţa corporativă, gestionarea riscurilor şi controalele interne se află, în prezent, în vizorul autorităţilor de reglementare şi, din ce în ce mai mult, în atenţia acţionarilor şi publicului larg. În consecinţă, auditorii interni trebuie să fie proactivi şi receptivi la provocările pieţei. Totuşi, rolul lor este mult mai important de atât. Dacă resursele sunt alocate unor acţiuni care nu susţin un obiectiv strategic, atunci preocuparea şi responsabilitatea consiliilor de administraţie vor fi să identifice motivul pentru care are loc o asemenea risipă de resurse şi să le redirecţioneze către o utilizare optimă. În acest moment, auditul intern devine un instrument cheie al guvernanţei, în demersul său strategic de a monitoriza eficienţa şi eficacitatea activităţii. Mai mult decât atât, comitetul de audit şi consiliul de administraţie trebuie să se asigure, inclusiv printr-o evaluare externă independentă efectuată periodic, că funcţia de audit intern are o poziţionare adecvată în organizaţie şi deţine resursele umane şi procesele necesare pentru a răspunde obiectivelor şi iniţiativelor strategice ale companiei”, declară Cezar Furtună, Partener, Head of Audit & Assurance, KPMG în România.

Potrivit sondajului de opinie, principalele priorităţi ale departamentelor de audit sunt: asigurarea eficienţei şi eficacităţii operaţionale (89%), alinierea activităţilor de audit intern la obiectivele organizaţiei (71%) şi asigurarea conformităţii cu reglementările în vigoare (58%). Factorii determinanţi în elaborarea planului de audit intern au în vedere folosirea unei metodologii bazate pe risc pentru 92% din respondenţi, precum şi solicitările primite din partea comitetului de audit (76%) sau evoluţia cerinţelor legislative (71%).

Preocuparea pentru o pregătire corespunzătoare a personalului din departamentele de audit intern nu se reflectă mai departe în bugetele alocate cursurilor de formare profesională – care acoperă mai puţin de 5% din bugetul total al departamentului de audit intern (71% din respondenţi) – în pofida nevoii exprimate de respondenţi de a avea specialişti cu competenţe variate în domenii precum IT, investigarea fraudei, date şi analiza datelor (89%), competenţe tehnice care vizează principalele procese din cadrul companiei (84%) sau aptitudini de audit intern (79%), se arată în studiu.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO