Companii

Lanturile de magazine investesc masiv in logistica pentru a sustine expansiunea retelelor

Lanturile de magazine investesc masiv in logistica pentru a sustine expansiunea retelelor

Click pentru imaginea marita

04.07.2008, 22:21 109

Pe o piata care ocupa locul doi in regiune, ca intindere, strategiile de amplasare a depozitelor pot face diferenta intre ratele de profitabilitate ale marilor retaileri alimentari.
In cazul lanturilor de magazine cu discount, care se bazeaza pe costuri de operare foarte reduse, intrarea pe o noua piata implica mai intai deschiderea unui centru logistic, urmata de primele inaugurari de magazine.
Kaufland si Plus, doua dintre cele mai mari retele cu politica de discount de pe piata romaneasca, au investit in total 55 mil. euro in spatii de depozitare la Ploiesti in anul 2005. Ulterior, dupa primele inaugurari de magazine, retailerii au anuntat continuarea investitiilor in extinderea spatiilor de depozitare, pentru a tine pasul cu expansiunea accelerata a retelelor.
Urmand aceeasi strategie, discounterul german Lidl, care cauta activ locatii pentru primele sale magazine din Romania, isi construieste un centru logistic de 45.000 de metri patrati la marginea Capitalei. Potrivit unor surse din piata, acesta ar putea fi finalizat anul viitor, astfel incat primele magazine Lidl la nivel local ar putea aparea in 2009.
Si celelalte grupuri mari de comert investesc masiv in logistica pentru a-si sustine extinderea retelelor la nivel local. De exemplu, Carrefour a incheiat anul trecut cea mai mare tranzactie de inchiriere realizata pe segmentul spatiilor logistice din Romania.
Potrivit estimarilor ZF, retailerul francez a platit circa 15 mil. euro pentru inchirierea unui spatiu de depozitare de 45.000 de metri patrati si a altor 2.000 de metri patrati de birouri in proiectul logistic Cefin, situat la marginea Bucurestiului. Spatiul va fi preluat in mai multe etape pana in anul 2009. Dezvoltarea logisticii este cu atat mai importanta, cu cat, dupa integrare, importurile directe realizate de catre Carrefour s-au majorat intr-un ritm sustinut.
Reprezentantii Carrefour au precizat ca extinderea capacitatii logistice a fost dictata si de strategia retelei de a-si imbogati oferta de produse proaspete, prin controlul direct al depozitarii fructelor si legumelor. In plus, intrarea Romaniei in UE a majorat simtitor importurile directe ale Carrefour, ceea ce a generat o nevoie de crestere a capacitatii de depozitare.
Reteaua de hipermarketuri opereaza inca in depozitul vechi din Otopeni, iar odata cu achizitia retelei de supermarketuri Artima, a preluat si spatiul de depozitare din Oradea.
In prezent, supermarketurile si hipermarketurile Carrefour sunt deservite de o singura centrala de achizitii, potrivit retailerului.
O investitie in logistica cu o valoare similara celei realizate de Carrefour este derulata in prezent si de Billa, cea mai mare retea de supermarketuri de pe piata, cu 29 de unitati. Operatorul a anuntat recent investitii de circa 20 mil. euro intr-un depozit cu o suprafata de 17.500 de metri patrati in localitatea Brazi, in apropiere de Ploiesti. Depozitul va fi dat in folosinta cel mai probabil in ultimele luni ale anului. Retailerul Billa are in prezent doar un spatiu de stocare de 5.000 de metri patrati, la Targu-Mures.
Grupul Rewe, care detine in Romania retelele Billa, Selgros Cash & Carry si Penny Market, a infiintat recent o centrala de achizitii pentru Billa si Penny. Ca si in cazul celorlalte centrale de achizitii active pe piata, Rewe Buying Group reuneste departamentele de achizitii ale celor doua retele de magazine si are ca scop obtinerea unor conditii comerciale mai avantajoase in relatiile cu furnizorii.
Dupa achizitia retelei La Fourmi, compania Mega Image, cel mai mare operator de supermarketuri din Bucuresti, a demarat proiectul de constructie a unui centru logistic in apropierea Capitalei. Acesta a achizitionat un teren de 10 hectare si va investi in total peste 5 mil. euro in constructia unui depozit de 40.000-50.000 mp, potrivit lui John Kyritsis, directorul general al Mega Image Romania.
Toate grupurile de comert care opereaza in Romania cu mai multe formate de magazine lucreaza cu furnizorii prin intermediul unor centrale de achizitii.
In cazul grupului Metro, cel mai mare jucator din comertul local cu dominanta alimentara, unul dintre elementele pe care s-a bazat extinderea accelerata a retelei de hipermarketuri Real a fost colaborarea cu divizia Metro Cash & Carry pe partea de logistica.
Divizia grupului specializata pe logistica este MGL - Metro Group Logistics. Astfel, o parte din necesarul logistic al diviziei Real, lansata pe piata locala in 2006, este furnizata de compania Metro Cash & Carry Romania, care detine in prezent cea mai extinsa retea din comertul cu bunuri de larg consum din Romania, dupa suprafata de vanzare.
Planurile ambitioase anuntate de retailerii internationali pe piata romaneasca vor genera continuarea investitiilor masive in logistica.
Carrefour, cu 14 hipermarketuri si 21 de supermarketuri operationale in Romania, a anuntat alte 9 deschideri de hipermarketuri pana la finele lui 2009, an in care se va concentra si pe expansiunea retelei Artima, preluata in 2007.
La randul lor, reteaua Real Hypermarket va ajunge la 21 de unitati pana la sfarsitul acestui an, prin investitii de 150 mil. euro in sapte deschideri, iar Kaufland are in plan un numar similar de inaugurari in aceeasi perioada.
Dintre toate formatele de magazine alimentare, cea mai spectaculoasa evolutie in ce priveste extinderea, dar si numarul de vizitatori si volumul vanzarilor, au avut-o in ultimii ani hipermarketurile.
Si discounterii au crescut puternic, ca si numar de unitati deschise, iar pentru acest an operatorii de profil si-au planificat investitii de 90-120 mil. euro in deschiderea a 65-75 de magazine pe piata romaneasca, reprezentand o crestere de peste 40% fata de 2007.
In schimb, supermarketurile au un ritm de expansiune mai modest, insa segmentul ar putea fi scena unor achizitii realizate de retele internationale. Pentru acest an, cel mai mare ritm de extindere a unui lant de supermarketuri a fost anuntat de Billa, companie a grupului Rewe. Aceasta si-a planificat 8-10 deschideri in 2008 si, in plus, vizeaza achizitii de retele pentru a-si accelera dezvoltarea. La finele lui 2007, retelele de comert modern detineau cumulat pe piata locala aproape 400 de magazine.
Strategiile de amplasare a depozitelor pot face diferenta intre ratele de profitabilitate ale marilor retaileri alimentari, mai ales avand in vedere scumpirea pretului combustibilului in ultima perioada.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO