Companii

Librariile virtuale, aparute prin adaptarea la noile tehnologii, mizeaza pe transpunerea online a atmosferei din librariile clasice

03.12.2008, 16:38 514

La numai 23 de ani, Gigel Chiazna a infiintat un anticariat virtual, care s-a transformat pe parcursul timpului intr-o librarie online. Compania Anticariat Online, care administreaza magazinul librarie.net, a fost infiintata in anul 2001, de catre un intreprinzator care abia terminase Facultatea de Informatica din Craiova.

"Totul a pornit cand am dorit sa vand cartile din biblioteca proprie in timpul studentiei. La anticariatul din oras primeam foarte putini bani si mereu cu intarziere.
M-am gandit sa incerc cu anunturi pe internet si ulterior mi-a venit ideea unui anticariat online", a explicat fondatorul companiei.
Planul afacerii a fost simplu: antreprenorul cumpara carti de la anticariat, apoi le punea pe site. "Initial, afacerea s-a limitat la carti de anticariat, abia mai tarziu am inceput cu carti noi si colaborarea cu editurile. Desi atunci nu faceam prea multi bani, m-a motivat sa continui faptul ca mi-a permis sa invat programarea pentru web, un domeniu inca excentric pentru Facultatea de Informatica din Craiova la timpul acela", a adaugat antreprenorul.
Interesul editurilor a fost foarte redus la inceput, din cauza inovatiei pe care o reprezenta o astfel de afacere in acel moment. "A fost foarte greu sa convingem editurile sa colaboreze cu noi, deoarece am fost printre primele magazine de carte. Un reprezentant de la o editura chiar ne-a numit "Anticariat pe sarma" - nici macar nu stia ce inseamna online", a explicat el.
Primii clienti au aparut in urma reclamelor de pe internet. "La inceput google era cam necunoscut, ne faceam reclama prin site-urile de anunturi gratuite. Inca mai primesc telefoane de la unele din anunturile vechi de peste 6-7 ani", a precizat el. Conform afirmatiilor sale, interesul clientilor pentru comenzile online a crescut foarte mult, deoarece uneori se intampla sa nu faca fata comenzilor pentru carti.
"Concurenta este din ce in ce mai dura, desi oferta este inca nesaturata." Cu toate acestea, antreprenorul sustine ca in ultimul an firma a avut propuneri de achizitie de la patru fonduri de investitii straine care intentioneaza sa intre pe piata de carte din Romania.
Principalele dificultati intampinate de antreprenor au fost cele de aprovizionare, de transport prin posta si relatiile cu clientii. "Multe edituri nu au inca un sistem mai rapid de indeplinire a comenzilor. Transportul prin posta a fost si inca este o problema legata de costurile mari si fiabilitatea redusa. De asemenea, multi clienti suna pentru probleme care se pot rezolva si prin
e-mail sau sunt destul de clar prezentate online", a adaugat antreprenorul.
Planurile de viitor ale librariei online includ modernizarea site-ului, colaborarea cu cat mai multe edituri, dezvoltarea ofertei de filme, muzica si jucarii, precum si deschiderea unei librarii in Craiova.
Cele mai mari vanzari pentru libraria online sunt la inceperea scolii si in perioada de dinaintea examenelor din vara. Vanzarile scad de regula dupa perioada sarbatorilor de iarna. Daca la inceput avea doar 2 angajati, acum firma are 15 angajati.
Conform datelor furnizate de antreprenor, Librarie.net a inregistrat in 2007 o cifra de afaceri de aproximativ 860.000 de euro, iar pentru 2008 estimeaza o crestere de pana la circa 1.600.000 de euro, cu o rata medie de profit de 11%.
O alta librarie virtuala este Pravaliacucarti.ro, infiintata la inceputul acestui an, al carei fondator si administrator este Ionut Colonelu. "Alegerea acestei afaceri a fost influentata de faptul ca deja activam in domeniul distributiei de carte si am considerat ca piata de carte online a atins acel grad de maturitate in care calitatea face diferenta", a declarat antreprenorul.
Principalul avantaj pentru demararea afacerii online l-a constituit experienta anterioara a antreprenorului in comertul cu carti. "Totul a constat in transpunerea pe online a unei atmosfere cat mai asemanatoare cu cea dintr-o librarie clasica, prin modul de prezentare a cartilor, detaliile oferite, culorile, usurinta in navigare si gestionarea categoriilor in care au fost incadrate cartile. Investim toata energia pentru a avea o librarie online in care cartile sa prinda forma si in care clientul aproape simte ca le poate atinge", a precizat el. Antreprenorul librariei online colaboreaza cu edituri si are parteneri in Constanta. El considera ca diferenta dintre modul sau de operare si cel al altor librarii online existente pe piata o constituie faptul ca le confera siguranta clientilor ca vor primi cartea intr-un timp foarte scurt. "Noi avem pe site mai putine carti decat alte librarii online, dar le garantam clientilor nostri ca le putem trimite cartea in aceeasi zi sau a doua zi", a explicat el.
Una dintre strategiile adoptate de antreprenor o reprezinta lipsa modalitatilor de promovare a librariei online. "Nu ne-am cumparat reclama, nu ne-am promovat in niciun fel si am mizat pe o crestere a vizibilitatii noastre in mod natural. Mai devreme sau mai tarziu, cititorii care vor sa cumpere o carte ne vor gasi, iar noi avem convingerea ca modul nostru de prezentare a cartilor face mai mult decat o reclama platita. Putem spune ca nu noi i-am gasit pe ei, ci ei ne-au gasit pe noi, si suntem foarte incantati de lucrul acesta", a afirmat el.
Pentru a achizitiona o carte de pe site-ul librariei online, nu trebuie sa existe o valoare minima a comenzii. "Incercam sa oferim spre vanzare carti incepand de la 5 lei bucata. Toate cartile au pretul de editura, inclusiv cele care sunt la promotie", a adaugat el.
Printre clientii librariei online se afla bibliotecile, institutiile de invatamant sau corporatiile care doresc sa cumpere volume mai mari de carte sau cele care fac comenzi speciale.
Intreprinzatorul considera ca a existat si inca exista o concurenta foarte mare in sectorul de vanzare online. "Exista multe librarii virtuale cu vechime mare pe piata", a precizat el.
Pentru primul an de activitate, antreprenorul estimeaza o cifra de afaceri de 30.000 de euro, cu o marja de profit net intre 6,5% si 7,5%.
Gasirea unei firme de curierat rapid si de incredere, precum si disponibilitatea cartilor pentru vanzare au fost cateva dintre dificultatile intampinate de antreprenor la inceputul activitatii.
Numarul clientilor care achizitioneaza carti online variaza in functie de zilele saptamanii si de perioada anului. "Avem o crestere semnificativa a clientilor toamna, la inceperea anului scolar, cand se cumpara foarte bine manualele si cartile scolare", a adaugat antreprenorul.
Planurile de viitor ale companiei implica dezvoltarea, modificarea, actualizarea si flexibilizarea site-ului, dar si demararea altor proiecte afiliate. "Mai avem in pregatire cateva proiecte, cel mai proaspat se numeste 'carti cadou' si va fi lansat in curand", a explicat el. Tot in acest, Ionut Colonelu a deschis si un magazin virtual de muzica.
 
Pravalia cu carti:
  • Infiintata in 2008
  • Pretul cartilor: incepand de la 5 lei bucata
  • Cifra de afaceri estimata pentru 2008: 30.000 de euro
  • Marja de profit net estimata: 6,5%- 7,5%
 
Librarie.net:
  • Infiintata in 2001
  • Numar de angajati: 15
  • Cifra de afaceri in 2007: 860.000 euro
  • Cifra de afaceri estimata pentru 2008: 1.600.000 de euro
  • Rata medie de profit estimata: 11%

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO