Companii

Localnicele - proiect susţinut de #Localnicii, CEC Bank şi Mastercard. Gica Neamţu din Iaşi a creat în urmă cu zece ani Pofta focului, un brand de produse tradiţionale româneşti care a ajuns în toată ţara şi în străinătate

Gica Neamţu, fondator al brandului Pofta focului: Încercăm să ţinem un lanţ cât mai scurt al aprovizionării şi să ajutăm producătorii locali.

Gica Neamţu, fondator al brandului Pofta focului: Încercăm să ţinem un lanţ cât mai scurt al aprovizionării şi să ajutăm producătorii locali.

Autor: Alexandra Matei

01.03.2022, 00:07 3107

Astăzi, sunt în jur de 30 de produse existente la raft sub eticheta Pofta focului Produsele sunt împărţite în cinci nişe mari: zacuscă (7 tipuri), dulceţuri, salate şi sosuri şi, în curând, produse de experimentat în bucătărie, cum ar fi sosuri exotice În momentul de faţă, mica fabrică din comuna Bârnova are o capacitate de producţie de aprox. 50.000 de unităţi pe an.

Pofta focului, un business ce produce preparate tradiţionale româneşti, controlat de antreprenoarea Gica Neamţu din Iaşi, a luat naştere acum un deceniu, odată cu participarea la un eveniment în care produsele gătite de aceasta au ajuns pentru prima dată la clienţi. Totul a pornit la insistenţele fiului antreprenoarei, Cezar Ciot, care pe atunci era student la medicină şi se delecta împreună cu colegii lui de facultate cu bucatele făcute de mama sa.

Tanti Gica, aşa cum îi spun apropiaţii, a pus pe picioare această mică afacere de familie şi, după investiţii de doar câteva mii de lei, bani strânşi de la toţi cei care au încurajat-o să dezvolte acest business, a avut curajul să parieze tot pe Pofta focului - şi-a vândut casa şi a pornit la drum cu 40.000 de euro, cu o echipă dornică să o ajute şi cu câteva produse care au rămas şi astăzi în portofoliu şi care au ajuns, treptat, la clienţii din România, dar şi pe piaţa internaţională, în Spania, Italia şi Belgia.

„Avem o poveste cu «a fost odată ca niciodată». Pofta focului a pornit în 2012, la dorinţa fiului meu, care împreună cu grupul lui de colegi – el era student la medicină atunci – stătea pe la noi şi se delecta cu produsele făcute de mine. Ei au spus că trebuie să fac din asta un business. M-au înscris într-un eveniment de anvergură şi m-am văzut pusă în faţa faptului împlinit. (...) În două săptămâni, aveam nume de firmă, denumiri de produse, logouri, cărţi de vizită, pliante. Dacă vorbim despre investiţie, putem spune că a fost mai mult o investiţie emoţională, pentru că cei 3.000-4.000 de lei pe care i-am adunat ca să avem baza pentru materia primă şi tot ce a însemnat partea de logistică pentru evenimentul acela au fost ceva infim. Experienţa acestui eveniment a fost un studiu de marketing cu clientul final în piaţă, lucru care m-a determinat să mă apuc de ceea ce înseamnă treabă serioasă şi de investiţii, care la momentul iniţial au însemnat 40.000 de euro. Putem să le numim surse proprii câtă vreme mi-am vândut casa. Am pariat pe acest business cu 100%“, a povestit Gica Neamţu pentru ZF, în cadrul proiectului Localnicele, susţinut de #Localnicii, CEC Bank şi Mastercard.

Businessul său şi-a păstrat autenticitatea prin gustul preparatelor făcute de Tanti Gica. Astăzi, sunt în jur de 30 de produse la raft, după cum spune ea, însă portofoliul Pofta focului este mult mai mare.

Produsele sunt împărţite în cinci nişe mari: zacuscă (7 tipuri), dulceţuri, salate şi sosuri. A cincea zonă va fi cea de produse de experi­mentat în bucătărie, menţionează fonda­toarea businessului, cum ar fi sosuri exotice culese de prin alte bucătării.

Sosul la flacără, un înlocuitor natural al ketchupului, are ponderea cea mai mare în vânzări. El este urmat de salata de sfeclă coaptă cu hrean, zacusca şi dulceaţa de cireşe amare şi de nuci.

Producţia are loc la Iaşi, în comuna Bârnova, într-o mică fabrică, iar ceea ce îi place cel mai mult antreprenoarei este faptul că are aproape atât producţia de legume, cât şi cea de fructe. „Încercăm să ţinem un lanţ cât mai scurt al aprovizionării şi să ajutăm producătorii locali“.

Produsele Pofta focului se vând online, atât prin intermediul magazinului propriu, cât şi cu ajutorul platformelor online. Mai mult, pe partea de vânzare fizică, businessul colaborează cu băcănii exclusiviste sau restaurante, cum ar fi Kane din Bucureşti.

Totodată, vânzarea produselor se realizează şi cu ajutorul platformei Freshful, lansată recent de eMAG.

Preparatele Gicăi Neamţu ajung în oraşele mari din România, iar o pondere foarte mare este în Bucureşti Cluj, Timişoara, Reşiţa, Bra­şov, Sibiu, Constanţa, Suceava, Bacău şi Vaslui.

Cel mai ieftin produs din portofoliul Pofta focului costă 10 lei, iar cel mai scump, 25 de lei. Bonul mediu pentru un client persoană fizică ajunge la circa 250 de lei.

Pe piaţa internaţională, susţine antrepre­noarea, Pofta focului are o colaborare cu un mare magazin din Bruxelles, dar şi alte cola­borări episodice cu magazine din Spania sau Italia. În momentul de faţă, mica fabrică din comuna Bârnova are o capacitate de producţie de aprox. 50.000 de unităţi pe an, însă aceasta va putea fi mărită odată cu intrarea în posesie a unor fonduri europene. „Suntem pe ultima sută de metri de a accesa fonduri europene de 500.000 de euro, investiţie care ne va permite mărirea capacităţii de producţie cel puţin dublu, dacă nu chiar mai mult“.

Publicul ţintă al produselor preparate de Tanti Gica este format, potrivit acesteia, din 10% clienţi persoane fizice şi 90% clienţi corporate.

Astfel, explică ea, companiile vin către business cu cereri pentru anumite produse, în general fiind targetate pentru evenimente. Cele mai aglomerate perioade din perspectiva comenzilor sunt sărbătorile şi lunile în care este post.


Proiectul editorial „Localnicele“ este realizat de Ziarul Finaciar în parteneriat cu Localnicii.ro şi susţinut de CEC Bank şi Mastercard. Te invităm să descoperi şi Cutia cu Localnice – o cutie făcută de femei, pentru femei, cu o selecţie de produse ce provin exclusiv de la femei antreprenor.


Proiectul Localnicele este, pentru Gica Neamţu, o onoare şi, totodată, are şi un impact important în business pentru că, spune ea, odată cu el a crescut şi numărul de comenzi şi s-a diversificat gama de produse. „Mai multe astfel de iniţiative ar putea stimula oamenii să cumpere produse româneşti şi ar sprijini producătorii locali“.

Anul trecut, businessul a avut o creştere de 35-40%, menţionează Gica Neamţu, iar cifra de afaceri a ajuns la aproximativ 500.000 de lei.

În 2022, ea îşi doreşte să definitiveze accesarea de fonduri europene şi la finalul anului să intre în posesia noilor utilaje, care să mărească capacitatea de producţie. În plus, antreprenoarea speră ca businessul să poată ţine pasul cu scumpirile.

Echipa Pofta focului este formată din Gica Neamţu, fiul ei, Cezar Ciot şi nora sa, Oana Ciot. În spate, însă, mai există o echipă întreagă formată din fotografi, oameni de PR şi de branding, alături de care fondatoarea lucrează punctual când este nevoie.

Experienţa de antreprenor este, pentru aceasta, o continuă provocare şi dacă ar fi nevoie, ar lua-o oricând de la capăt. „La distanţă de zece ani, experienţa de antreprenor te face să fii mândru de reuşitele tale, aş fi ipocrită să spun altceva. E interesant, e frumos, e provocator şi câtă vreme reuşeşti să duci luptele totdeauna pe plus, e fain tare de tot!“

Înainte de a porni pe acest drum, ea lucra într-un combinat din Roman, după care s-a mutat la Iaşi şi o vreme a făcut doar construcţii, meseria ei de bază. În cele din urmă, a pus punct tuturor activităţilor şi s-a dedicat businessului şi pasiunii ei pentru gătit.

Gica Neamţu spune că niciodată nu a căutat să fie privilegiată în business pentru faptul că este femeie şi deşi a avut nenumărate momente în care a întâmpinat greutăţi, a mers mai departe şi şi-a păstrat mereu zâmbetul pe faţă.

Unul dintre momentele în care a simţit cât de greu este să fii femeie singură în business a fost demult, când se întorcea de la un eveniment cu maşina încărcată de produse şi a făcut pană.

„Sunt genul de femeie mai bărbătoasă, mai autoritară şi asta reuşesc de cele mai multe ori să o fac cu foarte multă delicateţe – spun, de multe ori, că ştiu să bat cu pumnul în masă, dar în felul meu: cu palma şi, dacă se poate, cu o mănuşă de catifea. Nu trebuie să demonstrezi nimănui nimic, câtă vreme te simţi femeie şi, mai am eu o vorbă, câtă vreme ştii să porţi rochie chiar şi pe tractor cu atâta delicateţe ca şi cum ai fi la Marriott în Bucureşti, e mare lucru“, a conchis Gica Neamţu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO