Proprietarul soft32.com, al doilea site ca numar de vizitatori din Romania, conform Trafic.ro, si printre primele site-uri romanesti din lume, Lucian Todea, spune ca scopul sau este sa-si dezvolte propria afacere cat se poate de mult si nu sa o vanda.
La doi ani de la lansare, site-ul care ofera programe, jocuri si drivere pentru Windows, Mac, Linux si PDA, are 4,2 milioane de vizitatori pe luna, iar accesarea lui zilnica aduce 70% din cifra de afaceri a companiei sibiene ITNT. Firma condusa de Todea (26 de ani) a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de aproape 1 mil. euro, iar tinta pentru acest an este dublarea ei.
Pe langa soft32.com, compania mai detine domeniile scriptswave.com (ofera resurse, tutoriale, coduri sursa si script-uri pentru diferite limbaje de programare si are 350.000 de vizitatori pe luna), buy32.com (site care vinde toata gama de produse promovate de Amazon.com, cu peste 250.000 vizitatori pe luna), BestMobile.ro si Gobuysoft.com (aflate in acest moment in stadiul de relansare).
"Momentan, nu intentionam sa vindem nici unul din site-urile pe care le detinem. Credem ca ceea ce facem, facem foarte bine si avem puterea singuri sa mai crestem aceste site-uri inca mult timp de acum incolo. De aceea, vanzarea lor in acest moment de crestere nu este o optiune. Pentru piata din Romania, urmatorii doi ani vor fi doi ani de crestere sustinuta atat a numarului de utilizatori de Internet, a numarului de web site-uri si a calitatii lor, cat si a bugetelor alocate publicitatii online. Referitor la site-urile web, credem ca unul din cele mai dinamice tipuri vor fi cele de comert electronic", a explicat Todea. El spune ca piata pe care activeaza este foarte mare (practic, oricine are conexiune la Internet are nevoie de un program, un joc sau un driver la un moment dat) si permite existenta unui numar mare de jucatori.
"Internetul fiind o piata foarte dinamica, este foarte usor la un moment dat sa urci foarte repede, dar daca nu exista aceeasi dinamica de dezvoltare si in interiorul firmei si in planurile de dezvoltare pe termen scurt si mediu, efectul poate fi unul de bumerang", explica Todea. Tocmai pentru a evita o astfel de evolutie, managerul ITNT aloca mai tot timpul pe care il are acestei afaceri.
"Bineinteles, exista mai multe proiecte de acelasi gen la care lucram momentan. Timp ar fi suficient, problema este gasirea oamenilor potriviti pentru nevoile care sunt cerute de acest gen de afacere online. Fiind un domeniu destul de nou la noi, e destul de greu de gasit persoane cu experienta in domeniu", spune Todea.
Ideea lansarii site-ului soft32.com i-a venit in timpul studentiei. "Ca student, aveam destul timp liber si odata cu aparitia in 2002 a mai multor oferte de conectare la Internet, mi-am cumparat un modem la calculatorul pe care il aveam si am inceput sa Internetul", povesteste Todea. In prima faza a fost interesat, ca mai toata lumea, de diferite programe de chat si de jocuri. La un moment dat, un prieten i-a recomandat un site de download-uri unde putea gasi un numar mare de programe, utilitare si jocuri.
"Mi-a placut foarte mult acest site - e vorba de download.com - si mi-am spus ca vreau sa fac un site asemanator pentru romani", spune managerul ITNT.
Asa a aparut ideea primului site softrom.ro, precursorul viitorului soft32.com. Pentru a-l putea pune pe picioare, timp de 6 luni, Lucian Todea a invatat singur tot ce se poate invata despre crearea unui site, incepand de la HTML, CSS, programare web in ASP, baze de date, design web si, bineinteles, promovare online si SEO (search engine optimization).
Softrom.ro oferea vizitatorilor romani posibilitatea de a descarca un numar de cateva sute de programe freeware si shareware. Din cauza veniturilor reduse sau, in unele perioade, chiar inexistente obtinute din publicitatea vanduta pentru Romania, desi softrom.ro era din ce in ce mai vizitat,
s-a hotarat lansarea versiunii in engleza - softrom.net. Noua varianta a avut succes foarte mare, ceea ce a permis renuntarea la versiunea in limba romana si, totodata, schimbarea denumirii in soft32.com. Astazi, soft32. com este vizitat, in medie, de peste 130.000 de vizitatori unici pe zi. Acestia sunt in mare parte vorbitori de limba engleza (SUA - 25%, UK - 10%, Canada - 6%) ce ocupa pozitii de profil IT in companiile unde lucreaza sau sunt home-useri in cautare de programe sau jocuri. Vizitatorii din Romania reprezinta aproximativ 2,5% din trafic.
"Evolutia rapida a acestei afaceri o pun pe seama pasiunii cu care s-a lucrat. Afacerea a urmat insa si cursul evolutiei pietei de profil internationale (a Internetului si a publicitatii online)", spune Todea. El este de parere ca soft32.com are mai mult succes pe piata externa, deoarece in Romania rata pirateriei este foarte mare si de aceea sursele de download pe care le cauta romanii nu sunt site-urile de profil, ci site-urile cu crack-uri, hub-urile, retelele de cartier etc.
In ceea ce priveste stilul managerial, omul de afaceri spune ca un manager de succes in acest domeniu trebuie neaparat sa aiba o viziune foarte clara asupra Internetului si a noilor tehnologii care exista si care vor aparea. "Trebuie sa inteleaga si modul cum aceste tehnologii noi interactioneaza cu user-ul si sa puna in aplicare cele mai bune metode de optimizare si prezentare a informatiilor. Pe langa calitatile manageriale specifice in acest domeniu, comunicarea si intuirea sau descoperirea nevoilor utilizatorilor sunt lucrurile care pot face diferenta", considera Todea.