Mărcile private româneşti lansate de reţelele internaţionale - precum K Vreau din România (marcă privată a Kaufland), Cămara Noastră (Lidl) sau Gusturi Româneşti (Mega Image) - le aduc retailerilor vânzări anuale de 200-250 mil. euro, conform estimărilor ZF. Cel mai recent proiect a fost lansat de discounterul german Penny Market, compania punând pe piaţă brandul Hanul Boieresc.
În total, cinci dintre cei zece jucători din comerţul modern local au pariat pe mărci private româneşti, care aduc în prim-plan reţete de mult apuse sau care reiterează gustul copilăriei
Aceste iniţiative vin în contextul în care circa 80% dintre români caută în mod special produsele româneşti când merg la cumpărături, arată cele mai recente studii. De altfel, cele mai multe dintre produsele ce poartă o marcă privată românească sunt realizate pe piaţa locală, unele chiar în fabrici de mici dimensiuni care îşi acoperă astfel volumele necesare de producţie. Există şi situaţii când retailerii colaborează cu nume mari din piaţă pentru mărcile lor private.
În perioada de boom economic a României, brandurile internaţionale erau cele care umpleau coşurile de cumpărături ale consumatorilor. În ultimii ani însă, afinitatea pentru „made in Romania“ a crescut, la fel şi nostalgia după gustul de altădată.