Companii

Magazinele de modă româneşti au fost sufocate de agresivitatea brandurilor străine. House of Art, cea mai nouă „victimă“

Magazinele de modă româneşti au fost sufocate de agresivitatea brandurilor străine. House of Art, cea mai nouă „victimă“

House of Art este unul dintre cele mai cunoscute branduri de modă de pe piaţa locală, un brand creat de la zero după 1990

Autor: Cristina Roşca

31.01.2012, 11:51 3257

Staff Collection, care deţine maga­zinele de îmbrăcăminte şi încălţă­minte House of Art, şi-a cerut sin­gură insolvenţa, urmând astfel modelul deja consacrat de Tina R şi de Leonardo. În aceeaşi situaţie se află şi Corssa, care administrează maga­zinele Fox, Levi's şi Eponge Fashion Paris.

Familia Miheţ, care deţine companiile Staff Collection şi Corssa, ocupa la finalul lui 2008 împreună cu Octavian Radu şi cu Vicenţiu Zorzolan topul celor mai puternice nume de oameni de afaceri din moda locală. La momentul respectiv, cu 136 de magazine pentru şapte branduri, afacerile din modă ale familiei Miheţ se ridicau la 43 de milioane de euro. Astăzi situaţia brandurilor House of Art, Fox, Levi's sau Eponge Fashion Paris este incertă, iar afacerile au scăzut la circa 25 mil. euro în 2010, ultimul an pentru care există informaţii. Reprezentanţii celor două companii fie nu răspund solicitărilor ZF, fie refuză să ofere orice tip de informaţii. Chiar şi vânzătoarele magazinelor Staff Collection evită să răspundă întrebărilor despre vânzări sau clienţi. "Nu avem voie să oferim astfel de informaţii. Întrebaţi la sediul central."

Tot la finalul lui 2008, Leonardo, cel mai mare retailer local de încălţăminte şi marochinărie, anunţa afaceri record de 136 mil. euro şi datorii de 122 mil. euro. Un an mai târziu, spre finalul lui 2009 compania îşi cere insolvenţa şi stabileşte un plan de restructurare în urma căruia au fost închise mai multe zeci de magazine în România şi în străinătate. În 2011 însă, compania a reluat procesul de expansiune, acesta fiind un prim semn că businessul începe să îşi revină.

Perioada 2009-2011, marcată de dificultăţi la nivel economic, de reducerea consumului şi de disponibilizări, a fost extrem de dificilă pentru cele mai multe branduri româneşti de modă care au îngheţat procesul de expansiune. În condiţiile în care consumul a scăzut cumulat în perioada 2009-2011 cu aproape 20%, vânzările magazinelor House of Art, Leonardo sau Tina R au rămas departe de cele din vremurile bune, dinainte de 2008.

Situaţia economică nu este singura care şi-a pus amprenta în mod negativ asupra busi­nessurilor locale din modă. Intrarea agresivă pe piaţă a unor jucători străini precum Zara, H&M sau C&A, care au deschis zeci de ma­gazine în decurs de doar câţiva ani şi care prin imaginea puternică au reuşit să atragă mii de clienţi, a jucat rolul său.

"Eu prefer să cumpăr de la H&M decât de la House of Art, deşi aceştia din urmă au preţuri mai bune. Contează şi brandul şi croiala hainelor, care trebuie să fie pe gustul meu", spune Elena (22 de ani), aflată la cumpărături în Unirea Shopping Center. Ea făcuse însă cumpărături la House of Art. "Nu e însă pentru mine, ci e un cadou pentru un coleg mai în vârstă", adaugă ea.

Suedezii de la H&M au avut în perioada martie-noiembrie 2011 vânzări de 37 de milioane de euro pe piaţa locală cu o reţea de 11 magazine. H&M a deschis primul magazin din România în martie 2011 în centrul comercial AFI Palace din Capitală, iar apoi a urmat o extindere agresivă în urma căreia suedezii au ajuns în noiembrie la 11 magazine.

Compania Staff Collection, care deţine magazinele House of Art, a avut în 2010, ultimul an pentru care există informaţii financiare, afaceri de 58 mil. lei (13,8 mil. euro) şi pierderi de aproape 20 mil. lei (4,76 mil. euro). Mai mult, datoriile totale ale companiei în 2010, erau de aproape 85 mil. lei (20 mil. euro), mai mari decât cifra de afaceri. În prezent nu există informaţii despre datoriile de la finalul lui 2011 sau despre creditori. Reprezentanţii Casei de Insolvenţă Transil­va­nia, administratorul judiciar al Staff Collection, spun că nu deţin pentru moment aceste informaţii.

De asemenea, firma Corssa, care deţine brandurile Fox, Levi's şi Eponge Fashion Paris, a avut în 2010 datorii mai mari decât cifra de afaceri de 51 mil. lei (12 mil. euro). Datoriile totale depăşeau, potrivit Ministerului de Finanţe, 60 mil. lei (14 mil. euro).

"Aceste două nume sunt doar câteva dintre companiile intrate în insolvenţă. Este vorba de efectul bulgăre de zăpadă. Astfel, în 2009 au fost majorate taxele, iar acest lucru a condus la creşterea costurilor de operare. În acel moment românii au mers către bănci pentru credite. Este cunoscut însă faptul că firmele româneşti au costuri de creditare de câteva ori mai mari decât firmele străine. De aceea, pentru multe acesta a fost momentul în care au intrat în criză de lichidităţi", spune Maria Grapini, preşedinta Federaţiei Patronale a Industriei Uşoare (FEPAIUS).

Ea mai spune că şi consumul de textile a scăzut în perioada 2009-2011 de circa 2-3 ori. Totuşi branduri precum New Yorker sau Zara şi-au majorat puternic businessurile, ignorând astfel tendinţa descendentă a consumului.

"Nu putem compara brandurile locale, cu o is­torie de câţiva ani cu branduri de renume mon­dial, care au deja o reputaţie, o istorie şi propria reţea de distribuţie la nivel conti­nental."

Astfel, dacă în 2008, când nume precum H&M, Zara, C&A sau New Yorker, erau la început de drum sau nici nu intraseră pe piaţa locală, companiile cu acţionariat românesc făceau legea în modă, astăzi lucrurile s-au schimbat şi ordinea pe piaţă este alta.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO