♦ Fenomenul „shrinkflation“, adică cel prin care produsele au un gramaj mai mic, dar preţul nu scade în consecinţă, este vizibil de la începutul anului, dar ordinul ANPC a intrat în vigoare abia de ieri deşi este în discuţie de câteva luni.
Magazinele au obligaţia, de ieri, să informeze consumatorii cu privire la modificarea cantităţilor de produs având prezentarea, ambalajul, forma identice, chiar în condiţiile menţinerii aceluiaşi preţ, potrivit unui Ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) pentru combaterea fenomenului „Shrinkflation“.
Aşa suna comunicatul ANPC transmis ieri despre măsura care vine să facă ordine într-un subiect care a fost adus în atenţia publică încă de la începutul anului, fiind prezent în ţările vestice, iar mai apoi fiind vizibil şi în România.
Shrinkflation, fenomenul pe care acum ANPC vrea să îl combată, este cel prin care producătorii din industria bunurilor de larg consum au redus ambalajele bunurilor fără a tăia însă, de cele mai multe ori, şi preţurile în consecinţă.
ZF a scris încă din aprilie că ambalajele mai multor produse au intrat la apă. Astfel, ZF a mers în magazine să vadă cum s-au schimbat gramajele în contextul în care în toată Europa se vorbea la acel moment de shrinkflation. ZF a observat că o tabletă de ciocolată a început să cântărească 70, 80 sau 92 de grame, faţă de 100 de grame anterior. Pachetul de unt a intrat şi el la apă, până la 180 de grame (faţă de 200 de grame iniţial). În ceea ce priveşte balsamul de rufe, el există în variante de 425 ml ori 1,625 de litri, în timp ce sticla de lapte poate cântări doar 800 ml. Iar acestea sunt câteva exemple de ambalaje „intrate la apă“ care se găsesc astăzi în reţelele de retail.