Companii

Marco Hößl, CEO Kaufland România şi R. Moldova: Online-ul, clar, e aici şi nu pleacă nicăieri. Nu mai e de mult un trend. E-tailul e o parte importantă a retailului

Perspective postpandemie pentru industriile de retail, energie şi servicii financiare, un proiect editorial al ZF susţinut de PwC

Marco Hößl, CEO Kaufland România şi R. Moldova: Online-ul, clar, e aici şi nu pleacă nicăieri. Nu mai e de mult un trend. E-tailul e o parte importantă a retailului
28.10.2021, 10:01 1620

Einstein a spus-o mai bine decât mine: în mijlocul dificultăţii se află oportunitatea. Pandemia ne-a confirmat asta, iar colegii mei au tot meritul. Am fost motivaţi să fim şi mai hotărâţi în planurile noastre. Da, schimbări la nivel de comportament de consum au fost. Ele vor rămâne şi vor mai fi. Online-ul a crescut foarte mult, siguranţa primează, calitatea a înlocuit preţul în decizia de cumpărare. Dar credem că noi am fost mereu cu un pas înainte. În retail nu-ţi permiţi să te opreşti. Accelerezi cu inteligenţă dacă vrei să rămâi în preferinţele consumatorilor. Cu atât mai mult în vremuri neobişnuite.

Am inovat, am continuat să investim, să sprijinim producătorii locali, să lansăm formate noi, să susţinem comunităţile, să milităm pentru un consum responsabil şi să fim parteneri de nădejde. Şi poate cel mai important, am fost acolo pentru oameni, pentru toţi în egală măsură, de la angajaţi la clienţi, parteneri, autorităţi sau, pur şi simplu, comunităţile din care facem parte.

La Kaufland, tot ce facem este legat de sustenabilitate. Reciclăm, reutilizăm, producem şi folosim energie verde, contribuim la combaterea risipei alimentare, angajăm colegi cu dizabilităţi, susţinem educaţia, cultura, consumul responsabil şi viaţa sănătoasă.

Online-ul, clar, e aici şi nu pleacă nicăieri. Nu mai e de mult un trend. E-tailul e o parte importantă a retailului, cu creşteri de 30% în 2020 faţă de 2019. Nu cred că va menţine acest ritm pe termen lung, însă se va maturiza. Pe lângă e-tail, tot ce înseamnă digitalizare îşi pune amprenta asupra pieţei - de la sisteme scan & pay în magazine la programe de loializare 100% personalizate.

Un alt trend important e buy local. Consumatorii vor produse proaspete, autentice, locale. Calitatea bate preţul. E o realitate care s-a consolidat în pandemie.

Şi cred că cea mai importantă (schimbare a comportamentului de consum – n.red.), pe care aş vrea să o înţeleagă toată piaţa, este relevanţa din ce în ce mai mare pe care o are sustenabilitatea pentru clienţi. Vor să fie convinşi că eşti mai mult decât magazinul de la care-şi fac cumpărăturile. Preţul şi calitatea nu sunt suficiente. Le pasă ce faci tu pentru o lume mai bună. Că reciclezi şi că îi ajuţi şi pe ei să o facă. Că îi ghidezi să consume responsabil, fără risipă alimentară. Le pasă că foloseşti resursele cu chibzuinţă, că investeşti în energie verde. Vor să vadă ce dai înapoi comunităţii, că ai grijă ca cei care au nevoie să primească o masă caldă.

Am citit recent un studiu foarte interesant, făcut pe generaţia Z, adică pe consumatorii noştri de 16-24 de ani. Peste 61% dintre ei spun că în decizia de cumpărare contează foarte mult ca un brand să fie sustenabil. Evitarea risipei de mâncare îi preocupă cel mai mult. Mai bine de jumătate dintre ei refolosesc şi reciclează ambalaje. Asta spune multe despre viitor. Şi ne spune nouă că facem ce trebuie. Avem forţa şi resursele de a educa, de a fi un partener pentru o lume mai curată şi mai sănătoasă.

Normalul de mâine nu seamănă niciodată cu cel de azi sau de ieri. Suntem ca într-o cursă de Formula 1. Ne adaptăm, accelerăm, urmărim mereu consumatorul. Suntem pregătiţi să-i anticipăm şi să-i satisfacem nevoile. Cu siguranţă vom menţine ritmul de investiţii. De la debutul pandemiei şi până în prezent, nu numai că am continuat să investim, ci am avut cele mai mari bugete din ultimii 16 ani. Anul acesta am alocat 375 de milioane de euro în extindere, modernizare, remodelare şi optimizare logistică. Vom deschide până la finalul anului financiar cel puţin 10 magazine, toate dotate cu infrastructuri complete de reciclare şi staţii pentru încărcarea maşinilor electrice. Menţinem ritmul şi pe viitor.

Magazinul viitorului este oglinda consumatorului. Care nu se găseşte doar online sau offline. Care vrea produse de calitate, proaspete, locale. Care e atent la experienţa de cumpărare şi vrea un dialog onest cu brandul de la care cumpără. Magazinul viitorului este magazinul care reuşeşte să fie mai mult decât o destinaţie de cumpărături. Vestea bună este că noi la Kaufland facem deja toate lucrurile acestea. Avem o abordare omnichannel, în care online-ul şi offline-ul se completează. Suntem cel mai mare susţinător al producătorilor locali. Pe partea de mărci proprii am inovat constant. Ba mai mult, exportăm mărci proprii realizate de furnizori din România către celelalte ţări din grup.

AFACERI DE LA ZERO