Companii

Marius Caluian, firma de cercetari de piata MEMRB: Nu sunt motive pentru scaderi dramatice in consum

Marius Caluian, firma de cercetari de piata MEMRB: Nu sunt motive pentru scaderi dramatice in consum

Marius Caluian, managerul general al MEMRB: Intr-un scenariu negativ, criza globala ar putea afecta bugetele de marketing ale companiilor multinationale, ceea ce s-ar rasfrange si asupra pietei de market research.

06.11.2008, 19:42 227

"Teoretic, o scadere dramatica a consumului ar putea fi generata fie de lipsa banilor, fie de o explozie a preturilor bunurilor de consum", afirma Caluian.
In contextul actual de pe piata, care pune presiune pe bugetele gospodariilor, cele mai multe companii din sectorul FMCG (bunuri de larg consum) se asteapta sa vada sfarsitul perioadei de cresteri explozive in consum.
Caluian subliniaza insa ca diminuarea ritmului de crestere in FMCG este un lucru firesc, pentru ca dezvoltarea accelerata din ultimii ani nu poate continua la nesfarsit.
"Categoriile mari se apropie tot mai mult de maturitate. In cat timp vor ajunge acestea sa inregistreze scaderi de vanzari in Romania? Depinde de frecventa de consum si de ritmul aparitiei produselor substituente", explica directorul MEMRB. Indirect, consumul ar putea fi afectat de disparitia unor locuri de munca din tarile unde lucreaza acum foarte multi romani, mai anticipeaza el. "In momentul in care economiile vestice sunt afectate de recesiune, vor disparea locuri de munca, iar banii adusi in tara de muncitorii romani din strainatate vor fi mai putini", adauga Caluian.
Pe piata locala, presiunea pe bugetele consumatorilor genereaza o presiune tot mai mare pe pret. Recent, reprezentantii lantului de hipermarketuri Auchan Romania prognozau schimbari in comportamentul de consum, spunand ca romanii vor fi mult mai restrictivi si mai atenti la cheltuieli decat erau inainte. "Ca tendinta, piata este din ce in ce mai orientata catre pret. Pentru marea masa a consumatorilor, pretul este cel mai important criteriu de alegere a unor produse din categoria FMCG. Foarte putini dintre consumatorii romani, cred ca sub 5%, nu se uita deloc la pret atunci cand cumpara astfel de produse", subliniaza Caluian. In aceste conditii, comerciantii se vor concentra si mai mult pe pretul de vanzare, iar Caluian prognozeaza continuarea dezvoltarii retailerilor cu politica de discount intr-un ritm mai accelerat.
In prezent, comertul modern se imparte intre patru formate diferite, supermarketuri, hipermarketuri, discounteri si magazine cash & carry. De partea cealalta, comertul traditional pierde teren in fata ofensivei lanturilor internationale de magazine. Potrivit datelor MEMRB, numarul magazinelor din retailul traditional s-a diminuat cu 9% in ultimii cinci ani.
"Alimentarele mici, cu o suprafata sub 20 de metri patrati, au fost cel mai mult afectate de dezvoltarea retelelor de magazine mari, ca si importanta in piata FMCG", afirma Caluian. El subliniaza faptul ca de-abia atunci cand cele patru formate se vor aseza in teritoriu se va putea vorbi despre o piata matura in sectorul retailului cu dominanta alimentara din Romania.
Piata bunurilor de larg consum din Romania ar putea fi estimata la 23-25 de miliarde de euro in 2008, potrivit lui Caluian.
Un studiu realizat de MEMRB in primul semestru al acestui an indica o crestere de 13,6% in volum a pietei bunurilor de larg consum din Romania, comparativ cu aceeasi perioada din 2007. Avansul alimentelor, de 8,2%, a fost inferior celui realizat de produsele nealimentare (plus 15,6%) si bauturi (plus 18%). Pe fondul majorarii ratei inflatiei in acest interval, cresterea in valoare a pietei FMCG a inregistrat cel mai mare ritm din ultimii doi ani, de aproape 25%, mai arata datele MEMRB.
"In ultimii doi ani, ritmul de crestere anuala a fost superior celui inregistrat in primul semestru. Daca in 2008 se pastreaza aceasta tendinta, ar trebui sa vorbim de o crestere a pietei FMCG de peste 13,6% la nivelul acestui an. Insa tinand cont de conditiile actuale de pe piata, s-ar putea ca in acest an sa avem o crestere sub 13,6%", afirma Caluian.
Anul trecut, piata FMCG a crescut in volum cu circa 10% fata de 2006, avansul valoric fiind de 20%, arata un studiu al MEMRB realizat la finele lui 2007. Compania MEMRB, care activeaza la nivel local din anul 1994, are in prezent 270 de angajati si se numara printre cei mai mari cinci jucatori pe piata locala de market research. Caluian estimeaza ca piata locala de market research a ajuns in prezent la aproximativ
33 mil. euro, dupa ce in ultimii 2-3 ani a inregistrat ritmuri de crestere de peste 20%.
"Intr-un scenariu negativ, criza globala ar putea afecta bugetele de marketing ale companiilor multinationale, ceea ce s-ar rasfrange si asupra pietei de market research", mai spune directorul.
In cazul MEMRB, 70% din clientii actuali din Romania sunt companii multinationale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO