Companii

Mazars: 9 din 10 lideri de companii din România mizează pe o evoluţie pozitivă a businessului în 2023 şi indică activitatea de M&A, creşterea organică şi alianţele strategice ca principale surse de creştere a afacerii

Mazars: 9 din 10 lideri de companii din România mizează...

Autor: Cristina Bellu

29.03.2023, 13:20 88

Liderii C-suite din România sunt optimişti în ceea ce priveşte viitorul afacerilor lor, deşi recunosc provocările semnificative din plan local, dar şi cele de la nivel global, arată un studiu realizat de compania internaţională de audit şi consultanţă în afaceri Mazars în rândul a peste 800 de lideri de companii din 27 de ţări din întreaga lume.

Potrivit acestuia, peste 89% dintre şefii C-suite din România au o perspectivă pozitivă de creştere în 2023, dintre care 14% sunt foarte optimişti, 14% sunt optimişti, iar 61% sunt uşor optimişti.

„În ultimii ani, am observat şi în România multe companii care au trecut prin situaţii extrem de dificile, rezultatele fiind aproape întotdeauna determinate de echipa de conducere. Sunt de părere că liderii de companii au avut puterea şi rezilienţa de a răspunde provocărilor întâmpinate într-un mod care le-a oferit succes pe termen lung atât lor, cât şi echipelor lor. Prin urmare, aceştia sunt acum în poziţia de a modela şi crea noi oportunităţi pentru viitor.", spune Dino Ebneter, Country Managing Partner, Mazars în România.

Întrebaţi care vor fi cele mai importante surse de creştere în 2023, liderii C-suite din România au menţionat creşterea organică (43%), activitatea de M&A (36%) şi alianţele strategice/joint ventures cu terţi (11%).

Deşi sunt optimişti cu privire la viitor, aceştia sunt totuşi pregătiţi pentru provocările actuale şi viitoare, iar prin urmare, au identificat principalele trei tendinţe care vor avea cel mai mare impact asupra afacerilor lor în 2023: preţurile şi/sau penuria de energie (61%), tendinţele economice, inclusiv inflaţia/costul de trai ridicat (57%), şi tensiunile/instabilitatea geopolitică (43%).

Tehnologia rămâne o prioritate principală pentru şefii de companii din România. Astfel, 36% spun că au ales introducerea în următorii trei-cinci ani  a unei noi categorii de produse sau servicii pe lista priorităţilor strategice pentru businessul pe care îl coordonează, urmată îndeaproape de transformarea IT/tehnologică a companiei lor (29%) şi implementarea unei noi strategii de sustenabilitate sau chiar revizuită (29%).

La nivel global, primul loc este ocupat de transformarea IT/tehnologică a companiei.

O altă prioritate importantă pentru companii, atât la nivel local, cât şi global, este reprezentată de securitatea IT. Mai mult de jumătate dintre respondenţii români (57%) sunt încrezători că datele lor sunt "complet" protejate, în timp ce 43% dintre ei consideră că sunt "parţial" protejate, comparativ cu anul trecut, când erau foarte pesimişti în ceea ce priveşte acest subiect - numai 31% erau de părere că datele lor sunt "complet" protejate. 86% dintre respondenţi sunt încrezători că nu vor avea o încălcare a datelor în compania lor în următoarele 12 luni.

Sustenabilitatea se află printre primele trei priorităţi strategice pentru liderii C-suite din România în următorii trei-cinci ani. În timp ce 43% dintre respondenţi au bugetat deja costurile de implementare a strategiei de sustenabilitate şi de raportare, 29% intenţionează să facă acest lucru la următoarea revizuire a bugetului. În plus, majoritatea companiilor (46%) elaborează deja un raport de sustenabilitate, iar alte 36% intenţionează să o facă în următoarele 12 luni, ceea ce înseamnă că opt din zece companii fie elaborează în prezent un raport, fie intenţionează să o facă.

În ceea ce priveşte gradul de pregătire pentru raportarea ESG, numai 14% dintre acestea declară că sunt complet pregătite, în timp ce 54% menţionează că sunt în mare parte pregătite, ceea ce înseamnă că ar putea publica în conformitate cu reglementările, cu un efort suplimentar redus. Desigur, există încă 25% care vor trebui să dea dovadă de un efort semnificativ.

Companiile se uită la cultura lor organizaţională pentru a atrage talentele potrivite. Liderii români consideră că munca în echipă/camaraderia (93%), calitatea membrilor echipei (89%) şi oportunităţile de avansare (83%) sunt cele mai importante ingrediente pentru atragerea celor mai buni oameni în organizaţia lor.

Marea majoritate a liderilor (90%) afirmă că egalitatea de gen şi promovarea femeilor se află pe agenda de top a managementului organizaţiei lor - 43% consideră că aceasta se află în top trei priorităţi, în timp ce 29% sunt de părere că se află în top cinci priorităţi. Pentru a avansa în acest sens, aproximativ jumătate dintre respondenţi (46%) susţin că au un program dedicat genului, egalităţii şi sexismului. Însă, în ciuda investiţiilor şi a angajamentului, nu există progrese reale în ceea ce priveşte echilibrul între femei şi bărbaţi la nivel de conducere. Numai 21% dintre lideri se pot lăuda cu peste 30% de femei în rândul celor mai importante persoane care iau decizii strategice.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO