Companii

Metro: Am zis să luăm în acest an 1.000 tone de legume de la ţărani. La anul poate luăm dublu sau triplu

Metro: Am zis să luăm în acest an 1.000 tone de legume de la ţărani. La anul poate luăm dublu sau triplu

Autor: Gabriel Razi

01.06.2012, 00:03 1710

Metro Cash & Carry România, companie cu o cifră de afaceri de 1 miliard de euro la sfârşitul anului trecut şi unul dintre cei mai puternici jucători din comerţul autohton, estimează că va vinde în acest an 1.000 de tone de legume pe care urmează să le preia prin intermediul unui centru de colectare de la 200 de mici producători din localitatea Poiana Mare (la câţiva kilometri la est de oraşul Calafat - judeţul Doj). Legumele ar urma să ajungă pe rafturile celor 32 de magazine pe care Metro le deţine în România.

"Ne dorim ca acest proiect să se extindă în toată ţara. Legumele sunt produse în fermele românilor şi sunt preluate într-un centru de colectare. În 2011 am pre­luat 200 de tone. Am vrut ca acest proiect să fie o um­brelă a producţiei, care să fie controlată de la pro­du­cător până la distribuţie", a declarat Dusan Wilms, direc­torul general al Metro în România.

Investiţia totală în acest proiect s-a ridicat la 0,5 mi­lioane de euro.

Metro va prelua pentru început de la producătorii din Dolj roşii, ardei gras, castraveţi şi vinete. Pentru a li­vra legume către retailer producătorii din Poiana Mare au semnat acorduri, iar în schimb primesc asis­tenţă şi seminţe de la companie. Cu ajutorul aces­tei mişcări Metro îşi asigură standardizarea producţiei. Metro nu a făcut nicio precizare în pri­vinţa preţurilor de achiziţie, însă au menţionat că acestea nu sunt fixe în condiţiile în care piaţa este vo­la­tilă. La preţurile actuale de pe piaţă cantitatea de le­gu­me ce urmează a fi achiziţionată de Metro de la micii producători valorează pe rafturile magazinelor apro­ximativ 1 milion de euro, potrivit calculelor ZF, ce iau în considerare cotaţiile locale medii.

Au lucrat un an la proiect

Acest proiect se află de mai mult timp pe biroul de lucru al executivului de la Metro. În urmă cu mai bine de un an el anunţa că una dintre priorităţile man­da­tului său este aducerea în magazine a legumelor şi fruc­telor din gospodăriile ţăranilor români. "Avem şi experienţa unui proiect similar pe care Metro îl are în China", a explicat acum el. Orientarea către un sistem de aprovizionare direct de la fermieri în cazul pro­du­se­lor agroali­men­tare de bază este o strategie care a fost adoptată şi de alţi jucători din retailul local. La sfârşitul anului trecut francezii de la Carrefour au sem­nat un contract de fur­ni­zare cu un producător de car­to­fi din judeţul Co­vasna, livră­rile pe această linie urmând să asi­gure 20% din vân­ză­rile locale de cartofi ale retaile­ru­lui.

În cazul de faţă repre­zen­tanţii Metro nu au pre­ci­zat ce pro­cent din totalul vânzărilor de legume va fi aco­perit de pro­dusele fer­mierilor din Dolj. În medie, fie­care unitate ope­rată de retai­le­rul german ar urma să aibă dis­po­nibile 31 de tone de legume pro­duse de fer­mierii din Po­iana Mare, potrivit calcu­le­lor ZF, ce au în ve­de­re un nu­măr con­stant de 32 de magazine. "Este doar un prim pas. Am zis hai să facem în acest an 1.000 de tone. La anul putem dubla sau tripla aceste cifre", a adăugat Wilms.

Se uită şi la alte zone

Pentru a creşte cantităţile de legume şi fructe pro­duse de ţăranii români de pe rafturile magazinelor Metro, Dusan Wilms spune că ia în considerare ex­tin­derea prin sisteme de achiziţiei similare şi în alte zone din ţară, unde agricultorii sunt specializaţi pe pro­duc­ţia de legume şi fructe. "Am identificat zonele de ex­tin­dere şi în funcţie de posibilităţi vom avea par­te­ne­riate şi cu produ­că­torii din aceste zone. Pot să men­ţio­nez în acest mo­ment zona din ap­ro­pie­rea oraşului Alba Iulia sau zona Matca, judeţul Ga­laţi."

Şeful Metro în România a mai spus că motorul din spatele acestui proiect a fost cererea crescută pe piaţă pentru legumele româneşti.

Datele oficiale ale Ministerului Agriculturii arată că mai puţin de 20% din consumul intern de legume este acoperit de importuri. Comerţul cu legume şi fructe este însă puternic afectat de evaziunea fiscală, astfel că ponderea importurilor ar putea fi mai mare. Re­cent, fostul ministru al agriculturii Stelian Fuia a decla­rat public că evaziunea fiscală din domeniul comerţului cu fructe se poate ridica până la 85% din totalul volumelor vândute.

Ce spune şeful Metro despre extindere

Metro Cash&Carry România, unul dintre cei mai puternici jucători din comerţ şi care a avut un business de 1 miliard de euro anul trecut, nu ia în considerare noi deschideri de unităţi în următoarea perioadă ca urmare a contextului economic dificil din economia locală, spune Dusan Wilms, directorul general al companiei.

"Extinderea depinde de evoluţia economiei. Dacă, spre exemplu, numărul de restaurante (clienţi ai Metro - n. red.) se va dubla, cu siguranţă ne vom gândi la expansiune. Acum tot ce fac este să mă gândesc cum să îi ajut pe revânzători (restaurantele, retailerii mai mici - n.red.), să îi ţin în viaţă pentru că mor cu miile", a precizat Dusan Wilms. Vânzările retailerului german în România au scăzut anul trecut cu 7%, la 1,06 miliarde de euro, revenind aproape de nivelul din 2004, moment în care afacerile diviziei locale a Metro au depăşit pentru prima dată pragul de un miliard de euro.

"Avem zone neacoperite. Am deschis şase magazine Metro Punct (unităţi deschise în ultimii doi ani cu o suprafaţă de circa 2.000-3.000 de metri pătraţi, de câteva ori mai mici decât cele clasice) şi vrem să deschidem şi mai multe, dar totul depinde de situaţia economică. Problema în România este că aici trebuie să acoperim foarte bine ţara", a mai spus Dusan Wilms. Şeful Metro a precizat că printre oraşele pe care le ia în considerare pentru o eventuală extindere se numără Satu Mare, Piatra Neamţ şi Buzău. Aici retailerul ar urma să ia în considerare deschiderea de magazine Metro Punct.

"Totul depinde de situaţia economică". Metro a fost moderat în 2011 în privinţa deschiderii de magazine în contextul în care retailerii rivali s-au întrecut în inaugurări.

Astfel, germanii de la Metro s-au mulţumit să deschidă în decembrie două magazine Metro Punct în judeţele Argeş şi Cluj. În prezent reţeaua Metro Cash&Carry numără 32 de unităţi, dintre care 26 de magazine clasice şi şase unităţi Metro Punct. Totodată, Metro a mai lansat şi franciza La Doi Paşi anul acesta.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO