Companii

Mihai Ghyka, InBev: Finalul de an ne-a surprins cu o cerere mai mica cu 5-8% fata de 2006

Mihai Ghyka, InBev: Finalul de an ne-a surprins cu o cerere mai mica cu 5-8% fata de 2006

Mihai Ghyka, director general al InBev Romania: Orice crestere face bine daca este prevazuta. Este important sa stii sa bugetezi, sa te incadrezi in tolerantele bugetului tau. Noi nu am avut suficienta capacitate de productie in mai si iunie, pe partea ambalajului nereturnabil, pet si cutie unde a fost o crestere dincolo de asteptari.

08.02.2008, 20:40 17

Mihai Ghyka, directorul general al InBev Romania, producatorul Bergenbier, spune ca in ultimele trei luni ale anului trecut consumul de bere s-a aflat pe un trend descendent, pentru prima data in ultimii ani, ca urmare a temperaturilor scazute si a migratiei unui segment din ce in ce mai important al populatiei catre Italia si Spania.
"Ne-a surprins o accentuare a sezonalitatii, faptul ca mai si iunie au fost niste luni extrem de calduroase cu o cerere foarte mare fata de anul precedent, cu o crestere de peste 20% in lunile respective, in timp ce finalul de an ne-a surprins cu temperaturi joase si o cerere cu intre 5-8% mai mica fata de 2006".
Potrivit managerului InBev, care conduce o companie cu afaceri de aproape 160 de milioane de euro in 2006, accentuarea sezonalitatii pe piata berii are doua motive. "Temperaturile scazute si migratia unei paturi de mijloc, in devenire catre Spania si Italia face ca oamenii acestia sa devina niste mari consumatori, nu doar de bere, ci de orice, intr-o perioada scurta de timp, iulie si august. Oamenii se intorc in tara si isi consuma economiile", spune Ghyka.
Situatia afecteaza in special producatorii de bunuri de larg consum care nu au portofolii complementare.
"Daca eu produc bere, mi-ar trebui alaturi iarna un brand de sampanie, de exemplu, ca sa normalizez cererea. Cu cat sezonalitatea a mai accentuata, cu atat utilizarea mijloacelor fixe e mai putin optimala", explica Ghyka.
Printre solutiile pentru asigurarea unui portofoliu complementar se numara berile de iarna sau cele speciale, cu continut de alcool sub 2-3%. Pe piata romaneasca insa, segmentul berilor speciale nu trece de 3% din vanzarile totale, chiar daca includem in acest domeniu si berea fara alcool.
Sezonalitatea accentuata si cresterile de peste 20% din lunile de vara au determinat ca, la mijlocul anului trecut, capacitatea de productie a InBev sa fie insuficienta. Printr-o situatie similara a trecut in 2006 si producatorul berilor Ursus si Timisoreana. Astfel, rezultatele Ursus Breweries din anul fiscal 2006-2007 au fost afectate de capacitatea de productie insuficienta, compania raportand cresteri de 5%, sub avansul pietei.
"Orice crestere face bine daca este prevazuta. Este important sa stii sa bugetezi, sa te incadrezi in tolerantele bugetului tau. Noi nu am avut suficienta capacitate de productie in mai si iunie, pe partea ambalajului nereturnabil, pet si cutie unde a fost o crestere dincolo de asteptari".
InBev Romania, cel de-al treilea jucator de pe piata locala a berii a transferat capacitatea de productie a fabricii sezoniere din Baia Mare in principala fabrica a companiei din Ploiesti pentru a optimiza productia si a-si mentine pozitia detinuta pe piata. Producatorul marcii Bergenbier are si o fabrica la Blaj, in judetul Alba. InBev nu este singurul jucator care a decis sa renunte la una dintre unitatile de productie pentru a eficientiza activitatea.
In noiembrie 2005, Heineken Romania a inchis fabrica Grivita din Bucuresti pentru a putea reveni pe crestere dupa ce in 2004 pierduse 4% din cota de piata.
Mihai Ghyka nu a precizat care este valoarea vanzarilor InBev in 2007, insa dupa primele noua luni compania raportase o crestere de 20% fata de aceeasi perioada a anului precedent, sustinuta in continuare de brandurile Bergenbier, Beck's si Stella Artois.
Cu toate acestea, ritmul de crestere inregistrat de producatorul belgian in cel de-al treilea trimestru al anului trecut a incetinit comparativ cu rezultatele obtinute in primele sase luni, cand InBev obtinea un plus de 27% fata de aceeasi perioada din 2006.
Potrivit datelor companiei de cerectare a pietei MEMRB, citate de reprezentantii companiei, piata berii din Romania a crescut in primele noua luni ale anului cu 33,3% fata de rezultatele obtinute in perioada ianuarie-septembrie a anului 2006. Potrivit datelor InBev, bilantul de final de an la nivel de piata arata un plus de doar 8%, ceea ce indica o scadere destul de dramatica a consumului in ultimele trei luni ale anului.
"Anul trecut, din datele pe care le avem, piata a crescut cu 8%. Tendintele se confirma si in acest an, nu ma astept la schimbari fiscale majore in 2008, fiind un an electoral, tendintele de crestere se vor pastra. In ultimul timp vedem un ritm de crestere al pietei berii mai scazut, la o cifra, si cred ca vom avea o crestere de 5% in acest an fata de 2007", mai spune Ghyka.
Reprezentantii InBev considera ca berea la PET va ramane si in 2008 segmentul cel mai dinamic al pietei, desi se simte si la acest nivel o erodare a atractivitatii, ceea ce ar putea impinge consumul catre locatii de tipul HoReCa, unde berea la sticla si berea la butoi ar putea fi marii castigatori. InBev a raportat in 2006 vanzari de 3,4 milioane de hectolitri, cu peste 30% mai mari fata de 2005, cand vanduse doar 2,6 milioane de hectolitri de bere.
InBev, alaturi de filialele locale ale celorlate trei companii multinationale, Heineken, SABMiller si Carlsberg detine 80% din piata locala a berii, cei mai importanti competitori cu capital local fiind European Drinks si Bere Mures.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO