Companii

Ministerul Economiei se gândeşte la o formulă prin care să tempereze preţurile la pompă, cel puţin în perioada crizei. Ce spun petroliştii?

Ministerul Economiei se gândeşte la o formulă prin care să tempereze preţurile la pompă, cel puţin în perioada crizei. Ce spun petroliştii?

Autor: Roxana Petrescu

20.04.2012, 14:27 1583

Benzina şi motorina s-ar putea comercializa în România pe baza unei formule unice, preţurile la pompă urmând să varieze cu -/+6% faţă de rezultatul aplicării acestui calcul care va ţine cont de cotaţiile internaţionale, dar şi de costurile companiilor petroliere, susţine Constantin Tampiza, fost director general al Lukoil România şi actualul reprezentant al lui Vagit Alekperov, preşedintele grupului petrolier cu sediul la Moscova. Pe de altă parte, surse din piaţă spun că nu este vorba despre o formulă de calcul unică, care ar încălca orice principiu al pieţei libere, ci despre posibilitatea aplicării unei plafonări.

"A fost iniţiativa noastră prezentată în urmă cu trei săptămâni reprezentanţilor Ministerului Economiei. Guvernul ar trebui să stabilească un mecanism de preţ astfel încât companiile petroliere să nu mai poată înregistra un supraprofit. Acest mecanism ar trebui să se aplice în perioadele de criză. În principiu, este vorba despre o formulă de calcul, care să ţină cont de evoluţia cotaţiilor internaţionale şi să asigure un profit minim pentru companiile petroliere. Trebuie să existe o bază la nivelul pieţei pentru că ceea ce face acum Petrom este dumping iar dacă România mai vrea să mai aibă o industrie petrolieră trebuie să ia măsuri", a mai spus Tampiza. Petrom este compania care practică cele mai reduse preţuri la carburanţi având avantajul major al producţiei interne. De altfel, este compania petrolieră care anul trecut a înregistrat un profit net de circa 900 de milioane de euro, în timp ce aproape toţi ceilalţi concurenţi au mers pe pierdere. Reprezentantul Lukoil nu a comentat posibilul efect de scumpire al carburanţilor prin aplicarea unei formule care să le asigure un profit petroliştilor.

Reprezentanţii Petrom şi MOL România nu au putut fi contactaţi, iar reprezentanţii Ministerului Economiei nu au comentat această situaţie. Reprezentanţii Rompetrol au precizat că vor transmite un punct de vedere.

Structura companiilor petroliere din România este foarte diferită, ceea ce în principiu determină şi o structură de costuri diferită. Petrom extrage din România aproape tot petrolul necesar pe care îl rafinează la Petrobrazi. Mai departe, produsele petroliere sunt vândute prin cea mai extinsă reţea de benzinării locală. Rompetrol şi Lukoil importă ţiţeiul necesar şi ambele companii au unităţi de rafinare, Petromidia, respectiv Petrotel-Lukoil. MOL pe de altă parte doar comercializează produse petroliere achiziţionate, grupul ungar fiind prezent pe piaţa locală doar prin intermediul unei reţele de benzinării.

"Nu este vorba despre o formulă unică. Discuţia s-a purtat mai ales pe indentificarea unor soluţii astfel încât să preţul carburanţilor să poată fi plafonat la un anumit nivel. Se caută căi, dar nu s-a ajuns la vreo concluzie", spun surse din piaţă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO