Companii

Ministrul Transporturilor: În martie scoatem la licitaţie studiul de fezabilitate pentru autostrada Comarnic-Braşov şi construcţia centurii de sud a Capitalei

Ministrul Transporturilor: În martie scoatem la licitaţie studiul de fezabilitate pentru autostrada Comarnic-Braşov şi construcţia centurii de sud a Capitalei

Autor: Andreea Neferu

26.02.2012, 13:14 906

Ministrul Transporturilor Alexandru Nazare a anunţat că în martie vor fi publicate anunţuri de participare pentru revizuirea studiului de fezabilitate al autostrăzii Comarnic-Braşov, dar şi pentru construcţia centurii de sud a Capitalei în regim de autostradă.

"În 2012 vom face paşi importanţi pentru scoaterea în concesiune a lucrărilor la Autostrada Comarnic-Braşov (Cristian) şi la Centura de Sud a Capitalei în regim de autostradă. În martie 2012 va fi lansat anunţul de participare pentru atribuirea contractului de concesiune pentru centura sud a Capitalei şi estimăm că la sfârşitul acestui an ar putea începe lucrările de proiectare şi construcţie pentru acest obiectiv care ar urma să fie finalizat în 2015", a spus Nazare în cadrul unei conferinţe organizate de Camera de Comerţ Britanico-Română.

În ceea ce priveşte autostrada Comarnic-Braşov, ministrul transporturilor a spus că are pregătită documentaţia pentru a scoate la licitaţie în luna martie a acestui an componenta de consultanţă şi revizuirea studiului de fezabilitate.

Tronsonul Comarnic-Braşov, cu o lungime de 58 km, era estimat să coste circa 983 mil. euro, proiectarea şi construcţia urmând să dureze circa patru ani. De asemenea, ca şi lucrări de artă, tronsonul cuprinde 57 de poduri şi 5 pasaje. Având în vedere însă că studiul de fezabilitate ale acestui tronson ar urma să fie reactualizat, foarte probabil costurile cu construcţia vor suferi modificări. În toamna anului trecut, ministerul transporturilor anunţa că vrea să reia licitaţiile pentru construcţia în regim de concesiune a autostrăzii Comarnic-Braşov-Făgăraş, la un an şi jumătate după încercarea eşuată de concesionare pentru Comarnic-Braşov.

Încercările anterioare ale guvernului de a încheia parteneriate public-private sau de concesiune pentru autostrăzi s-au soldat cu eşecuri a căror explicaţie a rămas în ceaţă. Autostrada Comarnic-Braşov este cel mai reprezentativ exemplu în acest sens. După ce la începutul anului trecut firmele Vinci şi Aktor au semnat cu mare pompă un contract de concesiune pentru această autostradă cu statul român, în aprilie 2010 înţelegerea a căzut în condiţiile în care contractul a fost reziliat unilateral de părţile private. Contractul de concesiune presupunea ca tronsonul Comarnic-Braşov, considerat cel mai dificil al autostrăzii Bucureşti-Braşov, să fie realizat în patru ani începând din 2011, valoarea lucrărilor ridicându-se la 1,5 mld. euro, deşi costul estimat de CNADNR era de 983 mil. euro. Consorţiul Vinci-Aktor urma să încaseze pe parcursul a 26 de ani de operare a autostrăzii circa 180 mil. euro anual, reprezentând diferenţa dintre taxa de autostradă încasată de cele două firme şi costurile cu întreţinerea şi repararea autostrăzii.

Autostrada Comarnic-Braşov a mai avut câştigători şi în 2004, însă ca parte a tronsonului Ploieşti-Braşov, când la conducerea Ministerului Transporturilor se afla Miron Mitrea. Contractul a fost însă anulat în 2005, când a fost instalat guvernul Alianţei D.A.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO