Companii

Mişcare surpriză pe tabla de şah a retailului: Profi vrea să-şi deschidă un depozit logistic în Moldova

Mişcare surpriză pe tabla de şah a retailului: Profi...

Autor: Cristina Roşca

05.02.2017, 08:00 1399
Lanţul de supermarketuri Profi, prezent pe piaţa locală cu o reţea de peste 500 de magazine, are în plan deschiderea unui depozit logistic în regiunea Moldovei, la Roman.

Com­pania este al treilea jucător din comerţul modern local care anunţă planuri pentru extinderea capacităţii logistice în această regiune, considerată a fi cea mai săracă din Ro­mânia.

„Da, ne propunem să deschidem încă un depozit logistic, la Roman“, spun oficialii Profi, fără a oferi detalii privind investiţia sau momentul când acesta va fi deschis.

Primul jucător care a pariat pe regiunea Moldovei a fost discounterul german Penny Market, care deja a construit un depozit de 1,9 hectare la Bacău, acesta urmând a deveni operaţional în februarie, după o investiţie de aproape 20 mil. euro. La rândul său Kaufland, liderul comerţului modern local, cu afaceri anuale de peste 2 mld. euro, a anunţat anterior intenţia de a-şi deschide un depozit aici. Oficialii lanţului german îşi explicau decizia prin faptul că acesta urmează a alimenta atât magazinele din regiunea Moldovei, cât şi pe cele pe care compania urmează a le deschide începând cu 2018 în Republica Moldova. Kaufland, la fel ca Penny Market, urmează a dezvolta acest depozit, politica celor doi retailerii fiind aceea de a cumpăra terenurile şi a deţine în proprietate atât maga­zinele, cât şi depo­zitele. Profi pe de altă parte preferă chiriile. „Spa­ţiile (logistice pe care le deţinem - n.red.) sunt închi­riate. Avem depozite logis­tice la Ploieşti şi Apa­hida, cu o suprafaţă totală de circa 5 hectare. De ase­menea, avem platforme de produse proaspete la Bu­cureşti, Timişoara şi Cluj.“

În ceea ce priveşte segmentul logistic în comerţul modern local, jucătorii au două strategii diferite. Astfel, de regulă, jucătorii germani preferă să îşi cumpere terenurile şi să îşi dezvolte singuri depozitele.

Acesta este şi modelul belgienilor de la Mega Image. La polul opus, francezii preferă să lucreze cu com­panii specializate de logistică unde închiriază suprafeţe generoase. O politică similară au şi Selgros (controlat de un grup din Elveţia) şi Profi.

Profi a fost preluat recent de fondul de investiţii Mid Europa Partners de la un alt fond de investiţii, Enterprise Investors. Tranzacţia aşteaptă acordul Consiliului Concurenţei.

Lanţul de supermarketuri Profi şi-a bugetat pentru acest an 200 de deschideri de magazine, ceea ce ar duce reţeaua la peste 700 de unităţi. Mai mult, compania şi-a bugetat şi o creştere a cifrei de afaceri cu 35-40%, în linie cu anii anteriori, astfel că businessul retailerului ar urma să depăşească pragul de 1 mld. euro cifră de afaceri. Profi a obţinut afaceri de peste 3,5 mld. lei în 2016 şi şi-a bugetat afaceri de peste 4,5 mld. lei (1 mld. euro) în acest an.

Planurile anunţate de Profi pentru 2017 sunt cele mai ambiţioase anunţate până acum de un retailer în contextul în care în anii anteriori, toţi jucătorii din comerţul modern deschideau împreună un total de 200 de unităţi.

În 2016 Profi a deschis peste 130 de magazine noi, fiind campionul expansiunii şi fiind totodată responsabil pentru mai bine de jumătate din totalul deschiderilor de magazine din comerţul modern de anul trecut.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO