Companii

MOL: Calculele privind amortizarea unei investitii nu au nicio relevanta in conditiile pietei imobiliare

MOL: Calculele privind amortizarea unei investitii nu au nicio relevanta in conditiile pietei imobiliare

Zsolt Szalay, country chairman MOL Romania: Ultimul trimestru al anului este decisiv pentru companiile petroliere. Acesta poate influenta performanta unui an intreg pentru ca se trece de la o perioada destul de redusa in ceea ce priveste consumul, finalul verii si al vacantelor, la una extrem de agitata in care consumul de produse, intre care si cele petroliere, este foarte mare.

18.02.2008, 18:19 46

Filiala locala a grupului petrolier ungar MOL va investi anul acesta 20 de milioane de euro pentru extinderea retelei, cu cinci milioane de euro mai mult fata de anul trecut in incercarea de a recupera cota de piata pierduta in urma schimbului de benzinarii cu Petrom. Singura problema care ingreuneaza realizarea acestui plan este situatia de pe piata imobiliara, in special preturile "incredibile" ale terenurilor din Bucuresti.
"Pentru deschiderea de noi puncte de alimentare trebuie sa ne concentram exclusiv pe zone premium, cu trafic. In aceste zone, pretul terenurilor, in special in Bucuresti, este incredibil si poate ajunge pana la 1.300 de euro pe metrul patrat. Pentru a construi o benzinarie avem nevoie de un spatiu cuprins intre 200-3.000 de metri patrati. In cazul unei locatii premium, daca inainte amortizarea cheltuielilor se realiza intre 9-12 ani, acum aceste calcule nu mai au niciun fel de relevanta. Goana dupa terenuri nu vine doar din partea companiilor petroliere, este vorba de o cursa care angreneaza orice sector economic. Acesta este motivul pentru care preturile de pe piata imobiliara rezista la nivelurile actuale", spune Zsolt Szalay, country chairman al MOL Romania.
Compania a derulat in 2006 un schimb de benzinarii cu Petrom, cea mai mare companie romaneasca, prin intermediul caruia a cedat 30 de benzinarii primind in schimb 11 statii plus o suma de bani. Odata cu cele 30 de locatii, MOL a renuntat si la afacerea cu combustibili pentru avioane MOL Aviation.
"Pentru 2008 avem un buget de investitii de aproximativ 20 de milioane de euro. Majoritatea fondurilor vor fi indreptate spre constructia de noi benzinarii. Cred ca vom adauga peste 10 noi statii la actuala retea, un numar precis fiind foarte greu de dat din cauza situatiei de pe piata imobiliara", explica Szalay. Odata cu deschiderea noilor statii, MOL Romania va angaja aproximativ 30 de noi salariati, ceea ce aduce o suplimentare a personalului existent cu 15%.
Anul trecut compania ungara a investit pe piata locala 15,4 milioane de euro, fondurile fiind directionate in special spre constructia a noua noi puncte de alimentare. Prin intermediul acestor investitii, MOL Romania ar putea ajunge la cota de piata detinuta inainte de schimbul cu benzinarii cu Petrom. Reprezentantii MOL Romania au declarat anul trecut ca ar putea avea o cota de piata de 15% pana la sfarsitul anului 2010. Desi compania raporta la jumatatea anului trecut o cota de piata de aproximativ 11%, potrivit raportului anual al actionarului majoritar, MOL Romania a incheiat 2007 cu o cota de 12,8%, procentaj atins prin intermediul a 124 de benzinarii dupa ce compania a mai construit anul trecut 3 noi puncte de alimentare, restul aflandu-se in diferite stadii de constructie.
Cu toate ca acest schimb cu Petrom a redus cu 3% vanzarile de combustibili in Romania anul trecut, eficienta companiei a crescut, profitul net fiind la sfarsitul anului trecut mai mare decat cel raportat in 2006. De fapt, in primele noua luni ale 2007, MOL Romania a raportat un profit net de 6 milioane de euro adica exact cat raportase pe intreg anul 2006.
In ultimul trimestru al anului trecut, veniturile din vanzari ale MOL Romania au crescut cu 7% comparativ cu aceeasi perioada a 2006. "Ultimul trimestru al anului este decisiv pentru companiile petroliere. Acesta poate influenta performanta unui an intreg pentru ca se trece de la o perioada destul de redusa in ceea ce priveste consumul, finalul verii si al vacantelor, la una extrem de agitata in care consumul de produse, intre care si cele petroliere, este foarte mare", a mai spus reprezentantul MOL Romania.
Totodata, vanzarile medii pe statie au crescut cu 7,8% in 2007 comparativ cu rezultatul inregistrat in urma cu un an. Reprezentantii companiei nu au facut publice cifra de afaceri si profitul net raportat de MOL Romania pe intreg anul trecut.
Pentru anul acesta, MOL Romania estimeaza un ritm de crestere al vanzarilor medii pe statie de 7%, procentajul fiind unul similar cu cel indicat de principalii jucatori de pe piata de profil in legatura cu evolutia de ansamblu a vanzarilor de produse petroliere.
In afara de situatia inregistrata pe piata imobiliara, Szalay a mai indicat un factor care transforma anul 2008 intr-unul destul de dificil: instabilitatea leului care duce la dificultatea realizarii si respectarii unor bugete.
"Ne bazam pe moneda locala pentru realizarea bugetelor companiei, iar instabilitatea din ultima vreme normal ca ne afecteaza. Sunt opinii care prevad o depreciere masiva a leului dupa aceasta perioada de interventii a BNR, lucru care ne va afecta negativ, in mod evident. Cred ca la jumatatea anului trecut, cand euro era la un curs de 3,3 RON, a fost cel mai bun moment in ceea ce priveste marile investitii. Atunci trebuia incurajate eforturile companiilor in realizarea de investitii, pentru ca importul de echipamente, de tehnologie era ieftin", explica Szalay. Potrivit sefului MOL Romania acest sprijin este singurul instrument concret prin care se poate crea o contrapondere situatiei in care banii trimisi de romanii plecati in strainatate vor fi din ce in ce mai putini. Anul trecut, romanii plecati la munca in strainatate au trimis in tara peste 7 miliarde de euro, ceea ce reprezinta un record al ultimilor 18 ani.
Pe plan local, MOL Romania va continua si anul acesta strategia diversificarii serviciilor non-oil din benzinarii, servicii care au ajuns sa cantareasca aproximativ 10% din totalul vanzarilor raportate de companie.
"In perioada 2008-2009 vom incepe sa testam pe piata locala conceptul de cafenea Marche, concept care este testat in prezent in Ungaria. De asemenea, vom continua extinderea restaurantelor Servus in cadrul mai multor benzinarii datorita rezultatelor bune obtinute dupa evaluarea acestei investitii", a mai precizat Szalay.
MOL Romania a inregistrat in anul 2006 o cifra de afaceri de 524 de milioane de euro si un profit net de 6 milioane de euro. In primele sase luni ale anului trecut, compania a inregistrat o cifra de afaceri de 255 de milioane de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO