Companii

Muller tinteste top trei in iaurturi cu omul care a coordonat intrarea pe piata a Pepsi, Prigat si Tuborg

Muller tinteste top trei in iaurturi cu omul care a coordonat intrarea pe piata a Pepsi, Prigat si Tuborg

Katz a venit in Romania pentru prima data in 1992, fiind vicepresedinte de operatiuni al Pepsi

20.08.2008, 19:16 541

"Atunci cand Muller a intrat pe piata Angliei a durat cinci ani pana la constructia fabricii. Pentru noi este important acum sa construim brandul Muller, un nume aproape necunoscut in Romania, si abia atunci cand acesta va atinge un grad mare de notorietate ne vom gandi la propria capacitate de productie", a declarat Jacob Katz, presedintele Muller Dairy Ro, filiala locala a producatorului.
Cu toate acestea, obiectivele de crestere ale Muller sunt ambitioase. Reprezentantii companiei au declat ca intentioneaza ca pana la finalul anului viitor sa se numere printre primii trei jucatori pe piata de iaurturi, ceea ce ar presupune un rulaj intre 40 si 50 de milioane de euro, raportat la vanzarile din acest an ale primilor patru jucatori de pe acest segment (Danone, Friesland, Tnuva sau Albalact).
Jacob Katz, 55 ani, israelianul desemnat de actionarii Muller Dairy Ro sa conduca operatiunile din Romania, nu se afla la prima provocare de acest gen pe piata locala. Katz a venit in Romania pentru prima data in 1992 pe pozitia de vicepresedinte de operatiuni al producatorului de bauturi Pepsi. Apoi a devenit presedinte al Prigat Romania, iar din 1995 a ocupat timp de aproape cinci ani functia de senior vicepresedinte al United Romanian Breweries Bereprod (URBB), producatorul brandului Tuborg, facand parte din managementul acestor companii in primele etape ale afacerii.
"In 1999 m-am intors in Israel, dar am continuat sa vin in Romania aproape in fiecare an in vacante. In 2007, cand am venit sa incepem dezvoltarea Muller in Romania, am crezut ca va fi usor, tocmai pentru ca mai dezvoltasem anterior alte trei companii aici. Dupa doua zile insa mi-am dat seama ca trebuia sa uit tot ce stiam despre Romania si sa invat din nou totul de la zero. Romania s-a schimbat foarte mult in doar sapte ani", povesteste Katz.
Incepand cu anul 2000, el a fost vicepresedintele de operatiuni in cadrul companiei Prigat Israel, iar intre anii 2004 si 2007, a ocupat pozitia de deputy general manager al companiei Tara Israel.
Atat Prigat Israel, cat si Coca-Cola Israel, Tara Israel si URBB, unul dintre principalii producatori de bere locali, sunt companii care fac parte din grupul israelian Central Botlling Company (CBC).
In prima parte a anului trecut, CBC a semnat un joint venture cu grupul german Muller si a inceput productia lactatelor germane in cadrul companiei israeliene Tara. La scurt timp dupa aceea, reprezentantii CBC, cunoscuti in principal prin Coca Cola Israel, au anuntat ca intentioneaza sa aduca produsele Muller si pe pietele din Romania si Bulgaria.
Muller este o afacere de familie infiintata in urma cu peste 110 ani in Germania, care la finele anului trecut a rulat afaceri de peste 2,3 miliarde de euro. Compania este prezenta in 11 tari europene si lider de piata in Germania, Anglia si Italia, detinand patru fabrici (trei in Germania si una in Marea Britanie) si peste 5.400 de angajati.
Producatorul german a venit de fapt in Romania in urma cu un an, moment in care a stabilit operatiunile pe plan local si a inceput sa investeasca in cercetare.
Dupa patru luni si-a alcatuit echipa de manageri si a demarat negocierile pentru spatii de comercializare in lanturile de magazine. Reprezentantii Muller nu au dezvaluit suma investitiilor necesare pornirii acestui business pe plan local, insa au declarat ca acestea au fost de "ordinul milioanelor de euro". Muller Dairy Ro are sediul in localitatea Bragadiru din judetul Ilfov, detinand in acelasi timp patru depozite in judetele Ilfov, Timis, Cluj si Iasi. Producatorul are in acest moment 80 de angajati, urmand ca pana la finalul acestui an sa atinga 100 de persoane.
"Din cei 80 de angajati, doar trei suntem de origine israeliana. Eu, vicepresedintele de marketing si directorul financiar. Restul echipei este in intregime romana", spune Katz.
Compania si-a dezvoltat propria retea de distributie, care numara in prezent aproximativ 30 de camioane, dar a apelat pentru extindere si la distribuitori locali.
"In prezent, acoperim aproximativ 80-85% din lanturile de magazine internationale din tara, urmand sa fim prezenti in toate pana la finalul anului", a declarat Tzafrir Granat, vicepresedintele de marketing al companiei. Anterior, Granat a fost vicepresedintele de marketing al companiei Prigat Israel.
Muller a intrat pe rafturile magazinelor cu brandurile Froop (iaurturi cu fructe) si Bianco (iaurt simplu dulce), reprezentantii companiei intentionand sa extinda portofoliul cu mai multe arome si game de produse in urmatoarele luni.
Cu toate ca pe piata interna a iaurturilor sunt deja prezenti jucatori mari ca Danone, Friesland sau Tnuva, reprezentantii Muller sunt de parere ca industria inca mai poate creste.
"Chiar daca exista o mare varietate de produse, acestea sunt similare in mare parte, lasand loc pentru inovatie. In plus, piata lactatelor este foarte dinamica si desi iaurtul este un produs traditional, consumul continua sa fie scazut. Pentru a ne putea numara printre primii trei jucatori vom avea nevoie cu siguranta de investitii substantiale in marketing", a adaugat Granat.
Consumul anual pe cap de locuitor de iaurt simplu este de 2,3 kilograme, in timp ce consumul de iaurturi cu fructe este de 1,3 kilograme. Mediile anuale de consum de iaurt pe cap de locuitor intalnite in Europa de Vest sunt de doua sau chiar cinci ori mai mari fata de cele din Romania, potrivit studiilor Euromonitor, citate de reprezentantii companiei.
Piata iaurturilor a crescut cu 15,1% in 2007 fata de acum doi ani, in timp ce in primele sase luni ale acestui an a luat un avans de 16,8%, potrivit studiilor MEMRB, citate de reprezentantii Muller.
"Piata lactatelor va continua sa creasca cu ritmuri de 15-20% anual inca cel putin trei ani de acum inainte", a declarat Jacob Katz.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO