♦ Operaţional, rezultatele OMV Petrom pentru primele şase luni au fost în scădere, dar eliminarea contribuţiei pe solidaritate pentru petrolul rafinat, care în primele şase luni din 2023 a scos din buzunarele companiei aproape 2 miliarde de lei, creează „iluzia“ unei creşteri de profit spectaculoase.
OMV Petrom (SNP), cea mai mare companie din România, a terminat primele şase luni ale anului cu vânzări de 17,2 mld. lei, cu 3% mai mici faţă de perioada similară a anului trecut, şi cu un profit net de 2,6 miliarde de lei, cu 178% mai mare faţă de rezultatul de 944 de milioane de lei de anul trecut. Rezultatele din exploatare pe segmentele de explorare şi producţie, dar şi pe divizia de gaze şi energie au fost în scădere cu 27%, respectiv 68% în perioada analizată, partea de rafinare şi marketing având un avans de 61%. Dar chiar şi aşa, profitul net al perioadei a fost mult mai mare întrucât 2023 a fost influenţat de contribuţia de solidaritate pe ţiţeiul rafinat, care nu mai este aplicabilă din 2024.
„În primele 6 luni am avut o performanţă bună, susţinută de modelul nostru de business integrat, revenirea cererii de piaţă pentru produsele noastre şi rate de utilizare mai mari a activelor noastre din downstream. Cu toate acestea, preţurile mai mici la gaze şi la energie electrică şi volumele mai mici de hidrocarburi disponibile la vânzare au dus la un rezultat din exploatare CCA excluzând elementele speciale cu 15% mai mic, de aproximativ 3 miliarde lei. În această perioadă, am contribuit cu circa 8 miliarde de lei la bugetul de stat al României, inclusiv dividende şi am investit aproximativ 2,4 miliarde de lei“, a spus Christina Verchere, CEO-ul OMV Petrom, cu ocazia anunţării rezultatelor pentru primul semestru al anului. Piaţa de produse energetice a avut o evoluţie robustă în primul semestru al anului, cu o creştere de 5% a cererii de carburanţi, un consum stabil de gaze naturale şi o creştere marginală de 1% a cererii de energie. Pe toate aceste segmente, OMV Petrom este fie lider de piaţă, fie un jucător semnificativ.
„Vedem în continuare că 80% din înmatriculările auto se fac în zona convenţională, piaţa întreagă de hibride şi electrice fiind la sub 3% din totalul pieţei“, a mai precizat Verchere.