Companii

NIS Petrol a ajuns la 17 benzinării sub brandul Gazprom. Majoritatea sunt în vestul ţării

NIS Petrol, filiala din România a NIS, a avut anul trecut afaceri de aproape 19 milioane de euro şi pierderi de 10 milioane de euro.

NIS Petrol, filiala din România a NIS, a avut anul trecut afaceri de aproape 19 milioane de euro şi pierderi de 10 milioane de euro.

Autor: Roxana Petrescu

25.07.2014, 00:05 1229

Grupul petrolier sârbesc NIS, deţinut de ruşii de la Gazprom, a ajuns la 17 benzinării în România, sub brandul Gazprom, mai bine de jumătate de reţea fiind amplasată în vestul ţării, în apropierea oraşelor Timişoara, Arad şi Oradea, potrivit informaţiilor furnizate de companie.

La începutul lunii martie, ruşii erau activi pe plan local prin intermediul a 15 staţii, la acel moment precizând că obiectivul companiei pentru anul acesta era de a-şi dubla numărul de staţii de alimentare, pentru ca după anul 2015 să controleze 10% din piaţa car­buranţilor. Pentru a ajunge însă la acest nivel, compania ar avea nevoie de circa 120 de benzinării, aşa că nu este exclusă o achiziţie. În medie, pentru a construi o benzinărie este necesară o investiţie de un milion de euro.

Chiar la începutul acestui an, reprezen­tanţii NIS Petrol au spus că au informat toate companiile petroliere din piaţă că vor să cumpere, zona de vest fiind cea mai interesantă datorită rafinăriei de la Pancevo. Deşi logica din spatele extinderii NIS pe plan local este comercializarea de produse petro­liere făcute la rafinăria Pancevo din Serbia, potrivit celor mai recente informaţii, deocam­dată peste 90% din pompele benzinăriilor deţinute de grup în România sunt alimentate cu produse petroliere de la rafinăriile româneşti.

În toamna anului 2011 mai multe surse din piaţă au indicat existenţa unor negocieri între ruşii de la NIS şi Petrom, cea mai mare companie din România, care deţine local circa 540 de benzinării, în vederea preluării a peste 100 de staţii. La acel moment, reprezentanţii Petrom au dezminţit informaţia, dar au pre­cizat că reţeaua de benzinării trece constant printr-un proces de evaluare. Mai mult, chiar la conferinţa prin care Petrom şi-a anunţat rezultatele anuale pe 2013, ultima făcută de Petrom, când compania a raportat un profit net istoric de un miliard de euro, reprezen­tanţii grupului au menţionat că investiţiile se vor duce mai ales pe zona de explorare şi producţie, sectorul de down­stream (rafinare şi marketing) fiind sub evaluare permanentă.

Petrom nu este însă singura companie care potrivit datelor din piaţă ar fi fost curtată de NIS, tot în vara anului 2011 Rompetrol, al doilea mare jucător din domeniu, spunând că a avut pe masă o ofertă pentru întreaga reţea de benzinării.

Chiar la începutul acestui an a avut loc o tranzacţie pe piaţa carburanţilor. În mai, după ani de zile în care reţeaua italienilor de la ENI a stagnat, competitorii de la MOL, care şi-au continuat extinderea chiar şi în anii de criză, au cumpărat cele 42 de benzinării pe care italienii le mai aveau în România sub brandul Agip, ajungând astfel la o reţea de 189 de staţii. Cu această achiziţie, MOL depăşeşte pragul de afaceri de un miliard de euro, îşi completează portofoliul cu staţii amplasate în poziţii premium din Bucureşti şi în sudul ţării şi ajunge cu un an mai devreme la cota de piaţă de 15%, obiectivul pentru anul 2015.

WikiZF: Profilul companiei Petrom

WikiZF: Profilul companieiMOL

O altă companie recent intrată pe piaţa locală este SOCAR, firma petrolieră de stat a Azerbaidjanului, care, potrivit celor mai recente informaţii, avea la începutul lunii iunie 28 de staţii.

NIS Petrol, filiala din România a NIS, a avut anul trecut afaceri de aproape 19 mil. euro şi pierderi de 10 milioane de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO