Companii

O cincime din totalul hipermarketurilor se află în Bucureşti. Vedeţi aici cine deţine cele 150 de hipermarketuri, supermarketuri şi discounteri din Capitală

Harta retailului modern din Capitală: bucureştenii aleg între 150 de magazine mari pentru cumpărăturile zilnice

Topul celor mai extinse reţele de magazine din Capitală: bucureştenii aleg între 150 de magazine mari pentru cumpărăturile zilnice

Autor: Cristina Rosca

07.11.2011, 13:48 4568

Bucureştiul reuneşte aproape 150 de magazine de comerţ modern, respectiv o cincime din totalul magazinelor de acest tip din România. În condiţiile în care salariul mediu net din capitală este cu aproape 40% mai mare decât al mediei naţionale, iar PIB-ul per locuitor este chiar triplu faţă de alte regiuni din România, coşul de cumpărături din capitală valorează la rândul său cu 40-50% mai mult decât în alte părţi din ţară." Este evident că bucureştenii cheltuie mai mult la cumpărături decât locuitorii din alte părţi din ţară. Raportul dintre salariul mediu din Bucureşti şi cel de la nivel naţional sau dintre PIB-ul per capita în capitală şi cel la nivel naţional se va menţine şi în cazul consumului", a spus Dragoş Cabat, analist financiar.

Salariul mediu net în capitală a fost în 2010 de 462 euro, în timp ce media naţională s-a situat la 334 de euro, respectiv cu 38% sub nivelul din Bucureşti. De asemenea, PIB-ul per capita în Bucureşti în 2010 a fost, potrivit Comisiei Naţionale de Prognoză (CNP), de 14.289 de euro, chiar de peste trei ori mai mare decât în regiunea nord-est, considerată de CNP cea mai săracă din România.

În aceste condiţii, dacă coşul de consum din capitală ar valora cu 40-50% mai mult decât coşul mediu de la nivel naţional, magazinele din Bucureşti au avut anul trecut încasări anuale de peste 1,2 miliarde de euro.

Calculele au fost făcute pornind de la o medie anuală în retailul modern de 385 de euro per capita, ţinând cont că retailul modern este de 8 miliarde de euro, iar populaţia României este de 21 de milioane de locuitori.

Cine s-a înghesuit în capitală

Cele mai prezente în Bucureşti sunt lanţurile de supermarketuri care s-au poziţionat la parterul blocurilor sau în apropierea zonelor locuite, înlocuind sau încercând să înlocuiască magazinele tradiţionale "de la parterul blocului".

Studiile recente au arătat că principalii factori care influenţează achiziţiile românilor sunt preţul şi apropierea de casă sau locul de muncă.

În aceste condiţii, retailerul Mega Image, parte a grupului belgian Louis Delhaize, a deschis în capitală peste 70 de magazine dintr-un total de circa 100. Reprezentanţii companiei au declarat că "expansiunea reţelei Mega Image se realizează prin deschiderea de noi locaţii în special în Bucureşti şi în zonele din apropiere".

Al doilea cel mai extins jucător din capitală este lanţul de supermarketuri de proximitate Profi, care a deschis recent magazine pe bulevardul Dacia şi pe strada Pajura.

Reţeaua Profi, poziţionată iniţial ca lanţ de magazine de tip discount, iar ulterior ca lanţ de supermarketuri de proximitate, a mizat puternic pe expansiune în acest an şi şi-a anunţat planurile pentru alte peste 25 de magazine anul viitor.

Pe "podium" urcă şi francezii de la Carrefour care deţin în total 17 unităţi - opt hipermarketuri şi nouă supermarketuri.

Mai mult, Carrefour va miza în continuare pe capitală, în condiţiile în care recent a încheiat un parteneriat cu compania românească Angst, magazinele acesteia din urmă urmând să poarte şi numele Carrefour Express. Angst este astfel prima companie din România care a primit franciza Carrefour. Francezii reuşesc prin această mutare să intre pe segmentul magazinelor de proximitate.

Acest acord întăreşte poziţia Carrefour pe piaţa din capitală, în condiţiile în care reţeaua Angst numără peste 20 de unităţi, toate în Bucureşti.

Discounterii preferă localităţile mai mici

La polul opus se găsesc magazinele de tip discount, care au preferat să meargă în ţară, unde argumentul suprem este preţul, în condiţiile în care acesta este şi asul lor din mânecă.

Astfel, germanii de la Lidl, ultimii intraţi pe această piaţă prin achiziţia reţelei Plus, şiau anunţat intenţia de a deschide magazine în oraşele cu peste 30.000 de locuitori. Potrivit planurilor făcute publice de Lidl, aceştia vor ajunge să acopere toate judeţele din ţară. Lidl va deveni astfel singurul jucător din comerţul modern care a reuşit să acopere toată ţara.

La rândul său, Kaufland, lanţul de hipermarketuri cu politică de discount care face parte din acelaşi grup cu Lidl, respectiv Lidl-Schwartz, deţine în capitală doar trei magazine dintr-un total de 68.

"Începând cu anul 2005 şi până în prezent, Kaufland a deschis peste 60 de magazine în România. Suntem astfel prezenţi cu unul până la patru magazine în toate judeţele ţării, cu excepţia judeţelor Teleorman şi Călăraşi", spun reprezentanţii Kaufland.

Nici reţeaua Penny Market, discounterul grupului german Rewe, nu a mizat pe Bucureşti, în condiţiile în care doar patru dintre cele peste 120 de magazine sunt în capitală.

Discounterul a deschis cele mai multe magazine în judeţele Hunedoara şi Constanţa, unde are nouă şi respectiv patru unităţi.

Singura reţea de comerţ modern care nu deţine magazine în capitală este Interex, care nu mără în total 12 unităţi. Aceştia şi-au anunţat însă planurile de a veni şi în capitală.

Încă 50 de magazine

Deşi este cel mai popular şi populat punct pentru retaileri, Bucureştiul mai poate "suporta" circa 50 de magazine de retail modern, potrivit calculelor ZF.

Calculele pornesc de la premisa că în capitală mai există circa 100.000 mp disponibili pentru construcţia de magazine de tip cash & carry, hipermarket, supermarket sau discount, iar suprafaţa medie a magazinelor se situează în jurul valorii de 2.000 de metri pătraţi, potrivit companiei de consultanţă şi research Contrast Management Consulting & Training România.

Bucureştiul a fost şi până acum cel mai căutat pentru deschiderile retailerilor, în condiţiile în care este cel mai populat oraş al României, iar veniturile depăşesc media na ţională.

Precizare: ZF a luat în calcul doar magazinele din capitală nu şi cele din judeţul Ilfov. Spre exemplu, Metro Cash&Carry, liderul comerţului local, deţine un magazin în comuna Voluntari pe care-l consideră ca fiind în Bucureşti.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO