Lansarea în producţie a noilor SUV-uri Duster şi EcoSport a susţinut puternic creşterea numărului de maşini asamblate pe piaţa locală anul trecut, cu atât mai mult cu cât segmentul maşinilor de teren reprezintă acum cel mai dinamic segment la nivel european.
În total, în 2018, au fost asamblate aproape 477.000 de maşini, în creştere cu 31% faţă de anul precedent, potrivit datelor din piaţă şi calculelor ZF. Recordul anterior a fost înregistrat în 2013, primul an întreg de producţie pentru Ford B-Max la Craiova. Luând în calcul un preţ mediu de piaţă estimat de ZF la 15.000 de euro cu TVA, atunci valoarea producţiei din 2018 este de peste 7 mld. euro.
Mai mult, în toamna acestui an la Craiova va intra în producţie un al doilea model, care potrivit presei internaţionale va fi Ford Puma, un crossover mai mare decât EcoSport care va permite creşterea producţiei Ford la peste 200.000 de maşini anual. La Mioveni, Grupul Renault a anunţat deja ce începând cu 2020-2021 va majora producţia uzinei de la 350.000 la 406.000 de unităţi anual, ceea ce ar face ca după 2021 în România să se poată produce peste 700.000 de maşini anual.
„Pentru a atinge un nivel de 700.000 de unităţi, vorbim în primul rând de piaţă. Dacă cele două mari uzine vor face acele produse care să respecte cerinţele clientului, mai ales dacă vor integra elemente de înaltă tehnologie care vor fi introduse pe piaţă după 2020, cum ar fi conectivitate, maşini electrice şi hibride, atunci vom ajunge la un maxim de capacitate. Clientul va decide. Mai avem aici doi factori de mare importanţă - infrastructura şi asigurarea cantitativă şi calitativă a forţei de muncă şi infrastructura care trebuie dezvoltată urgent“, a spus Gabriel Sicoe, preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM).
Producţia record din 2018 a fost înregistrată în contextul în care uzina Ford de la Craiova a înregistrat în 2018 o producţie-record de aproape 142.000 de maşini, iar uzina Dacia a revenit pe creştere susţinută de noul Duster, urcând cu 7%, la peste 335.000 de maşini.
Acest volum de producţie a fost atins în condiţiile în care infrastructura la sud de Carpaţi este aproape neschimbată de zece ani - în continuare nu există o autostradă sau drum expres între Piteşti şi Craiova şi infrastructura feroviară nu a fost modernizată. Pe de altă parte, anul acesta ar putea demara lucrările la primele două tronsoane ale drumului expres dintre Craiova şi Piteşti, care vor acţiona şi ca o centură ocolitoare pentru Balş şi Slatina.