Perseverenţă, încăpăţânare, un ţel bine stabilit şi multă muncă, acestea sunt doar câteva dintre ingredientele care i-au ajutat pe 12 antreprenori români să-şi construiască afaceri puternice, rezistente la criză şi care au perspective bune de dezvoltare şi în anii următori.
Ajuns deja în cel de-al patrulea an consecutiv, proiectul ZF îşi propune să premieze cele mai dinamice companii cu capital autohton din cele mai importante regiuni ale ţării şi Bucureşti. Ca şi în anii anteriori, ZF a scanat, pe baza datelor de la Registrul Comerţului, companiile cu capital românesc şi le-a selectat pe cele care au avut cea mai mare creştere în ultimii trei ani.
"Este vorba de foarte multă muncă, de încredere în mine şi în echipa mea. România are atuul de a produce la preţuri mici lucruri de calitate", spune Doina Cepalis, acţionar unic al Te-Rox Prod, o firmă din Paşcani ale cărei produse, huse şi centuri pentru scaunele autor pentru copii, se distribuie în 52 de ţări, din Europa de Vest până în Rusia sau America.
Umplerea unui gol
Omul de afaceri Mihai Miron, care controlează compania din industria medicamentelor Ropharma şi care a câştigat premiul pentru antreprenorul anului, spune că cel mai important lucru pentru a reuşi pe cont propriu este să ai o misiune clară. "Noi am avut o şansă extraordinară la începutul anilor '90 de a umple un gol care se afla în piaţa medicamentelor. Este nevoie de hotărâre pentru a reuşi, de a avea un ţel bine stabilit. Să faci cu plăcere ceea ce este de făcut", a precizat Miron.
Alţi antreprenori premiaţi de ZF au spus că nu a fost uşor de la început, că nu au crescut aşa acum şi-au imaginat, dar că se văd trecând cu bine de criză şi nu se gândesc să-şi vândă companiile dintr-un singur motiv: nu se văd făcând altceva. "Este mai greu acum pentru că nu ne mai bucurăm de creşterile cu care eram obişnuiţi înainte de criză, dar această perioadă a avut şi avantajele ei. Oamenii îşi preţuiesc mai mult locul de muncă", spune Rucsandra Hurezeanu, proprietara companiei de produse cosmetice Ivatherm, care a câştigat Premiul special pentru valorificarea resurselor naturale româneşti. Cosmeticele Ivatherm au la bază apa termală de la Herculane.
"Nu a fost aşa uşor precum credeam, nu am crescut atât de repede. Am primit şi oferte de cumpărare, dar le-am refuzat pentru că nu mă văd făcând altceva", a mai spus reprezentanta Ivatherm.
Condamnaţi la creştere
Cristian Nacu, partener în cadrul Enterprise Investors, spune că antreprenorii români s-au clădit din necesitate în contextul în care în urmă cu 20 de ani capitalul străini era aproape inexistent, iar nevoile de consum erau imense, singura opţiune pe care o au în lupta pentru supravieţuire fiind creşterea.
"Capitalul străin nu era, aşa că trebuia să se descurce prin forţe proprii. Antreprenorii sunt creativi, dar le lipseşte dorinţa de a face mai mult, de a creşte mai mult. Ajung la un anumit nivel şi se opresc, dar ei trebuie să înţeleagă că atunci când nu cresc îi lasă pe alţii să crească şi aceştia îi vor scoate din piaţă", a declarat Nacu
În cadrul proiectului "Campioni în business" au fost premiate următoarele firme: Dante International Bucureşti, Metaplast Bucureşti, Salbac Dry Salami Bacău (pentru regiunea Bucureşti-Muntenia), Alpin 2003 Braşov (Transilvania), Super Ball Timiş (Banat-Crişana) şi Te-Rox Prod Iaşi (Moldova).
Alte premii acordate miercuri au fost: Antreprenorul Anului (Ropharma Braşov), Premiul special pentru creştere prin investiţii în tehnologie (Pet Star Holding Ialomiţa), Premiul special pentru strategie sustenabilă de creştere (Urgent Curier Bucureşti), Premiul special pentru inovare (MB Telecom Ilfov), Premiul special pentru perseverenţă în afaceri (International Leasing Bucureşti) şi Premiul special pentru valorificarea resurselor naturale româneşti (Ivatherm Mureş).
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels